Van startup naar scale-up: Cabture gaat de grenzen over
14-02-2018 10:35:26 | Door: Katja Brokke | hits: 3163 | Tags:

Cabture ontwikkelde datagedreven software om met reizigers in taxi’s te communiceren op een interactieve en dynamische manier. Hiermee wil het bedrijf verloren reistijd waarde geven: voor individuele passagiers en voor adverteerders. Met succes, binnen twee jaar groeide het bedrijf van start- naar scale-up. Na een crowdfundingcampagne op internationaal platform Eureeca en deelname aan een acceleratorprogramma, maakt Cabture zich nu klaar voor internationale expansie.

Cabture biedt onboard informatiesystemen voor taxi’s in de vorm van een tablet, de Cabtab, met als doel de reiservaring van passagiers te verbeteren. Deze software biedt reizigers veiligheid, relevante content en vermaak. De Cabtab toont praktische reisinformatie, integreert verschillende muziek- en nieuwsdiensten en informeert over horeca- en retailgelegenheden rondom eindbestemming in combinatie met aanbiedingen. Zo is het voor passagiers mogelijk om tijdens een taxirit in te checken voor een vlucht, onderweg naar een congres het programma en sprekers in te zien en het nachtleven in een bepaalde stad te ontdekken door middel van timetables en muzieksamples van aangesloten clubs.

Louaie El Rowidi, oprichter van Cabture: “We verzorgen als het waren een door-to-door experience, passend bij de 24-uurs economie waarin we leven.”

Inzetten op internationale groei

Bekende platformen zoals Tours & Tickets, locaties als The Harbour Club en Club AIR en merken als Samsung, zien de waarde van Cabture in en hebben zich aangesloten als contentpartner. Nu Cabture in Nederland volledig operationeel is, ambieert Cabture internationale groei. Om efficiënt te kunnen opschalen en het raamwerk voor de expansie te bouwen, nam de startup deel aan een acceleratorprogramma van Startup Bootcamp. In dezelfde periode startte Cabture een crowdfundingcampagne op internationaal platform Eureeca om kapitaalkrachtige en strategische investeerders aan te spreken en zogenoemd smart money op te halen. Het platform, dat een verbinding legt tussen Europa, het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en het Verenigd Koninkrijk, hielp Cabture naast een financiële boost met toegang tot buitenlandse markten.

El Rowidi: “Internationale crowdfunding gaf ons de kans trotse mede-eigenaren te vinden met voeten in de grond om ons concept lokaal verder uit te bouwen.”

Inmiddels zijn succesvolle pilots afgerond in Oostenrijk, Duitsland en lopen aanvragen vanuit Singapore en Zuid-Amerika. Ook heeft de overheid van de Verenigd Arabische Emiraten een aanbesteding gedaan om de software in 2200 taxi’s te plaatsen met als doel de vier miljoen toeristen die Dubai voor de World Expo in 2020 zullen bezoeken te informeren over alle belevenissen in de stad. Bij elke internationale uitbreiding stapt het team van Cabture terug naar de tekentafel.

El Rowidi: “Internationale groei is geen knip- en plakwerk, elke markt heeft een eigen aanpak nodig. Pas nadat wij volledig operationeel zijn in één land, breiden wij verder uit. De grote droom is om reizigers een seamless and engaging experience te bieden, in welke vorm van vervoer dan ook.”

De mogelijkheden voor de luchtvaartindustrie worden momenteel verkend in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarnaast ambieert Cabture een grote rol te gaan spelen in autonoom transport.

El Rowidi: “De behoefte aan informatie en controle wordt bij zelfrijdend vervoer, groter dan ooit. Wij sorteren voor op deze revolutie.”

Tot het zover is blijft Cabture haar huidige diensten optimaliseren en introduceren op internationale markten. In 2018 is het doel om de software in ongeveer 2500 taxi’s te integreren en in contact te komen 7,5 miljoen passagiers. Om de ontwikkeling voort te zetten start het bedrijf binnenkort een Series A-investeringsronde om via Venture Capitalists één tot anderhalf miljoen euro aan te trekken.

www.mcpr.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie