Ruud de Langen MediaTransfer van het Jaar 2020
27-12-2020 13:16:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 10317 | Tags:

Het is traditie dat we eind december terugkijken op het mediajaar in termen van mediatransfers. Welke bepalende spelers in de mediawereld maakten de overstap naar een ander bedrijf in de branche?

2020 was een jaar als geen ander. Niet alleen waren er veel transfers maar ook veel mensen die alleen maar weggingen en vooralsnog nergens zijn geland, daarom dit jaar ook een waarschijnlijk en hopelijk eenmalige editie van MediaTransfer To Nowhere.

MediaTransfer van het Jaar 2020 levert een lijst op met een totaal andere dynamiek dan MediaTransfer van het Jaar 2019. Vorig jaar haalde Talpa Network nog deze mensen binnen: Linda de Mol, Jildou van der Bijl, Arno Otto, Paul Römer, Erland Galjaard, Freek Staps, Marco Louwerens, Karin Swerink, Wendy van Dijk, Merel Westrik, Patty Brard en Britt Dekker. Dit jaar staat staat Talpa Network met slechts één binnenkomende transfer op de lijst: Coco Hermans.

RTL haalde in 2019 Eva Jinek, Gerard Joling en Caroline Tensen, in 2020 niemand.

Behoudens Ruud de Langen naar dentsu en Mariëtte Leenhouts naar WPP waren er in 2020 geen transfers naar de grote mediabureaugroepen. Mediahuis; niemand, NPO; niemand.

Naar welke bedrijven werd er dan getransfereerd?

Het antwoord is: naar de snel opkomende onafhankelijke Nederlandse bureaugroepen. Candid haalde Ruud Wanck (CEO), Saskia Wagenmakers (Chief Client Officer), Martjin Jaartsveld en Michiel Frank.

ACE - voorheen Born05 Group - haalde Hannes van Raaij en Gijs van der Togt.

Abovo Media kreeg met Roos Tabak een nieuwe CEO.

DPG Media haalde Armin van Buuren, Simon Harris, Bram Krikke en Tom van der Weerd binnen.

In combinatie met de MediaTransfer to Nowhere wordt duidelijk bij welke bedrijven aansprekende namen zijn vertrokken.

Talpa Network springt meteen in het oog, waar op de werkvloer in 2020 tal van mensen verdwenen maar ook in de top:

  • 11 juni. Chief Creative Officer Ruud de Langen verlaat Talpa Network
  • 30 juni. Chief Marketing Officer Menno Koningsberger verlaat Talpa Network
  • 1 september. Chief Financial Officer Jet Roos verlaat Talpa Network
  • 30 oktober. Chief Executive Officer Peter de Mönnink verlaat Talpa Network


Van het management van LINDA. blijft alleen Jildou van der Bijl, Mariëlle Arts en Caren Wassink verlaten Talpa Network.

En dan ook vertrokken bij Talpa Network in 2020: Marcel van Lingen, Jeroen de Bakker en Menno de Boer.

Een ander bedrijf waar in 2020 veel mensen vertrokken, is Hearst: CEO Luc van Os, Sander Schimmelpenninck en Sanne Groot Koerkamp.

 

1. Ruud de Langen Chief Growth Officer dentsu

20 oktober. Ruud de Langen is aangesteld als Chief Growth Officer van dentsu, de nieuwe naam van Dentsu Aegis Network. De nieuwe wereldwijde bedrijfsstructuur en versimpeling van het dienstenaanbod krijgt in Nederland vorm door de aanstelling van Ruud de Langen als Chief Growth Officer. De Langen maakt onderdeel uit van de directie van dentsu Nederland, verder bestaande uit Mark van Dijk (CEO), Monique Benda, (HR director) en Saskia Bielderman (CFO). De Langen wordt binnen de directie verantwoordelijk voor haar groei agenda en het verder excelleren op de geïntegreerde dienstverlening voor alle klanten.

Het is voor het eerst dat iemand voor de tweede keer MediaTransfer van het Jaar is. Ruud was ook al MediaTransfer van het Jaar in 2018, toen hij van Mindshare naar Talpa Network ging. Ruud was tot dan toe een duidelijk hoorbare stem in het Nederlands medialandschap maar na 1 speptember 2018 werd het stil, heel stil. Geen columns, geen quotes, geen commentaren, geen presentaties, geen interviews.

Op 11 juni werd bekend dat Ruud Talpa Network ging verlaten. Zijn eerste publieke optreden was bij Marketing Report op New Business Radio. Hij droeg een column voor met de titel 10 voorspellingen in media die de aandacht zullen trekken.

Luister de column van Ruud hier:



2. Ruud Wanck CEO Candid

1 oktober. Ruud Wanck is per 1 oktober aangetreden als nieuwe CEO van Candid. Onder leiding van Wanck, voormalig Global CEO van GroupM Connect, zal een organisatiestructuur worden opgezet om Candid zowel nationaal als internationaal verder uit te breiden.

Oprichter Gérard Ghazarian wordt in die structuur bestuursvoorzitter van een te vormen directieboard. In die functie zal hij zich gaan richten op de fusie en overnamestrategie van Candid

3. Roos Tabak CEO Abovo Media | Maxlead

22 april. Sinds 30 maart 2020 vervult Roos Tabak de functie van CEO van Abovo Media | Maxlead. In deze nieuwe rol krijgt Tabak de dagelijkse leiding over de onafhankelijke bureaugroep. Door haar aanstelling komen beide bureaus onder centraal management te staan.

De komst van Tabak valt exact zes maanden na de consolidatie van Abovo Media met het onlinemarketingbureau Maxlead. De aanstelling van Tabak als gezamenlijke CEO sluit een-op-een aan bij het snel veranderende medialandschap waarin er steeds meer behoefte ontstaat aan een brede, geïntegreerde dienstverlening. Het inrichten van een centraal bestuur moet ervoor zorgen dat klanten verder profiteren van de synergie tussen beide bedrijven

4. Ellen Danhof directeur tv bij Medialane

5 maart. Ellen Danhof gaat op 1 mei 2020 aan de slag bij Medialane als directeur tv, waar ze verantwoordelijk wordt voor de ontwikkeling, creatie en de dagelijkse leiding. Ze werkt nu nog bij de EO als manager contentproductie.  

MediaLane is zes jaar geleden opgericht door Iris van den Ende en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot media en live-entertainmentproductiebedrijf, gevestigd in Nederland en Duitsland.

5. Aad Kuijper van Alfred naar DDB Unlimited

10 november. Aad Kuijper start per 1 januari 2021 als chief creative officer bij DDB Unlimited. Kuijper is nu nog als 'creatieve buitenboordmotor' betrokken bij Alfred International, het bureau dat hij (mede) oprichtte in 2007.

Dick van der Lecq, CEO van DDB Unlimited, zegt: 'Aad is van de buitencategorie die maar zelden langskomt. Hij brengt een berg aan ervaring en het unieke talent mee om grote doelgroepen te binden met herkenbare campagnes. Met Aad zetten we de creatieve turbo op onze 'performance agency'.'

6. Corine d'Haans directeur WPG Media

21 augustus. Corine d'Haans is per 1 september 2020 benoemd tot directeur van WPG Media. Susan Stevens, die WPG Media op interimbasis leidde, zal het bedrijf verlaten. Dit heeft Patrick Swart, algemeen directeur bij WPG Uitgevers, bekendgemaakt.

d'Haans werkte tot mei 2019 als interim CEO voor Maison Nouvelle en was tot oktober 2018 werkzaam in de leiding van het toenmalige G+J Media (thans onderdeel van Hearst Netherlands).

7. Ronald Ockhuysen directeur Communicatie & Strategie bij Chios Media

29 oktober. Ronald Ockhuysen stopt als hoofdredacteur van Het Parool. Hij was ruim 10 jaar lid van de hoofdredactie en sinds 1 januari 2015 hoofdredacteur van de krant. Vanaf 1 januari 2021 wordt hij directeur Communicatie & Strategie bij Chios Media, het bedrijf van Joop en Janine van den Ende.

Ronald Ockhuysen: “Na al die mooie en enerverende jaren bij Het Parool is het tijd om plaats te maken. Het is gezond als een ander persoon met nieuwe ideeën de koers overneemt. Ook ben ik na bijna 30 jaar journalistiek toe aan iets anders.”

8. Armin van Buuren gaat van Radio 538 naar Qmusic met Worldwide Club 20 en A State of Trance

26 augustus. Armin van Buuren stapt over van Radio 538 naar Qmusic, waar hij het wekelijkse programma World Wide Club 20 gaat presenteren. World Wide Club 20 is een hitlijst met de twintig grootste wereldwijde clubhits, samengesteld in samenwerking met de Stichting Nederlandse Top 40. Daarnaast zal ook zijn programma A State Of Trance vanaf zaterdag 5 september te horen bij de radiozender.

9. Saskia Wagenmakers CCO bij Candid

2 november. Saskia Wagenmakers treedt toe tot het directieteam van Candid als Chief Client Officer. De aanstelling van Wagenmakers volgt kort op die van Ruud Wanck (1 oktober 2020) als CEO van het platform. Voormalig CEO en oprichter Gérard Ghazarian vervult de rol van bestuursvoorzitter.

Met de komst van Saskia Wagenmakers, die voorheen in de board zat van Dentsu Aegis en leiding gaf aan iProspect, luidt CANDID een volgende fase in. De eerste periode werd gekenmerkt door groei middels acquisities - de huidige fase combineert deze strategie met het verder verbreden en verdiepen van de dienstverlening.

10. Vincent Siegelaar client director Wefilm

2 juni. Wefilm versterkt zich per met Vincent Siegelaar. Hij wordt als client director verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van Wefilm’s activiteiten voor adverteerders. Daarnaast brengt hij met zijn kennis en netwerk in media-exploitatie een belangrijke expertise mee voor het verspreiden van content. Vincent was hiervoor commercieel directeur bij Hearst, GroupM en Sanoma en bestuurslid bij Stichting Ideële Reclame.

11. Roelof Hemmen vervangt Henk Blok op Radio 538

8 mei. Roelof Hemmen gaat vanaf juni aan de slag bij Radio 538 als nieuwslezer bij de 538 Ochtendshow met Frank Dane. Hij vervangt Henk Blok, die vanwege gezondheidsredenen met sabbatical gaat. Hemmen heeft jarenlange ervaring als verslaggever en anchor bij onder andere RTL Nieuws en de Telegraaf.

De afgelopen 9 jaar werkte Roelof Hemmen bij BNR Nieuwsradio waar hij de afgelopen jaren BNR's Big Five presenteerde. Met de komst bij Radio 538 verlaat Roelof Hemmen BNR Nieuwsradio. BNR’s Big Five, een dagelijks interviewprogramma van een uur, gaat over de grote onderwerpen van onze samenleving met de mensen die daarin een grote rol spelen. 

12. Eric-Jan Vis commercieel manager Lukkien

20 november. Eric-Jan Vis is per 1 januari 2021 benoemd tot commercieel manager bij Lukkien. Eric-Jan Vis was met een korte onderbreking sinds 2013 werkzaam voor BBP Media en was daarvoor 22 jaar werkzaam voor Adformatie waar hij lange tijd commercieel directeur was.

Eric-Jan Vis: “Dit is een uitgelezen kans om met reclamebureaus een nieuwe sales-weg in te slaan. Ik heb jarenlang met reclamebureaus, designbureaus en digital bureaus gewerkt die mijn klanten waren en verkocht print, online, evenementen en congressen. Nu zal ik aan reclamebureaus de mogelijkheid bieden om hun productie bij Lukkien onder te brengen. Als je ziet wat er kan, dan is dat heel mooi. De afstand naar Ede is niet zo spannend. De flexibiliteit en de mogelijkheden die Lukkien biedt, zijn uniek in Europa. Juíst in deze tijd is er een grote behoefte bij reclamebureaus aan een ijzersterke fullservice productiepartner met ongekende in-house faciliteiten, zoals bij Lukkien...

 

13. Mariëtte Leenhouts Growth Officer Wunderman Thompson Amsterdam

9 november. Mariëtte Leenhouts is in oktober 2020 benoemd tot Growth Officer Thompson Amsterdam. Daarmee heeft Mariëtte Leenhouts de overstap gemaakt van Chief Marketing Officer bij Randstad Group Nederland naar Wunderman Thompson Amsterdam. Zij is als Growth Officer in Amsterdam verantwoordelijk voor new business, waarbij ze over de volle breedte gebruik zal maken van de verschillende expertises van Wunderman Thompson.  

Mariëtte Leenhouts heeft als marketeer ervaring bij de FMCG-sector bij Unilever, Sara Lee & Heineken, alsmede Kantar Consultancy, waar zij als global brand- en business consultant werkte. Daarna ging ze aan slag als marketing directeur bij Ziggo.

14. Giel Beelen gaat naar de nacht bij NPO Radio 2

14 juli. Giel Beelen zal per 5 oktober 2020 terugkeren bij de NPO en bij BNNVARA een nachtprogramma op NPO Radio 2 gaan maken. Giel Beelen werkt sinds oktober 2017 voor Radio Veronica bij Talpa Network waar hij de Veronica Ochtendshow presenteert.

Voor NPO Radio 2 zal Giel Beelen alleen 's nachts te horen zijn van 04:02 tot 06:00 uur. Giel Beelen werkte van eerder al van 1997 tot 2017 bij NPO 3FM.

15. Peter Lubbers CEO Banijay Benelux

28 juli. Banijay Benelux is opgericht. Daarin zijn de EndemolShine, Zodiak Nederland en dochterbedrijven Simpel Media, NL Film, TVBV en Human Factor ondergebracht. De belangrijkste producties van deze bedrijven zijn Expeditie Robinson, Big Brother, Op1, M, Hunted, Goede Tijden Slechte Tijden, Penoza, Temptation Island, All You Need is Love, Familie en Liefde voor Muziek. Ook worden de productie en liveregistraties van de pogramma's van Fox Sports Nederland verzorgd.

Peter Lubbers is afkomstig van Concept Street, dat onderdeel is van MGM en door Peter Lubbers en Roy Aalderink is opgericht. Daarvoor had Lubbers onder meer directiefuncties bij SBS Broadcasting, AVRO, Zodiak Nederland en RTL 7

16. Talpa Network benoemt Coco Hermans tot Radio Director bij Radio 538

26 augustus. Talpa Network stelt Coco Hermans per 1 november 2020 aan als Radio Director van Radio 538. Op dit moment is zij nog contentmanager bij NPO Radio 2. Menno de Boer, nu de Radio Director bij 538, zal Talpa Network verlaten

Coco Hermans werkt sinds december 2015 voor NPO Radio 2 en werkte eerder als producer bij Corrino en als zenderproducer bij NPO 3FM. Menno de Boer is sinds december 2017 Radio Director van Radio 538 en werkt sinds november 2013 voor Talpa Network. Tussen 2003 en 2006 was hij als dj ook al verbonden aan Radio 538.

17. Simon Harris directeur trading desk en media performance bij DPG Media

15 september. Simon Harris start als directeur trading desk en media performance voor de Nederlandse tak van DPG Media en draagt hiermee bij aan de digitale versnelling.

In zijn rol gaat Simon Harris adverteerders en agencies helpen betere prestaties te halen uit de digitale merken van DPG Media. De ambitie is hier om digitale marktleider te zijn en te blijven, maar ook het bieden van betrouwbare content en de veiligheid van persoonsgegevens staan centraal.

18. Born05 Group benoemt Hannes van Raaij tot Integrated Business Director

19 augustus. Hannes van Raaij is op 1 augustus 2020 als Integrated Business Director gestart bij Born05 Group. In zijn rol is Hannes van Raaij medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van een overkoepelende propositie, de begeleiding van grote geïntegreerde klanten en het stimuleren van de samenwerking tussen verschillende disciplines binnen de groep.

Rogier IJzermans, CEO Born05 Group: “We zijn met Born05 Group aan het bouwen aan een soort bureaugroep in Nederland, waar we organisaties in de volle breedte kunnen begeleiden middels communicatie, digitale producten en diensten. Naast autonome groei bij de bureaus binnen de groep, zien we steeds meer behoefte in de markt aan geïntegreerde oplossingen over de bureaus heen...

19. Titus Eikelboom algemeen directeur Timm & Pimm

8 juli. Titus Eikelboom is benoemd tot algemeen directeur van digital marketing agency Timm & Pimm. Hij neemt de positie over van partner Alexander Rutgers die als expat naar Shanghai is verhuisd.

Titus Eikelboom verkocht in 2017, samen met zijn toenmalige partner Patrick Veldhuis, het mediabureau Stroom aan de Candid Group waar hij vervolgens 1,5 jaar werkte als directeur van Frank.news. Martijn Harpe, mede-eigenaar van Timm & Pimm, blijft in zijn rol als commercieel directeur verantwoordelijk voor business development.

20. Martijn Jaartsveld Strategy Director mediabureau Stroom

12 augustus. Per 17 augustus start Martijn Jaartsveld in de rol van Strategy Director en lid van het Management Team bij Stroom. Martijn Jaartsveld  heeft marketing- en communicatiefuncties aan zowel reclame-, mediabureau- als klantzijde vervuld, recentelijk bij PostNL.

Martijn Jaartsveld: Ik heb veel vertrouwen in de manier waarop Stroom samen met Candid bouwt aan haar toekomst. Stroom hanteert een hoog serviceniveau richting haar klanten. Ik kijk er naar uit om mijn kennis en energie toe te voegen aan de plannen voor klanten én aan het team, zodat we met Stroom doorgroeien en de samenwerking met het Candid platform nog verder kunnen benutten. Daarnaast ben ik vanuit mijn managementrol verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van Stroom.

21. Blauw Gras breidt managementteam uit met Gijs van der Togt

31 maart. Sinds 1 maart vervult Gijs van der Togt de rol van Strategy Director bij social content bureau Blauw Gras. Hierbij heeft hij naast oprichters Erjon Tuenter en Erik Wiese, Isaac Diepenhorst (Account Director) en Bart Visser (Creative Director) plaatsgenomen in het managementteam.

Met ruim tien jaar ervaring in content marketing en communicatie haalt Blauw Gras met de komst van Van der Togt een zeer ervaren strateeg binnen. Hiervoor vervulde hij de rol van Creative Strategy Lead bij MediaCom, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten van MediaCom Beyond Advertising – het contentlabel van het bureau. De laatste jaren maakte hij werk voor klanten als Nikon en Volkswagen.

22. Michel Frank Head of Trading bij Candid

9 november. Michel Frank is begonnen in zijn functie als Head of Trading van Candid. Binnen het marketing- en communicatieplatform zal hij verantwoordelijk zijn voor het op korte termijn verder optimaliseren van Investment Management binnen de organisatie, voor de Candid-bureaus en de klanten.

Na zes jaar bij Orion (investeringsunit IPG) te hebben gewerkt als Managing Director was Michel Frank op zoek naar een nieuwe uitdaging. De ondernemende spirit, onafhankelijkheid en de nationale en internationale groeiambities van Candid spraken hem aan.

23. Bram Krikke en Tom van der Weerd van SLAM! naar Qmusic

10 augustus. Het radioduo Bram Krikke en Tom van der Weerd stappen per september 2020 over van SLAM! naar Qmusic. Sinds eind 2017 maken beide dj's samen het radioprogramma Club Ondersteboven.

Dave Minneboo, Programmadirecteur van Qmusic: "Met Bram Krikke en Tom van der Weerd halen we een topduo in huis. Tom van der Weerd is een radio-dj in hart en nieren en met Bram halen we een van de grootste talenten van zijn generatie naar Q...

24. Ruben Westendorp commercial director Refinery89

30 juni. Digital agency Refinery89 heeft Ruben Westendorp benoemd tot Commercial Director. Ruben Westendorp is verantwoordelijk voor de klantontwikkeling en commerciële strategie binnen de Benelux. Ruben Westendorp maakt de stap vanuit Hearst Netherlands en is jurylid bij SAN.

Ruben Westendorps ervaring komt uit een brede achtergrond binnen de media en advertising industrie waarbij hij de laatste 10 jaar gewerkt heeft voor verschillende publishers zoals DPG Media, Exterion Media en recentelijk Hearst. Hij is hier in diverse marketing en sales rollen verantwoordelijk geweest voor propositieontwikkeling, strategische partnerships en het adviseren van adverteerders over hun (digitale) distributie en mediastrategie.

 

 

MediaTransfer To Nowhere

2020 betekende voor veel mensen het einde van hun werk. Ze verlieten hun bedrijf zonder dat ze bij een andere bedrijf aan boord gingen. Nooit eerder gebeurde dat zo massaal als in rampjaar 2020. De achterliggende reden zijn legio. Sommige mensen gingen vrijwillig, anderen minder vrijwillig.

1. CEO Peter de Mönnink vertrekt bij Talpa Network

30 oktober. Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network, vertrekt per 31 december 2020Pim Schmitz, lid van de Raad van Commissarisen van Talpa Network, neemt de rol van CEO over.

John de Mol namens de RvC van Talpa Network: “Het is meer dan spijtig dat we Peter de Mönnink zien vertrekken. Hij heeft de afgelopen jaren met een enorme inzet en ambitie gewerkt aan het vormgeven van Talpa Network dat we in 2017 zijn gestart. En terwijl we volop in de groeifase zaten, brak afgelopen voorjaar het coronavirus uit waarbij Talpa Network midscheeps werd geraakt. Het vermogen van Peter de Mönnink om vervolgens koers te wijzigen en de gevolgen van het coronavirus direct aan te pakken hebben ervoor gezorgd dat we nu tegen een stootje kunnen. Ik ben Peter zeer erkentelijk voor de invulling van zijn rol de afgelopen jaren en ik wens hem het allerbeste toe in een volgende rol.”

2. CEO Luc van Os vertrekt bij Hearst Nederland

6 januari. Luc van Os stopt na 24 jaar bij Hearst Nederland. Hij begon in de sales bij Quote en schopte het tot ceo van het tijdschriftenconcern. Het vertrek van Van Os valt samen met een nieuwe Europese aansturing van Hearst. De landenorganisaties komen voortaan te vallen onder één Europese president: de Brit James Wildman.

Wat Van Os gaat doen, is niet bekendgemaakt. In ieder geval hoopt hij meer tijd te kunnen besteden aan zijn belang in agrarische uitgaven, waaronder het blad De Boerderij.

3. CEO Casper de Nooijer van Audax Groep op non-actief, Hubert de Leeuw neemt taken waar

25 september. Bij de Audax Groep is een onoverbrugbaar verschil ontstaan over de strategie, de implementatie en het tempo ervan tussen de aandeelhouders en CEO Casper de Nooijer, mede onder invloed van de Corona situatie. Daarom is besloten om de CEO op non-actief te stellen. Aandeelhouder Hubert de Leeuw is namens de aandeelhouders gevraagd om de functie van CEO tijdelijk waar te nemen tot dat er een opvolger wordt benoemd. Samen met de andere bestuurders, CFO Jeroen Naalden en CCO Stefan Hutten, vormt hij de directie van de Audax Groep.

4. CEO Pier Baarsna verlaat NDC mediagroep

2 december. Mediahuis heeft de overname van NDC Mediagroep 2 december 2020 afgerond. Koos Boot is aangesteld als CEO van NDC Mediagroep. Samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk krijgt hij de leiding over het noordelijke uitgeversbedrijf. De ACM gaf inmiddels toestemming voor de overname en ook de Ondernemingsraad adviseerde positief.

Volgend op de afronding van de overname, legt Pier Baarsma, sinds 2018 algemeen directeur van NDC mediagroep, zijn functie neer. Koos Boot, sinds medio 2017 CFO van Mediahuis Nederland, volgt Pier Baarsma als CEO van NDC Mediagroep op.

5. CMO Menno Koningsberger verlaat Talpa Network

30 juni. Chief Marketing Officer Menno Koningsberger verlaat Talpa Network. Hij bekleedde deze functie sinds juni 2019. Daarvoor was Menno Koningsberger ruim 4 jaar de algemeen directeur van de radiotak van Talpa Network.

Het vertrek van Menno Koningsberger is een gevolg van het anders organiseren van de marketingfunctie bij Talpa Network als gevolg van de herstructurering door de coronacrisis.

Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network: “Menno heeft als Algemeen Directeur van Talpa Radio ons portfolio aan radiomerken meer dan uitstekend in de markt gezet en uitgebouwd...

6. CEO Patrick Swart vertrekt bij WPG Uitgevers

25 augustus. Patrick Swart stopt als algemeen directeur bij WPG Uitgevers. Hij begon medio 2016 met de missie de uitgeverij weer slagvaardig en winstgevend te maken en zodoende een gezond perspectief te geven. Onder zijn leiding is de WPG organisatie vernieuwd, innovatie gedreven gaan werken, zijn verlieslatende activiteiten gereorganiseerd of afgestoten en nieuwe initiatieven in de markt geïntroduceerd. Swart zal nog tot november 2020 aanblijven.

Een nieuwe fase breekt aan voor WPG en het is daarmee een logisch moment te stoppen voor Swart. De raad van commissarissen van WPG Uitgevers is Swart zeer erkentelijk voor de door hem geleverde prestatie.

7. Jelle Kolleman weg bij Mediamonks

3 juni. Jelle Kolleman is per 1 juni vertrokken bij MediaMonks. Hij heeft samen met MediaMonks de labels Made for Digital en later, samen met Jacques Vereecken, The Boardroom opgezet, waar film- en videocontent voor de digitale wereld wordt geproduceerd. In 2019 werden deze labels ondergebracht bij MediaMonks Films & Content waar Kolleman de leiding van kreeg. In het najaar van 2019 werd S4Capital dankzij een fusie eigenaar van Mediamonks. Mediamonks Films & Content maakt onderdeel uit van MediaMonks Amsterdam, dat in de Amsterdamse Houthavens is gevestigd.

8. Hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck vertrekt bij Quote

14 september. Sander Schimmelpenninck stopt als hoofdredacteur van Quote. Na vier jaar vindt hij het tijd om zijn leven 'met wat meer vrijheid' in te richten. Schimmelpenninck (36) werkte in totaal zeven jaar bij het zakenblad.

"Het jaar 2020 is een snelkookpan geworden, waarin ik lange tijd zo'n beetje alles heb gedaan, maar nu is het moment gekomen om harde keuzes te maken", schrijft de hoofdredacteur en journalist op de website van Quote.

9. CFO Jet Roos vertrekt bij Talpa Network

1 september. Jet Roos, lid van de Raad van Bestuur en CFO van Talpa Network heeft besloten per 1 december Talpa Network te verlaten. Met de afronding van de maatregelen die genomen moesten worden om het bedrijf aan te passen aan de coronacrisis, is voor haar het moment aangebroken om een volgende stap te zetten in haar carrière.

Pim Schmitz namens de RvC van Talpa Network: "We hebben Jet leren kennen als een krachtige CFO. Ze heeft haar rol met verve ingevuld en daarmee Talpa Network op de kaart gezet als een sterk en financieel goed geleid bedrijf. Met het huidige perspectief in de mediamarkt, haar daadkracht en ambitie, begrijpen we haar keuze. Wij wensen haar alle goeds."

10. Directeur Journalistiek Marcel van Lingen vertrekt bij Talpa Network

22 december. Van Lingen was voorheen werkzaam als directeur en hoofdredacteur van het ANP, dat Talpa Network in 2018 heeft overgenomen. Marcel heeft zich voornamelijk beziggehouden met het overbrengen van zijn ruime kennis op journalistiek gebied aan de jonge generatie.

Pim Schmitz namens de Raad van Bestuur van Talpa Network: “Met zijn ruime ervaring heeft hij als nestor binnen Talpa Network zijn kennis overgedragen aan een hele nieuwe generatie. Daarvoor zijn wij hem zeer erkentelijk. Wij wensen Marcel veel succes bij de volgende stap in zijn carrière."

11. Sanne Groot Koerkamp verlaat Hearst Netherlands

14 juli. Sanne Groot Koerkamp vertrekt op 1 september als hoofdredacteur van Quest. Ze beraadt zich op een toekomst in de non-profit sector.

Sanne was voorheen werkzaam als adjunct bij LINDA. Magazine en als hoofdredacteur van Glamour. In 2017 startte ze als hoofdredacteur van Nederlands grootste populairwetenschappelijke tijdschrift. Sanne Groot Koerkamp: "Met heel veel liefde en plezier ben ik aan deze uitdaging begonnen en heb ik de afgelopen jaren met het meest nieuwsgierige en beste team ever gewerkt. Ik wil Hearst bedanken voor de kansen en de ruimte die ik hier heb gekregen. Ik ga het getalenteerde en gedreven Quest-team vreselijk missen."

12. Mariëlle Arts verlaat LINDA.

25 juni. Mariëlle Arts, zakelijk directeur LINDA., verlaat LINDA. na 11 jaar. Na de overname door Talpa Network in maart 2019 had Mariëlle Arts de leiding over het integratieproces van LINDA. binnen Talpa. Nu deze integratie is afgerond is dit voor Mariëlle Arts een logisch moment om haar vleugels uit te slaan.

Linda de Mol: "Ik wil Mariëlle Arts enorm bedanken voor alles wat ze in de afgelopen jaren voor het merk LINDA. heeft betekend. Mede door haar enthousiasme, gedrevenheid en doortastendheid is er de afgelopen jaren aan een geweldig bedrijf gebouwd. We zullen de warme persoonlijkheid van Mariëlle Arts missen, maar wensen haar natuurlijk alle succes bij haar volgende stappen."

13. Jeroen de Bakker verlaat Talpa Network

1 juni. Wat begon als een klus voor 12 maanden, duurde uiteindelijk ruim 3,5 jaar. Vandaag heb ik met het onderstaand bericht mijn afscheid aangekondigd bij Talpa Network.

Van vier sterke radiomerken hebben wij in hoog tempo een toekomstgericht audiobedrijf gemaakt. En mijn oorspronkelijke rol als CMO is in de loop der tijd doorontwikkeld tot directeur Product & Growth.

14. Caren Wassink vertrekt bij LINDA.

14 februari. LINDA. heeft Kiki Maaskant aangetrokken als directeur B2B LINDA.. Caren Wassink, de huidige B2B-directeur, heeft na 4,5 jaar besloten om LINDA. te verlaten om haar droom - het opstarten van een eigen hotel - waar te maken. Maaskant komt van Talpa Media Solutions waar zij de rol van Account Director Brand Partnerships bekleedde. Vanaf 1 maart 2020 komt zij het LINDA. sales- en projectteam aansturen. 

Marielle Arts, zakelijk directeur van LINDA.: “Wij zijn heel blij met de komst van Kiki en wij zijn ervan overtuigd dat zij met haar ruime ervaring in de mediawereld en bij Talpa Media Solutions de juiste bagage heeft om de commerciële kansen die er liggen verder te verzilveren...

15. Menno de Boer weg bij Talpa Network

Talpa Network stelt Coco Hermans per 1 november 2020 aan als Radio Director van Radio 538. Op dit moment is zij nog contentmanager bij NPO Radio 2. Menno de Boer, nu de Radio Director bij 538, zal Talpa Network verlaten.

Menno de Boer, scheidend Radio Director bij Radio 538: "Ik heb 538 de afgelopen jaren geleid met veel passie en plezier, in een unieke periode. Radio 538 heeft een sterk team voor én achter de schermen, een mooi bereik en bovenal: Geweldige luisteraars. Er ligt een solide basis voor de toekomst. Dit is voor mij hét moment om de antenne aan een ander over te dragen. Ik wil mijn vleugels uitslaan buiten Talpa Network en dat zal ongetwijfeld in het muziek-, media- en/of communicatiedomein zijn."

16. BNR stopt met Jörgen Raymanns Ask Me Anything

3 december. BNR Nieuwsradio stopt na vier jaar met het radioprogramma Ask Me Anything gepresenteerd door Jörgen Raymann. Dit lijkt een gevolg van een eind augustus 2020 aangekondigde reorganisatie bij de nieuwszender.

Ook het programma Beurswatch met Rob Jansen verdwijnt en gaat nog door als podcast onder de naam Beurstalk los van BNR Nieuwsradio. Als gevolg van de reorganisatie zijn ook de eigen nieuwsuitzendingen tussen 10:00 en 15:30 uur verdwenen en vervangen door het ANP-radionieuws. Dit is op het halve uur niet actueel en omvat geen beursupdates. In januari 2021 zal BNR Nieuwsradio een gewijzigde programmering presenteren.

17. Gert-Jan Munk verlaat UM

6 juli. Creative director Gert-Jan Munk is per 1 juli 2020 vertrokken bij UM. Gert-Jan Munk gaat door als onafhankelijk freelancer. Als gevolg van een herstructurering en door de impact van het coronavirus heeft IPG Mediabrands besloten om de conceptuele, creatieve activiteiten binnen UM op een andere manier te organiseren.

Creatieve mediaoplossingen zoals media partnerships, (branded)content -en influencer trajecten blijven een geïntegreerd onderdeel van de UM-propositie Better Science, Better Art & Better Outcomes.

18. Roderick Veelo vertrekt bij RTL Nederland

2 oktober. Roderick Veelo, journalist, columnist, presentator en podcastmaker, verlaat RTL Nederland per 1 november 2020. Hij startte in april 2005 bij RTL Z en valt incidenteel in bij Editie NL. Roderick Veelo maakte voor 2005 vooral radio bij BNR Nieuwsradio, VARA, Radio 10 en de TROS.

Als reden van het vertrek bij RTL Nederland noemt hij in een tweet een grote drang om weer op eigen benen te staan. Daarbij is de presentator van plan zijn podcastactivtieiten uit te breiden

19. De Anomieme Medewerker verlaat het bedrijf met bestemming onbekend

En dan waren er in 2020 nog honderden mensen in media die hun baan verloren maar geen persbericht kregen en dus anoniem door het gat van de deur verdwenen. In een enkel geval was er wel een persbericht, de anomoniteit bleef.

7 mei. Talpa Network kondigt begin mei een reorganisatie aan. "Een minimale reductie van arbeidsplaatsen is onvermijdelijk. Die reductie zal circa 6 procent van de contracten voor onbepaalde tijd bedragen. Daarnaast zal ook een aantal aflopende contracten voor bepaalde tijd, inclusief freelance-overeenkomsten, niet worden verlengd. Bovenop deze maatregelen levert het directieteam van Talpa Network 20 procent van het salaris in."

11 juni. Mediahuis Nederland gaat 70 van de 160 banen schrappen bij de salesafdeling: "Journalistiek en met de abonnementen gaat het goed, maar op de advertentiemarkt zien we dat veel klanten hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van ons zijn. We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert als de markt al beter wordt, nu de economie in een recessie gaat. We zijn nog steeds winstgevend en denken dit jaar zeker, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de omstandigheden op de advertentiemarkt. Die gaat achteruit door corona en de economische ontwikkelingen en er is veel concurrentie van Amerikaanse techbedrijven als Google en Facebook."


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie