Van Diemen PR: persbericht bereikt gemiddeld 325.989 mensen
26-02-2018 08:53:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2633 | Tags:

Een analyse van 100 persberichten over de periode van januari 2017 tot en met januari 2018 wijst uit dat met een bericht gemiddeld 325.989 mensen worden bereikt. Bij het berekenen van de reikwijdte van de berichten is voor de offline publicaties uitgegaan van de grootte van de oplage, voor de online publicaties is het aantal unieke bezoekers van de website als graadmeter genomen. Het onderzoek is gebaseerd op de gegevens van 20 klanten van PR-abonnement van Van Diemen PR.

Nieuwswaarden

De effectiviteit van free publicity wordt grotendeels bepaald door de hoeveelheid nieuwswaarde dat een bericht bevat. Hoe meer nieuwswaarde de content heeft, hoe groter de kans dat een bericht opgepikt wordt door de media. Hoe zorg je ervoor dat jouw bericht een hoge nieuwswaarde heeft? In de praktijk werken de nieuwsberichten die zoveel mogelijk van de volgende items bevatten het best:

  • Nabijheid – nieuws dat zich dicht bij zijn publiek afspeelt, trekt de aandacht.
  • Relevantie – berichten over vraagstukken, groepen of landen die het publiek als relevant ziet, worden sneller opgepikt.
  • Compositie – er moet voldoende ruimte beschikbaar zijn bij een medium voor een bepaald onderwerp. Er worden nu eenmaal niet tien artikelen over één onderwerp tegelijk gepubliceerd. Houd dus rekening met het type media waar je voor schrijft.
  • Continuïteit – wanneer een onderwerp eerder nieuws is geweest, is de kans op een vervolgpublicatie groter.
  • Personen – een verhaal over een bekend of machtig persoon wordt vaker opgepikt dan over de gewone man.
  • Impact – hoe meer jouw doelgroep te maken krijgt met een gebeurtenis, hoe meer ze geïnteresseerd zullen zijn in nieuws hierover.
  • Personificatie – mensen hebben meer interesse in de verhalen en meningen van andere mensen dan bijvoorbeeld instanties. Hoe beter het publiek zich kan identificeren, hoe meer belangstelling er is.
  • Uitzonderlijk – wanneer het verassend of uitzonderlijk nieuws betreft, is de kans op publicatie groter.
  • Data – data bepaalt in veel gevallen de geloofwaardigheid van een stuk, wil je een betrouwbare bron zijn? Baseer je berichten waar mogelijk op data.

www.vandiemenpr.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie