Sanoma boekt mindere resultaten in eerste kwartaal 2019
03-05-2019 14:53:00 | Door: David de Jong | hits: 5213 | Tags:

Sanoma boekte in het eerste kwartaal van 2019 iets mindere resultaten vergeleken met het eerste kwartaal 2018. Dit blijkt uit onlgangs bekend gemaakte cijfers. De Nederlandse mediatak presteerde met 85,3 miljoen euro aan omzet. 11 procent minder vergeleken met het eerste kwartaal van 2018. De educatieve tak van Sanoma die onder andere leerboeken uitgeeft, steeg in Nederland wel in omzet met 22 procent. Het operationeel resultaat (EBIT) steeg voor het Nederlandse media-deel met ruim 27 procent naar 21,5 miljoen euro. Als de door Sanoma gehanteerde definitie van operationele omzet zonder PPA wordt gehanteerd, dan daalde de het resultaat met 14 procent tot 13,4 miljoen euro. In totaal had Sanoma een omzet van 248,2 miljoen euro en een nettowinst van 7,3 miljoen euro. Dit was nog verlieslatend in het eerste kwartaal van 2018.

Sanoma maakte bekend dat LINDA. in 2018 een omzet behaalde van 27 miljoen euro met een operationeel EBIT resultaat van 6 miljoen euro. Sanoma verkocht in februari haar 86 procent belang in Mood for Magazines, de uitgever van LINDA. aan Linda de Mol en Talpa Network. De uitgeverij rapporteert een kapitaalwinst te hebben gemaakt op de verkoop van 10,8  miljoen euro. Het bedrijf was gewaardeerd op 47 miljoen.

Susan Duinhoven, CEO van Sanoma: "Sanoma had een solide start van het jaar 2019. Het eerste kwartaal is elke keer het kleinste qua prestaties in zowel de media als in het bijzonder de educatieve activiteiten. De educatieve activtietein hebben vanwege hun aard een jaarlijkse cyclus met the meerderheid van hun omzetten in het tweede en derde kwartaal wanneer het nieuwe schooljaar begint. Zowel in Finland als Nederland zijn de ontwikkelingen in de advertentiemarkt zwak, en onze reclame-omzetten daalden. Onze advertentie-omzetdeel van onze totale omzetten is gedaald van 36 naar 26 procent.Minder dan een derde bestaat uit printreclame. Onze media-omzetten daalden in Nederland, dit is voor de helft door verkopen van bedrijfsonderdelen.  We verkochten in februari Mood for Magazines, uitgever van LINDA. aan de oprichter Linda de Mol en Talpa Network. We zijn tevreden met de EV/EBIT verhouding van 7,9x, in het bijzonder voor LINDA. die een hogere afhankelijkheid had voor losse verkoop en reclame-omzetten dan andere titels in ons media-portfolio in Nederland.
De verhoging van de BTW op bladen in Nederland van 6 naar 9 procent werd begin dit jaar van kracht, en had impact op onze prijsmogelijkheden en dus op de abonnementenomzetten gedurende het kwartaal. Gedurende het kwartaal werden onze reclame-omzetten beinvloed door veranderingen in Scoupy's portfolio. Als gevolg van lagere netto verkoopomzetten, daalde onze winstgevendheid, alhoewel die dankzij cost-management significant werden gemitigeerd. Onze vooruitzichten voor 2019 blijven onveranderd en we blijven ons focussen op onze hoekstenen van onze lange termijnstrategie, groei dankzij synergiegevende aankopen en het verhogen van dividend."

www.sanoma.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie