Sanoma Learning zorgt voor omzetverhoging Sanoma in tweede kwartaal
24-07-2018 11:47:40 | Door: Katja Brokke | hits: 4473 | Tags:

Goede cijfers voor Sanoma in het tweede kwartaal. De operationele EBIT verbeterde aanzienlijk (2018: 80 miljoen, 2017: 73 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). Dit komt met name door de omzetstijging bij Sanoma Learning (2018: 108 miljoen, 2017: 98 miljoen), de educatieve tak van Sanoma en bekend in Nederland van Malmberg. Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid op niveau door kostenbeheersing. Daarmee sluit Sanoma een goed eerste halfjaar af.

Susan Duinhoven, President en CEO van Sanoma Group: “Het tweede kwartaal was een goed kwartaal voor alle onderdelen van Sanoma. Met name Sanoma Learning zag een hogere omzet in het tweede kwartaal in vergelijking tot 2017. Dit komt door de verschuiving van bestellingen van het eerste naar het tweede kwartaal bij Malmberg, in Nederland én in België en Finland was sprake van vroegtijdige bestellingen. In onze beide mediabedrijven is de winstgevendheid iets boven onze verwachting, ook al is sprake van lichte daling door eenmalige bate vorig jaar. Ik ben dan ook zeker tevreden met deze resultaten.”

Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid op niveau door kostenbeheersing (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). De operationele EBIT daalde licht (2018: 20 miljoen, 2017: 21 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) rekening houdend met de verkoop van Kieskeurig.nl vorig jaar. In Finland bleef de winstgevendheid achter dit kwartaal ten opzichte van vorig jaar (2018: 22 miljoen, 2017: 19 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). Het resultaat in Finland verschuift naar de tweede helft van het jaar mede door de acquisities dit jaar en investeringen op het gebied van marketing en productontwikkeling in het vierde kwartaal van vorig jaar.

De aankoop van N.C.D. Production en de verhoging van het aandeel in het Finse nieuwsagentschap STT zijn in het tweede kwartaal afgerond en in Nederland is het aandeel in Scoupy vergroot naar 95 procent. De verkoop van de Belgische vrouwentitels is iets eerder dan gepland, eind juni, afgerond.

www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie