Verkiezing Slechtste Slogan 2016 van start
07-12-2016 12:12:36 | Door: Katja Brokke | hits: 6002 | Tags:

Het landelijke platform Slechte Slogans houdt voor het vijfde jaar op rij de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Uit de meer dan 200 inzendingen van dit jaar heeft de tienkoppige jury de tien slechtste slogans genomineerd. Het publiek bepaalt via sloganverkiezing.nl welk bedrijf de titel Slechtste Slogan van 2016 verdient. De verkiezing loopt van 7 december 12.00 uur tot 12 december 12:00 uur. Op dinsdag 13 december wordt de uitslag bekendgemaakt. Eerdere jaren wonnen Iedere paal gaat erin (Heibedrijf Steenman), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak), It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode) en The worst musical ever (Hema de musical).

De tien genomineerde van 2016 zijn (op alfabetische volgorde):

  • Aad Kentie. Wie kentie niet?! (Aad Kentie, koffie- en snackcorner, Rotterdam, Zuid-Holland)
  • Food to Thai for! (Thai from Sky, Thais restaurant, Amstelveen, Noort-Holland)
  • Linger Onroerendgoed Makelt het voor elkaar! (Linger Onroerendgoed, makelaar, Amsterdam, Noord-Holland)
  • Tiet voor een goede BH (Hullegie, lingeriewinkel, Epe, Gelderland)
  • We’re full of crêpe! (Creppies, mobiele foodtruck, Vlaardingen, Zuid-Holland)
  • Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners, hordeuren en –ramen, Lonneker, Overijssel)
  • Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen, Gelderland)
  • Your shit is my food! (L.P. Reith, loodgietersbedrijf, Den Haag, Zuid-Holland)
  • Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (Th. Van Straalen, bouwmaterialen, Utrecht)
  • Zit je haircut (Local Heroes, hairsalon en barber, Utrecht)


In de vijf jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er meer dan duizend slogans ingestuurd. Via e-mail en socialemediakanalen zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site. Blijkbaar is het toch niet zo makkelijk om een (goede) slogan te verzinnen, stellen initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht.

In het voorjaar van 2017 verschijnt een boek met een bloemlezing van de meest opvallende slogans van de afgelopen jaren. Van Dijk en Liebrecht zien een aantal patronen als het om slogans gaat.

Liebrecht: “Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout of Het hout nooit op!. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Bij vleesbedrijven zijn bijvoorbeeld leuzen met steak of meat populair. Denk aan slogans als Onze slagers laten u niet in de steak of Pleased to meat you!. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus en Tapijt zonder spijt.”

Het boek wordt uitgegeven door Amsterdam University Press, in samenwerking met genootschap Onze Taal. Voor veel bezoekers van de website zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden.

Van Dijk: “Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In het boek gaan we hier dieper op in: naast heel veel slogans bevat het ook columns van experts, interviews met onze eerdere winnaars en weetjes over slogans.”

Liebrecht: “Met de Slechte Slogan Verkiezing willen we bedrijven bewustmaken van het effect van hun slogan. Niet elke slogan slaat goed aan bij het publiek. Aan de andere kant zien we ook: tenenkrommend of niet, de slogans trekken ook de aandacht. En dat is vaak het doel van een slogan.”

Eerdere genomineerden en prijswinnaars van de verkiezing konden dan ook rekenen op veel media-aandacht. De Tilburgse modezaak Jan de Cock (van It’s De Cock that makes the man) kreeg bijvoorbeeld niet alleen veel positieve reacties, maar ook extra klandizie. 

Het winnende bedrijf krijgt de Blauwe Tegel, een Delftsblauw tegeltje met de eigen slogan.

www.slechteslogans.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie