Roorda introduceert Rij MONO, fiets MONO
14-09-2018 12:43:16 | Door: Marianna Beets | hits: 3289 | Tags:

Smartphone gebruik in het verkeer is een levensgroot probleem. Zestien jaar geleden was rijden onder invloed de grootste boosdoener. Roorda Reclamebureau introduceerde toen BOB. Misschien niet de eerste, maar zeker de meest succesvolle gedragsverandering campagne in de geschiedenis. NIX18 volgde tien jaar later en nu introduceert Roorda opnieuw een merk: MONO.

De MONO campagne voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft als doel fietsers en automobilisten te bewegen hun smartphone zo in te stellen dat er tijdens het rijden geen berichten doorkomen en dat verzenders van berichten geen berichten sturen als ze weten dat iemand onderweg is.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multi-tasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO.”

Bewust niet de gevaren tonen

MONO staat letterlijk voor één of alleen. Oftewel focus onderweg op één ding, namelijk het verkeer. De campagne toont bewust niet de gevaren van het gebruik van de smartphone. Onderzoek door gedragswetenschappers heeft aangetoond dat deze zogenaamde Fear Appeal niet, of zelfs averechts, werkt. Bovendien zijn de mogelijke gevaren al bekend en hebben deze tot nu toe geen enkele invloed gehad op het vaak onbewuste gedrag. In de campagne wordt daarom alleen het juiste gebruik van de smartphone getoond.

Ook binnenkomende berichten stoppen

Joeri Jansen, creative director bij Roorda: “Uit eigen onderzoek en co-creatie sessies, in samenwerking met Tabula Rasa, bleek dat bestuurders zich wel voornemen de smartphone onderweg niet te gebruiken, maar dat het niet meevalt om de verleiding van binnenkomende berichten te weerstaan. Dit leidde tot het inzicht dat het effectiever is om naast het veranderen van het gedrag tijdens het rijden, ook de binnenkomende berichten te stoppen. Dit kan op twee manieren: door je telefoon zo in te stellen dat je tijdens het rijden geen berichten ontvangt en door verzenders op te roepen geen bericht te sturen wanner je weet dat iemand onderweg is. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat niet alleen de bestuurders zelf, maar ook de verzenders niet willen dat de bestuurder tijdens het rijden wordt afgeleid.”

De campagne wordt afgetrapt met een serie commercials waarin diverse bestuurders elkaar ontmoeten op één druk kruispunt. Elke film toont deze ontmoeting vanuit een ander perspectief. Alle bestuurders lijken juist op dit precaire moment gestoord te gaan worden door een binnenkomend bericht. Het kruispunt komt in alle middelen terug en staat symbool voor Nederland in het klein. We komen elkaar dagelijks tegen in het verkeer en dragen hiermee ook verantwoordelijkheid voor elkaar.

In de online campagne vertellen de hoofdpersonen uit de campagne hoe zij hun telefoon hebben ingesteld en kan direct worden door geklikt om zelf ook MONO te gaan.

Credits

Klant: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Verantwoordelijk bij klant: Marije Slagboom, Michiel Dammen, Maarten Ederveen en Monique Taal | Bureau: Roorda  Reclamebureau en Tabula Rasa | Strategie: Christine Swankhuisen en Daniëlle Broeze (Tabula Rasa) en Paul Sijtsma (Roorda) | Concept: Joeri Jansen, Roy Frencken en Edward van der Veen | Creatie: Joeri Jansen, Roy Frencken, Edward van der Veen, Marco de Jong en Jurriaan Noij | Account: Hans Bauman en Donna Zweevel | Producer bureau: Marcel Ossendrijver | Regie TVC: Sven Super, InCaseOfFire | Producer: Arjan Oosterveer, InCaseOfFire | Camera: Rutger Storm | Edit: Martin Heijgelaar, MRTN | Postproductie: The Compound | Grading: Crabsalad | Sound design: Soundcircus | Muziek: Merlijn Snitker | Design: Raphael Bartels | Fotografie: Jeroen Hofman | Uitwerking: Dino Kho en Jacqueline Krijnen | Regie digital content: Hetty de Kruijf, InCaseOfFire | Media inkoop: Initiative

www.roorda.nl  
www.initiative.nl    
www.daarkunjemeethuiskomen.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie