[Startups] Kiesjefolders; een nieuwe manier om de consument te bereiken
08-01-2017 23:32:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3832 | Tags:

Kiesjefolders biedt adverteerders een nieuwe manier om hun klanten te bereiken. De naam, Kiesjefolders, zegt alles: de consument kiest zelf de folders die hij wil ontvangen. Deze maand begint een proef in Amsterdam.

Alle retailers weten dat aan papieren folders positieve, maar ook negatieve kanten zitten. Enerzijds kunnen ze een groot aantal consumenten tegen lage kosten op de hoogte brengen van voordelen en acties. Digitale folders zijn lang niet zo populair. Adverteren in de krant of online leidt veel minder direct tot een bezoek aan de winkel.

Anderzijds is niet uit te sluiten dat diezelfde consumenten de folders ongelezen bij het oud papier leggen, omdat ze wekelijks te veel kilo’s reclamemateriaal door de bus krijgen. Verder bestaat er nog zoiets als de nee/nee-sticker, om over de komst van de ja/ja-sticker maar te zwijgen.

Toch vinden consumenten folders over het algemeen leuk. Echter, ze willen liefst alleen de folders van hun favoriete winkel ontvangen. En dat is nu precies wat Kiesjefolders doet: online kiezen voor de folders die je op papier wilt ontvangen.

Het werkt heel simpel. De consument geeft op www.kiesjefolders.nl aan van welke retailers hij de folders wilt ontvangen. Hij krijgt deze folders dan thuis bezorgd op naam in een voor hem samengesteld pakket. De bezorging is in vertrouwde handen van Sandd.

Voor de retailers zijn er louter voordelen. Ze weten zeker dat de ontvangers van de folder geïnteresseerd zijn in hun folder; echte klanten dus. In vergelijk met huis- aan-huisbezorging hoeft er minder papier te worden verspreid (=kosten) om toch een klant te bereiken. Ook kunnen retailers toch nog hun folder verspreiden in gebieden die ze met h-a-h niet meer befolderen.

Initiatiefnemers Aldo Breed en Peter Buis zijn overtuigd van het succes van Kiesjefolders. Aldo Breed: “In 2013 mocht ik namens supermarktketen DekaMarkt de vakprijs in ontvangst nemen voor de beste folder. Voor de uitreiking was er een presentatie van een Deen die vertelde hoe consumenten in Denemarken zelf kunnen kiezen welke folders zij willen ontvangen. In mijn ogen een geweldige oplossing voor mij als consument en als retailer, maar zeker ook veel beter voor het milieu. Dus pure winst voor iedereen.”

Peter Buis is in de postmarkt een bekende. Met het door hem geleide bedrijf MailMerge was hij de eerste die, na de liberalisering van de postbezorging, de concurrentie aanging met PostNL: “Naast de winst voor het milieu kan de consument nu zelf de regie voeren over de folders die hij wil ontvangen.”

De afgelopen maanden heeft Kiesjefolders al veel retailers als klant kunnen inschrijven. Dagelijks komen er nieuwe bedrijven bij. Zij zijn net zo overtuigd van het idee als Breed en Buis. Het duo heeft dan ook geen enkele twijfel over het welslagen van Kiesjefolders. Toch gaan ze niet over een nacht ijs. Aldo Breed: “Vanaf eind januari gaan we Kiesjefolders testen in Amsterdam. Doel is om in drie maanden 15.000 deelnemers te werven.”

www.kiesjefolders.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie