Sparen voor emoji’s bij Plus
24-08-2017 11:09:52 | Door: Katja Brokke | hits: 8328 | Tags:

Plus liet voor de actie onderzoeken welke rol emoji's voor kinderen heeft. Het onderzoek werd uitgevoerd door DirectResearch, in opdracht van PLUS, voor De Kindertelefoon.

Bijna twee derde (64%) van de ondervraagde kinderen geeft aan moeite te hebben om gevoelens te delen en ongeveer de helft (49%) weet soms niet wat ze met gevoelens moeten doen. 83 procent van de kinderen geeft aan dat emoji’s helpen om gevoelens duidelijker te maken. 17 procent geeft aan zijn of haar gevoelens met emoji’s zelfs beter te kunnen uiten. Het toenemend bezit van smartphones onder kinderen lijkt het gebruik van emoji’s te versterken. Kinderen met een smartphone hebben een sterke voorkeur om emoji’s in plaats van woorden te gebruiken om hun gevoelens te delen.

Emoji’s

Ruim 4 op de 5 kinderen geeft aan dat emoji’s helpen om gevoelens duidelijk te maken. In gesprekken via e-mail, WhatsApp, chat of sms geeft bijna de helft van de kinderen aan liever emoji’s te gebruiken dan hun gevoelens met woorden te beschrijven. 65 procent van de kinderen geeft aan dat dit vooral is omdat het leuk en gezellig is. Ook het feit dat het sneller is dan typen, is een belangrijke reden (46%). De meest gebruikte emoji onder kinderen is de lachende smiley met tranende ogen (laughing out loud).

Afleiding zoeken om gevoelens een plek te geven

Als kinderen blij of verdrietig zijn uiten ze dat vooral door te lachen, huilen of te schreeuwen. 91 procent van de kinderen geeft aan dat iedereen het mag weten als ze blij zijn. Geluksmomenten gaan vaak over leuke uitstapjes/vakantie, familiegebeurtenissen (verjaardag/geboorte) of over het krijgen van cadeaus. Opvallend is ook dat een groot deel van de kinderen (43%)  aangeeft dat ze afleiding zoeken om hun gevoelens een plek te geven. Tv kijken, een boek lezen of gamen helpt kinderen om met hun emoties om te gaan.

Opgelucht

Het uiten van emoties zorgt voor rust en een opgelucht gevoel. Kinderen hebben vooral behoefte aan een luisterend oor. Ouders zijn voor verreweg de meeste kinderen (86%) het eerste aanspreekpunt, maar vooral meisjes luchten hun hart ook vaak bij vrienden/vriendinnen (39%). Daarnaast proberen met name meisjes en kinderen zonder telefoon zich creatief te uiten, bijvoorbeeld door te tekenen of een dagboek bij te houden.

Consumenten kunnen bij Plus sparen voor 24 verschillende emoji’s.

www.plus.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie