[Startups] Watermelon Messenger neemt Ecreation over
28-06-2017 10:26:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2877 | Tags:

Artificial-intelligencestartup Watermelon Messenger neemt de Nederlandse chatbot-ontwikkelaar Ecreation over. De Utrechtse startup, die zich specialiseert in het stroomlijnen van digitale klantenservices voor bedrijven, krijgt daarmee in een keer de beschikking over 75.000 geavanceerde chatbots. In augustus lanceert Watermelon Messenger met de data en kennis van Ecreation de eerste versie van zijn product, een platform voor digitale klantcommunicatie.

Alle messengers op één plek

De consument verwacht in toenemende mate dat bedrijven online te allen tijde beschikbaar zijn. Daarbij wordt het steeds moeilijker om de technologische ontwikkelingen en de wildgroei van kanalen om met klanten te communiceren, bij te benen. Het platform Watermelon Messenger verenigt en automatiseert deze inspanningen, zodat bedrijven doorlopend hun klanten naar tevredenheid te woord kunnen staan en zo de medewerker kunnen ontlasten. Belangrijk is daarbij de inzet van slimme chatbots, die consumenten op persoonlijke wijze te woord kunnen staan.

Chief Artificial Intelligence Officer

Bij de overname treedt Sjoerd van Dijk, algemeen directeur van Ecreation, toe als Chief Artificial Intelligence Officer bij Watermelon Messenger. Hij krijgt de leiding over een tienkoppig team van AI-developers en data scientists. Tevens treedt hij toe tot de Advisory Board van Watermelon. Met Ecreation heeft Van Dijk al sinds 2005 ervaring met slimme chatbots. Zo ontwikkelde hij ALICE voor MSN Messenger, een bot die op natuurlijke wijze antwoord gaf op vragen van gebruikers. Ook is Ecreation verantwoordelijk voor de chat-teksten van het wereldwijd gelauwerde Sweetie 2.0, een initiatief van Terres des Hommes. Deze chatbot doet zich voor als 10-jarig Filipijns meisje en heeft zo geholpen 1000 pedofielen te identificeren.

Alexander Wijninga, oprichter van Watermelon Messenge: “Met de kennis en knowhow van Sjoerd van Dijk in huis, kunnen we onze chatbots nog slimmer maken. Consumenten verwachten steeds meer direct een passend antwoord op hun vragen. Door de inzet van intelligente chatbots kunnen bedrijven dag en nacht klantenservice verlenen. Zo brengen wij het overzicht terug en rust in de tent, doordat klanten direct en zonder omhaal naar tevredenheid te woord worden gestaan.”

Chatbots worden alsmaar intelligenter: ze kunnen gaandeweg steeds beter autonoom vragen begrijpen en antwoorden geven.

Van Dijk: “Durf je het nog niet aan om met chatbot te werken, dan kun je een suggestiebot inzetten die medewerkers een voorzet geeft. Dit proces noemen wij controlled supervised learning. Van de antwoorden die de mens geeft, leert de chatbot. Totdat hij zelfstandig kan opereren.”

Watermelon Messenger wordt momenteel gerund door een jong team van 17 mensen, en is opgericht door Alexander Wijninga en Charl Haas. Watermelon Ventures, het moederbedrijf van Watermelon Messenger en Melon.ai, haalde begin 2017 1,5 miljoen euro aan seed-funding op.

www.watermelon.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie