[Panelgesprek] Succesvolle branded content: waar begin je?
09-11-2017 11:17:37 | Door: Katja Brokke | hits: 2238 | Tags:

Stel, je wil als merk de eerste stappen zetten richting succesvolle branded content. Hoe pak je dat aan? Marcom- en mediaexperts Marcella van Velzen, Michel Tiggelman, Christiaan van Betuw en Elias Reinheimer zijn te gast bij Value Zipper en geven advies.

Tekst: Patrick van Hooy

Stap voor stap naar succesvolle branded content voor jouw merk. Hoe start je? Van Betuw: “Mijn advies? Doe het niet. Ga in eerste instantie terug naar de basis en kijk goed naar de verhalen die je al in huis hebt. Stel jezelf dan heel kritisch de vraag: is dit spectaculair en/of authentiek? Dat is key voor succesvolle content. Als de mogelijkheid er is, zou ik die verhalen eerst maken voor jouw owned en earned kanalen. Test daarna of de content die je paid wil ondersteunen een bepaalde schwung heeft. Vinden redacties de content interessant en leveren deze verhalen daadwerkelijk interactie met de doelgroep op?”

Kies de juiste partners

Hoe past (branded) content in het grotere geheel? Tiggelman: “Branded content moet niet op zichzelf staan. In mijn ogen hoort het altijd onderdeel van een grotere campagne te zijn. Je wil meer vertellen over je merk, maar hoe ga je dat doen? Daar kan storytelling, branded content of sponsored content onderdeel van uitmaken. Verder is het belangrijk om de juiste partners te kiezen die de content maken. Het is geen stelregel dat je voor één partij kiest. Het is juist interessant om samen te werken met verschillende bureaus en mediapartners.”

Denk na over het doel

Waar moet je op letten voordat je start? Van Velzen: “Zelf stel ik altijd de volgende twee vragen bij de start van een brandedcontentsamenwerking: waarom en voor wie? Voor veel adverteerders is het een sprong in het diepe. Onze klanten hebben vaak content in huis waarvan ze soms niet eens weten welke mogelijkheden er zijn. Daarom start ik altijd bij de eigen content van een merk. Nadat we weten wat het merk wil bereiken, stellen we samen helder geformuleerde doelstellingen op. Daarna gaan we nadenken welke vorm en kanalen ingezet moeten worden.”

KPI’s en ambitieniveau

Als de vragen waarom en voor wie zijn beantwoord, kies je een vorm. Reinheimer: “Ontdek de mate van lef binnen de organisatie om een keer écht iets anders te doen en een geschikte contentvorm die daarbij past. Laat daarbij jouw KPI’s en ambitieniveau bepalen welke richting je opgaat. Bij UM Studios onderscheiden we de volgende drie stappen: de eerste stap is een sponsored vorm. Zijn er verhalen waar je als merk bij wil zijn of horen? De volgende stap is dat je kijkt naar een redactie en een merk, wat past hier en wat voor content kun je samen nieuw maken. De derde stap is dat je vanuit je merk en kernwaarden gaat kijken wat voor content je zelf wil maken. Dat kan in samenwerking met een redactie of stand alone. Je kunt overigens met elke stap starten, er zit geen vaste volgorde in.”

Dit zijn de belangrijkste lessen die wij hebben opgepikt tijdens het panelgesprek:

•           De eerste vraag die je je stelt is: waarom wil je branded content?
•           Inventariseer of je eigen content hebt of kunt maken.
•           Beoordeel jouw eigen content op kwaliteit, relevantie en authenticiteit.
•           Als je aan de slag gaat, kies dan voor de juiste partners.
•           Formuleer heldere KPI’s en maak de campagne meetbaar.

Even voorstellen

Marcella van Velzen: Social en Content Director bij ZIGT.
Michel Tiggelman: Business Director bij Publicis One.
Christiaan van Betuw: Strategy en Activation Director bij Mediaxplain*.
Elias Reinheimer: Strategy en Business Director bij UM Studios.

www.valuezipper.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie