Turner dendert voetbalmarkt op met investering in COPA90
02-02-2017 11:18:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2256 | Tags:

Turner International's Digital Ventures & Innovation Group kondigt een investering aan in het moederbedrijf van het digitale mediasportbedrijf Bigballs Media (BBM), COPA90, het digitale videoplatform voor voetbalcontent.

De financiering wordt gebruikt ter stimulans van de internationale groei, contentproductie en distributie van BBM en om de datamogelijkheden te vergroten tijdens het groeitraject. De investering vestigt Copa90 als het voetbal-mediamerk voor de jeugd.

Turner's Digital Ventures & Innovation Group werd onlangs opgericht om zich te concentreren op innovatie, ontwikkeling en acquisitiemogelijkheden. De investering is gedaan in de eerste maand dat de groep operationeel is en toont de toewijding van het bedrijf om haar aanwezigheid in de digitale sportwereld te vergroten. Turner is de grootste investeerder in de B-serie investeringsronde en de belangrijkste strategische investeerder.

Tegelijkertijd hebben Turner en BBM een commerciële overeenkomst ondertekend die meerdere kansen omarmt voor beide bedrijven om hun expertise op het gebied van respectievelijk distributie en productie van content te benutten. De samenwerking is een uitbreiding van de bestaande commerciële relatie met het toonaangevende digitale sportmerk Bleacher Report, een divisie van Turner.

De commerciële overeenkomst voor meerdere platforms omvat strategische, gezamenlijke content-productie, de ontwikkeling van branded content voor derde partijen, mogelijkheden voor sponsoring en content creatie voor de eigen kanalen van Turner. De overeenkomst bevordert ook BBM's nauwe samenwerking met andere merken binnen Turner's portefeuille, zoals Esporte Interativo, Turner Sports en CNN. Daarnaast neemt Aksel van der Wal, head of Digital Ventures & Innovation, een zetel in de raad van het bestuur van BBM en Alex Vargas, COO Bleacher Report, wordt waarnemer binnen de raad.

Aksel van der Wal, Executive Vice President, Digital Ventures & Innovation, voor Turner International: "Samenwerken met relevante merken is een belangrijk onderdeel van onze strategie om te concurreren en leiden in het huidige snel veranderende digitale landschap. We zien echt spannende mogelijkheden in de samenwerking met BBM voor het ontwikkelen van creatieve manieren om een nieuw publiek te bereiken en in het bijzonder om onze groeiende contactmomenten met millennials uit te breiden terwijl we ook innovatieve nieuwe platforms aanbieden aan adverteerders. Het is precies de vooruitkijkende samenwerking waar we hopelijk meer van kunnen oprichten."

Tom Thirlwall, CEO van BBM: "Het is onze ambitie om 's werelds meest invloedrijke voetbal-mediabedrijf te zijn tegen de tijd dat het WK 2018 van start gaat en deze investering en samenwerking met Turner is een beslissende stap in de richting om dit werkelijkheid te laten worden. We hadden grote belangstelling voor deze ronde en Turner was veruit de meest overtuigende, omwille van hun team, visie en de strategische kansen voor onze bedrijven. Dankzij de investering kunnen we de groei versnellen in onze kernmarkten, onze data- en distributiemogelijkheden uitbouwen en onze commerciële teams in Europa en de VS uitbreiden en natuurlijk doorgaan met het maken van de beste voetbal content voor de fans."

Alex Vargas, COO Bleacher Report: "Bleacher Report en Copa90 delen een passie voor de wereldwijde voetbalfancultuur. We zijn erg enthousiast over de investering en de volgende stap in de uitbreiding van onze bestaande relatie. Onze Saturdays Are Lit Snapchatsamenwerking is representatief voor de interessante mogelijkheden die we verwachten samen te ontwikkelen."

De investering in BBM is de nieuwste in een reeks investeringen van Turner in de digitale wereld en de eerste in een bedrijf met het hoofdkantoor buiten de VS. Deze investering volgt op een soortgelijke investering in 2016, in Refinery29 en Mashable. Het bedrijf verwierf ook een meerderheidsbelang in iStreamPlanet in 2015. Turner heeft recentelijk ook Bleacher Report uitgebreid en heeft een nieuwe investering gedaan in CNN Digital. Internationaal heeft Turner verschillende digital-first bestemmingen en apps gelanceerd binnen verschillende digitale ecosystemen om de betrokkenheid van fans rondom merken als CNN, Cartoon Network, Boomerang en Adult Swim uit te breiden, als onderdeel van de groeiende focus op de ontwikkeling van de digitale zakelijke belangen en mogelijkheden.

www.bigballs.media
www.copa90.com
www.turner.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie