Terugblik IPG Mediabrands' Redefine Retail’17
02-11-2017 14:37:00 | Door: Katja Brokke | hits: 4814 | Tags:

Retail zit in een turbulente periode. Steeds minder mensen komen naar fysieke winkels, grote gevestigde winkelketens sluiten hun deuren en online toetreders pakken in korte tijd een groot marktaandeel. De consument, bewapend met smartphone, is meer dan ooit tevoren in charge en bepaalt zelf hoe, waar en wanneer er wordt gekocht. Nooit eerder was er dan ook zoveel dynamiek en disruptie op retailgebied als nu. Voldoende aanleiding voor IPG Mediabrands om Redefine Retail’17 te organiseren. De eerste editie van dit event vond dinsdag 31 oktober plaats in de Hallen te Amsterdam.

IPG Mediabrands had op deze dag een grote schare retailklanten uitgenodigd waaronder A.S. Watson (Kruidvat), Bol.com, Brandfield, Coolblue, Intertoys, Jumbo, Makro en Omoda.  Na het welkomstwoord van de host van de dag, Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands, gaven verschillende retail professionals acte de presence en presenteerden zij hun visie op winkelen in de toekomst.

Sprekers

Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org, ging in op hoe hij de customer journey de afgelopen jaren heeft zien veranderen en sprak hij over het vervagen van grenzen tussen online en offline winkelen. Alexandra van Beelen van Trip Advocaten sprak over de impact van de GDPR welke medio mei volgend jaar van kracht wordt en Rutger Zonneveld van Google sprak over wat hij fase 3 noemt van het web; de opkomst van digital assistants en voice. Op het middagprogramma stonden Marieke van Heeswijk van MediaMarkt en Herbert Blankensteijn (bekend van onder andere BNR Nieuwsradio). Van Heeswijk ging in op MediaMarkt haar transformatie van elektronica supermarkt naar data-house en de omnichannelstrategie die hierachter schuil gaat. En Blankensteijn gaf als afsluiter van de dag een kijkje in mogelijke toepassingen van bitcoins en blockchain in retail.

Naast externe sprekers, bood het event ook een podium voor sprekers vanuit de eigen organisatie. Zo deelde Danny Blackburn, Content Director bij UK Mediabrands-label Stickyeyes het geheim van een complete contentstrategie en nam Traffic4u’s Strategy Director Chris Baldwin het publiek mee in zijn Meaningfull Connections-theorie waarbij het bouwen en onderhouden van relaties met de consument centraal staan.

Outcomes van de Retail Buying Study

Een belangrijke rol ook was weggelegd voor Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer bij IPG Mediabrands, hij presenteerde de belangrijkste uitkomsten van de eerste Retail Buying Study welke onder 136 merken in 8 sectoren werd gehouden. De Retail Buying Study geeft inzicht in koopgedrag, consumer journeys, informatiebronnen, succesvolle merken, concurrentieposities en mate van deelname aan loyaliteitsprogramma’s. Interessante outcomes? We zijn gek op de Action. We vinden Action terug in de top 5 voor speelgoed, meubels, woonaccessoires, klus/ tuin producten en cosmetica. Geen ander merk is zo dominant vertegenwoordigd in alle categorieën. Ook interessant: maar liefst bijna 60 procent begint zijn/haar klantreis online. Vervolgens wordt gemiddeld 40 procent online gekocht en 60 procent in een fysieke winkel. Dit onderstreept maar weer eens dat we met grote regelmaat online onderzoek doen voor we overgaan tot aankoop. Nog maar 37% van de kopers oriënteert én koopt in een fysieke winkel, zonder tussenkomst van online.

Conclusie van de study? Consumenten bezoeken nog altijd graag een fysieke winkel, gewoon omdat je soms even die stof wil voelen, even op dat bed wil liggen en omdat je behoefte hebt aan advies. Bovendien geldt winkelen voor veel mensen nog altijd als een experience. Dit zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Maar we bestellen ook maar al te graag online, omdat we geen tijd hebben om naar de winkel te gaan of omdat je online het grootste aanbod hebt. En bovendien is het eenvoudig prijzen vergelijken. Het samenspel tussen off- en online winkelen is daarmee cruciaal. Het één kan niet zonder het ander. Retailers doen er dan ook goed aan een gefundeerde omnichannel strategie te hanteren, waarmee de klant via beide kanalen wordt bediend. Gebaseerd op de customer journey. En dan biedt click en collect uitkomst. Retailers doen er goed aan hierin te investeren. Ook leuk: Nederland is een echt loyaltyland. Maar liefst 66 procent van de Nederlanders heeft de bonuskaart van AH in de portemonnee Ook knap: Hema introduceerde pas dit jaar een klantenkaart en nu al heeft 18 procent van de Nederlanders deze in bezit. En dat bied kansen, want we nemen het niet altijd zo nauw met onze privacy en delen in ruil voor korting graag onze gegevens. Vooral jongeren.

Zie hier een uitgebreide rapportage van de study.

Jaarlijks terugkerende study naar koopgedrag

Ook de komende jaren zal de Retail Buying Study in kaart gaan brengen hoe het koopgedrag van de Nederlandse consument zich ontwikkelt. De studie biedt concrete handvaten voor een assessment van de concurrentiepositie van retailmerken, de belangrijkste mediakanalen in de industrie en geeft richting voor investeringen die retailers kunnen doen in content, technologie en media.

www.nl.ipgmediabrands.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie