Vandebron neemt hipster op de hak in satirische reclame
15-05-2018 11:08:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2248 | Tags:

Mooie mannen met de welbekende knotjes en baarden, een ambachtelijke en rauwe werkomgeving en enthousiast gebruik van woorden als natuurlijk, authentiek en biologisch. De satirische video is afkomstig van Vandebron. De duurzame energiespeler wil met de campagne laten zien hoe misleidend en vervuilend de huidige energiemarkt is. Consumenten worden opgeroepen om via een steenkolenchecker te achterhalen waar hun energie vandaan komt.

Aart van Veller, medeoprichter van Vandebron: “Ironisch genoeg zit in deze spottende anti-reclame meer waarheid dan in veel echte commercials van energiebedrijven. Consumenten worden om de oren geslagen met groen en verantwoord, maar steenkool speelt nog altijd een heimelijke hoofdrol. Energie heeft niet snel ieders aandacht, vandaar deze humoristische insteek. Hoe gelikt ook, laat je niet misleiden door een mooi verhaal. Toch gebeurt dat, omdat er aan alle kanten gesjoemeld met handige marketingtermen en groenwascertificaten, terwijl ondertussen de kolencentrales nog iedere dag absurde hoeveelheden CO2 uitstoten. Zolang juridische of politieke sancties uitblijven, is de grootste kans op impact via de werking van de markt. Hoe meer mensen afstappen van de kolenindustrie, hoe meer verschil we kunnen maken."

Op de 'bedrijfspagina' van Organic Energy kunnen consumenten via een steenkolencheck controleren of zij onbewust de kolenindustrie steunen en overstappen op 100 procent duurzaam.

Credits:
Creatie & Strategie: Vandebron | Productiemaatschappij: MADE.FOR.DIGITAL | Executive producer: Dhani Rahmawan | Regisseur: Tom Titulaer | Editor: Tom Burggraaff | Mediabureau: We Are First

www.vandebron.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie