Televisie marktaandelen maart: NPO (+11,6%) geselt RTL (-6,3%) en SBS (-6,8%)
08-04-2017 11:00:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4790 | Tags:

De ontwikkeling van de televisiemarkt is natuurlijk altijd al interessant maar nu het verhaal gaat dat Sanoma uit SBS stapt en Talpa dus groot instapt in televisie exploitatie, is het zo mogelijk nog interessanter.

En de cijfers over maart liegen er niet om. De NPO ziet het marktaandeel in maart 2017 ten opzichte van maart 2016 met 3,9 procentpunt groeien tot 37,4 procent, een groei van 11,6 procent.

Waar komt die groei vandaan? RTL levert 1,9 procentpunt in en zakt naar een marktaandeel van 28,5 procent - een daling van 6,3 procent. SBS levert 1,3 procentpunt in en daalt naar een marktaandeel van 17,9 procent - een daling van 6,8 procent.

Maar daarmee kom je nog niet op de winst van 3,9 procent van de NPO. De NPO haalt ook nog 0,7 procentpunt marktaandeel weg bij nichezenders (grotendeels vertegenwoordigd voor saleshouse BrandDeli).

Tot zo ver de marktaandelen. Dan de markt zelf. De ontwikkeling van de kijktijd weerspiegelt de groei van het bereik van het mediumtype televisie. De kijktijd daalt al lange tijd en ook in maart 2017 daalde deze, van 196 naar 185 minuten per dag, een daling van 5,6 procent.

Om het effect van de sportzomer eruit te filteren, kijken we naar de groei in kijktijd per maand in de afgelopen 12 maanden in vergelijking met dezelfde maand twee jaar geleden. We zien dan in alle maanden een daling van de kijktijd variërend van 6 tot 14 procent.

Dan even terug naar de marktaandelen, waar we mee begonnen. Je zou kunnen vragen: maakt de NPO betere programma's dan vorig jaar en RTL en SBS slechtere?

Die vraag is in zekere zin te beantwoorden want voor een groot deel geldt dat de programma's hetzelfde zijn als vorig jaar.

Er is dus iets anders aan de hand. Namelijk: NPO, RTL en SBS worden niet evenredig hard getroffen door de daling in kijktijd. Ouderen blijven kijken, daar is NPO sterk. Het is niet voor niets dat de nog jonge Omroep MAX in korte tijd is uitgegroeid tot 1 van de succesomroepen van de NPO. RTL en SBS richten zich op kijkers 20-49 want dat is - daar kun je natuurlijk veel vraagtekens bij zetten - nu eenmaal de doelgroep van adverteerders. Nog jongere kijkers haken bij televisie kijken nog harder af.

Voor RTL en SBS betekent dit: de taart wordt kleiner en van deze kleiner wordende taart krijgen de zenders een steeds kleiner deel.

En dan hebben we het nog niet gehad over de advertentiebestedingen op televisie. Volgens Nielsen stegen de bruto mediabestedingen op televsie in 2016 met 0,4 procent tot 3,7 miljard euro.

De conclusie daarvan is dat televisie een steeds duurder advertentiemedium wordt voor adverteerders.

 

Lees ook:

[Analyse] Waarom zou Sanoma uit SBS stappen?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie