Trustpilot komt met tool om reviews transparanter te maken
07-02-2019 12:21:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 5266 | Tags:

Consumenten en bedrijven inzicht geven in het proces rondom het rapporteren van reviews, wat er verder mee gebeurt en hoe het afloopt. Dat is wat Trustpilot wil met de nieuwe tool Transparent Flagging.

Trustpilot is een platform waarmee reviews achter te laten zijn op websites. Soms vermoeden bedrijven of consumenten dat er iets mis is met een review over een product of dienst. Ze rapporteren deze dan bij Trustpilot. Dat heet flaggen.

Elke gerapporteerde review wordt vervolgens onderzocht. Wanneer een bedrijf een review rapporteert, moet het toelichten waarom de feedback niet aan de regels voldoet. Soms is de klacht terecht en wordt de review verwijderd. Andere keren wordt hij alsnog online gezet omdat de review niet in strijd zijn met de richtlijnen van Trustpilot.

In de tool staat onder meer hoeveel reviews een bedrijf in de afgelopen 12 maanden heeft verzameld, hoeveel reviews een bedrijf heeft gerapporteerd, hoeveel van die reviews zijn verwijderd en hoeveel er weer online geplaatst zijn en hoeveel van de gerapporteerde reviews al dan niet in strijd waren met Trustpilots richtlijnen. Consumenten kunnen ook zien hoe de verdeling de gerapporteerde reviews zich verhoudt ten opzichte van het aantal sterren van de reviews.

Peter Mühlmann, oprichter en CEO van Trustpilot:  “Wij geloven dat open en transparant zijn de enige manier is om met je klanten om te gaan. Ik vind het dan ook fantastisch om te zien dat onze nieuwe functionaliteit de grenzen verlegt van wat mogelijk is als het gaat om transparantie in reviews. Het openstellen van het rapportageproces zorgt voor meer geloofwaardigheid voor alle Trustpilot-reviews en is weer een stap verder in onze missie om te zorgen voor een steeds betere ervaring voor iedereen.”

Stine Mangor Tornmark, Senior Vice President Legal & Compliance bij Trustpilot: “Ons doel is om met behulp van meer transparantie, bedrijven te helpen met het vergroten van het vertrouwen in hun merk, en waar nodig goed gedrag te belonen. We blijven vechten tegen pogingen om het systeem te omzeilen en vóór een review-branche waarin het niet mogelijk is dat bedrijven censureren wat mensen kunnen zien en delen.”

www.trustpilot.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie