Verkoop NDC mediagroep aan Mediahuis is MediaOvername van het Jaar 2020
30-12-2020 23:57:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2744 | Tags:

Traditiegetrouw publiceert het Nederlands MediaNetwerk eind december een overzicht van de belangrijkste overnames van het jaar.

Omdat we dit nu al een aantal jaar doen, kunnen we een mooi overzicht maken. Dit waren in de afgelopen jaren de top-3's:

2017


2018


2019



2020 heeft een heel eigen dynamiek die mede wordt gekemerkt door het juist niet doen van overnames. DPG Media deed niets, Talpa Network deed niets. RTL ook niets. De grote, internationale bureaugroepen deden niets.

Wie kocht er dan wel? Zelfde antwoord als bij de MediaTransfer van het Jaar 2020; de onafhankelijke Nederlandse bureaugroepen als Ace, MPG.Group, MakerStreet, ZIGT, Intracto Group, The Data Agency, Candid, 4NG en SuperRebel.

Belangrijkste uitzondering is Mediahuis, dat in 2020 NDC mediagroep en Sublime overnam. En zo is voor het tweede jaar op rij een Belgisch mediabedrijf dat de MediaOvername van het Jaar doet.


1 | Mediahuis neemt NDC Mediagroep over

14 september. De aandeelhouders van NDC mediagroep, FB Oranjewoud en JM Fonds, hebben samen met Mediahuis Groep een principeakkoord bereikt over de overname van NDC door Mediahuis. Het bedrag wordt niet genoemd door beide partijen.

NDC mediagroep geeft de dagbladen Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad uit evenals tientallen regionale nieuws- en weekbladen in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel. Mediahuis is in Nederland eigenaar van NRC Media (NRC Handelsblad, NRC Next), Mediahuis Nederland (Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Leids Dagblad, Gooi- en Eemlander, Vrouw, Privé, Autovisie, JM Ouders, Jaap.nl, Speurders.nl, Relatieplanet) en Mediahuis Limburg (De Limburger).

De huidige aandeelhouders van NDC zien in Mediahuis Groep de juiste strategische partner om een duurzame toekomst te garanderen. De geplande overname versterkt beide partijen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis in de Nederlandse markt. Tegelijkertijd vormen de NDC-merken een verrijking voor de Mediahuis-portfolio

2 | Serviceplan/Mediaplus neemt Mediaxplain* over

2 juli. Mediaxplain* en Serviceplan/Mediaplus zijn per 2 juli 2020 gefuseerd. Daarmee lanceert de bureaugroep een geïntegreerd House of Communication in Nederland.

Met de fusie ontstaat een bureaugroep waarin 100 media-, tech- en creatieprofessionals werken. De bureaugroep Serviceplan heeft een meerderheidsaandeel verkregen in het fusiebedrijf en wordt de motor op het gebied van digitale marketing (media & automatisering) en data/techniek voor de Nederlandse branche. Met het even grote Belgische Serviceplan, biedt het nieuwe Nederlandse House of Communication het breedste scala aan diensten aan merken en organisaties in de Benelux. Het huidige Nederlandse management van Mediaxplain* en Serviceplan/Mediaplus vormen de dagelijkse leiding van de combinatie.

3 | Born05 Group (Ace) neemt Blauw Gras over

28 april. Blauw Gras treedt toe tot Born05 Group (sinds 16 november Ace). Het is de eerste overname van Born05 Group vanuit de visie een volledig geïntegreerd aanbod van digital & social business op te bouwen. Met het toetreden van Blauw Gras telt de groep 125 medewerkers en vestigingen in Utrecht en Amsterdam.

Rogier IJzermans, CEO Born05 Group: “De gesprekken zijn vorig jaar gestart en ronden we nu af in een periode dat de markt stevig wordt geraakt door de impact van Covid-19. Dat heeft het besluit niet beïnvloed. Born05 Group neemt alle aandelen van Blauw Gras over. Geen earn-out dus, daar geloven we niet in. De oprichters van Blauw Gras kopen zich terug in, zodat ze mee kunnen bouwen aan de nieuwe groep. We gaan uit van het principe van aantrekkingskracht...

4 | Intracto Group neemt Burst over

17 september. Digitaal bureau Burst uit Rotterdam komt in handen van Intracto Group, dat daarmee uitgroeit tot een organisatie van ruim negenhonderd man.

Hoeveel Intracto voor Burst betaalt houden de partijen voor zich. De buy & build-strategie van het Belgische bedrijf wordt medegefinancierd door Waterland. Eerder voegde CEO Pieter Janssens de bureaus One Shoe, Isaac, GUC Agency, Frontmen en EZcompany al aan zijn Nederlandse organisatie toe.

5 | The Data Agency neemt Invicta over

12 augustus. The Data Agency, bestaande uit de merken EDM, GeoMarktprofiel, Human Inference en LynqID, heeft Invicta overgenomen. Invicta is de organisatie achter het Customer Data Platform Invenna.

Frank de Beun, CEO van The Data Agency: "De overname is de eerste stap die wij als groep zetten. Met de toevoeging van Invicta aan het portfolio van The Data Agency versterken wij onze positie op het gebied van databasemanagement."

Invicta is gespecialiseerd in datagedreven marketing en heeft jarenlange ervaring in het ontsluiten van (big) databronnen, het inzetten van artificial intelligence, het realiseren van een succesvolle customer journey en het vormgeven van een omnichannel strategie en omgeving.

6 | MPG.Group neemt SOCIAL.INC over

30 januari. SOCIAL.INC is geacquireerd door Globitas, dat eind oktober ook eigenaar is geworden van MPG., en wordt hiermee onderdeel van de MPG.Group. De overname is de eerste stap naar een fullservice content & brand publishing MPG.-netwerk. De combinatie van de strategische en digitale expertise van SOCIAL.INC en de slagkracht van MPG. op strategie, concept en contentproductie, brengt versnelling en ontzorging voor opdrachtgevers. SOCIAL.INC blijft onder leiding van Sonja Loth opereren onder eigen naam en verhuist in het eerste kwartaal van 2020 naar MPG. in Amstelveen.

Dolly van den Akker, managing director MPG.Group: "Organisaties hebben steeds meer behoefte aan één aanspreekpunt als het gaat om bureaus en expertise voor marketingcommunicatie. Wij geloven sterk in de netwerkgedachte. Dat we SOCIAL.INC in ons netwerk op kunnen nemen is bovendien een belangrijke stap voor de MPG.Group richting verdere digitalisering van onze diensten..."

7 | Cafeyn neemt Blendle over

30 juli. Blendle wordt volledig overgenomen door het Franse Cafeyn. Dit heeft oprichter en leidinggevende Alexander Klöpping aan verschillende media bevestigd. Hij verkoopt daarbij zijn belang van 25 procent.

Axel Springer en de New York Times investeerden in oktober 2014 in het bedrijf, circa 6 maanden na de oprichting. Mede-oprichter Marten Blankesteijn verliet Blendle in april 2017, maar behield destijds zijn aandelen, terwijl Nikkei en INKEF Capital in diezelfde maand als investeerders instapten. Ook Novamedia (van de BankGiro-, Vrienden- en Postcodeloterijen, via Bookspot) en de Zweedse ondernemer Morten Strunge bezitten sinds mei 2018 een belang in Blendle. Alexander Klöpping zal na de overname zitting nemen in de leiding van Cafeyn. Willem-Jan Lems, thans CCO van Blendle, zal in Utrecht de dagelijkse leiding krijgen over de onderneming.

8 | NRC Media (Mediahuis) neemt Sublime over

29 oktober. NRC Media, dat onderdeel is van het Belgische Mediahuis, heeft het radiostation Sublime en diens productie- en audiobedrijf overgenomen. Sublime blijft zelfstandig opereren binnen NRC Media. Naast de landelijke FM-radiozender is Sublime ook op internet actief met vijf digitale radiostations en een audioproductiehuis dat naast radioprogramma’s ook podcasts produceert. NRC Media wil groeien in de audiomarkt en ziet de overname als een logische stap daarin.

Dominic Stas, bestuursvoorzitter van NRC Media: “We willen onze eigen NRC-journalistiek nog meer gaan vertalen naar audio. We willen ook meer commerciële podcasts gaan produceren en deze breder gaan distribueren. Met de overname van Sublime zetten we deze ambitie kracht bij doordat we zo in één keer productiefaciliteiten, talent én audiodistributie in huis halen.”

9 | MakerStreet neemt Elements over

10 maart. Het MakerStreet-netwerk wordt uitgebreid met digital agency Elements. Dit bureau zit achter de front- en backend van merken als KPN, AvroTros, MiniBrew, Afterpay, Gemeente Amsterdam, VNG, Intergamma en Vattenfall. Met als recent wapenfeit de app van het televisieprogramma Wie is de Mol?

Met vestigingen in Almere en Barcelona telt Elements 70 werknemers. Hiermee komt MakerStreet op meer dan 340 collega’s. Alle aandelen van Elements gaan over in MakerStreet, waarbij Elements, conform de andere agencies binnen MakerStreet, onafhankelijk blijft opereren. Elements zal dit blijven doen vanuit Barcelona en Almere. De huidige eigenaren van Elements worden mede-eigenaar van MakerStreet.

10 | Intracto Group neemt One Shoe over

9 juli. Creative & digital agency One Shoe sluit zich aan bij de Intracto Group. Met de overname brengt One Shoe zijn expertises op het gebied van merkstrategie, campagnes, user experience design, front-end technologieën en Drupal en Laravel in binnen de groep. Samen met Intracto Group gaat het 45-koppige team van One Shoe een bredere propositie aanbieden dan ooit tevoren, met de slagkracht van een grote organisatie. 

Michel van Velde, oprichter en CEO One Shoe: "De keuze voor Intracto Group geeft ons de kans om volop in te zetten op verdere groei. Toen we in oktober 2019 met elkaar in gesprek raakten, hadden we direct een klik en deelden we dezelfde passie voor de inhoud.

11 | MarketResponse neemt 4orange over

2 maart. MarketResponse International Group heeft een belang van 85 procent genomen in 4orange, specialist in klantinformatie en marketing-infrastructuur. Daarmee versterkt MarketResponse zijn portfolio en toonaangevende positie op de Nederlandse markt.

Jorgen Botermans, algemeen directeur MarketResponse: “Deze overname past bij onze ambitie om een volledig portfolio aan full service marketingdiensten te bieden op het gebied van data science, insights en fact-based consultancy. Na de participatie in B2B-dataspecialist RealTime Lead Group eind 2019, is dit een belangrijke volgende stap in het realiseren van onze strategie.”

12 | XXS Amsterdam (Candid) neemt Cogonez over

30 december. Reclamebureau Cogonez wordt per 1 januari 2021 overgenomen door XXS Amsterdam. Door de samenwerking binnen het Candid platform ontstaat een reclamebureau met de focus op innovatie.

Met Cogonez, dat in 2018 is opgericht door Bas Oosterwal en Arjan Leest, haalt XXS naast strategie en creatie ook innovatie en technologie in huis. Cogonez is sterk in het naadloos verbinden en verrijken van de online en offlinewereld, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Augmented Reality en QR-codes. Leest is onder meer bekend als initiatiefnemer van het burgerinitiatief WeLoveHema.

De oprichters zullen het eigen team blijven aansturen en uitbouwen met de disciplines van XXS en de andere bureaus van Candid. Daarnaast zullen Leest en Oosterwal het voortouw nemen in de innovatie cel van XXS.

13 | ZIGT neemt digitaal campagnebureau MediaScience over

9 januari. ZIGT neemt het digitale campagnebureau MediaScience over en zal dat integreren in Hoofddorp. Voor zowel klanten van ZIGT als van MediaScience betekent dit een versteviging van de dienstverlening en is er een sterkere propositie richting de markt.

Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT: "Het gaat heel goed met ZIGT en we hebben een topjaar achter de rug. Door meer goede mensen aan ons te verbinden krijgen we samen nog meer voor elkaar. We hebben er vertrouwen in dat we tezamen met de professionals van MediaScience nog beter aan alle klantvragen kunnen voldoen."

René Zeedijk, Founding Partner bij MediaScience: "In onze consoliderende markt was het belangrijk voor MediaScience om aansluiting te vinden bij een sterke grotere organisatie. Dat dit ZIGT is geworden, kan ik alleen maar heel blij mee zijn."

14 | 4NG neemt Arlanet over

27 oktober. 4NG neemt Arlanet over. Arlanet is binnen de Benelux een digital agency met specialistische kennis op het gebied van Episerver en Umbraco. Daarmee bedienen zij klanten als Koninklijke Ahrend, Effectory en Berenschot.

De overname van Arlanet past binnen de ambitieuze groeiplannen van 4NG. Als groep bestaande uit verschillende specialistische digitale bureaus krijgt het door het inlijven van Arlanet in Nederland in één klap een leidende status op het gebied van Umbraco en Episerver. 4NG richt zich qua klantportfolio op local heroes die hun digitale transformatie serieus aan willen pakken en de volgende stap willen zetten door ook bedrijfskritische processen te digitaliseren. Het gaat daarbij om ambitieuze ondernemingen zoals WNF, Buma Stemra, Keune en Talpa

15 | Bonusway neemt ippies over

30 december. Europees online beloningsprogramma Bonusway, actief is in 17 landen, heeft zijn tweede acquisitie in Nederland voltooid met de overname van ippies, een op punten gebaseerd Nederlands online beloningsplatform.

Ippies is opgericht in 2007 en heeft een trouwe gebruikersbasis opgebouwd in Nederland en België. ippies blijft onder eigen naam en karakteristieke kenmerken opereren als onderdeel van een grotere ambitieuze groep.

16 | Born05 Group (Ace) neemt Glasnost en Fitzgerald over

5 oktober. PR-bureaus Glasnost en Fitzgerald treden toe tot Born05 Group (sinds 16 november Ace). Met de overname neemt Born05 Group een volgende stap in het realiseren van de visie op een volledig geïntegreerde dienstverlening voor merken. Met het toetreden van de twee bureaus telt de groep 160 medewerkers en creatieve hubs in Utrecht en Amsterdam.

Rogier IJzermans, CEO Born05 Group: “In onze ambitie om sterke merken te bouwen en over de gehele linie te kunnen bedienen, is pr een enorm belangrijk onderdeel. Wij zien pr niet als een laatste stap in het proces, maar juist als een integraal onderdeel van alles wat we doen. Er zijn alleen niet zoveel pr-bureaus die hierop zijn ingericht. Glasnost en Fitzgerald weten hoe pr vanaf strategie tot realisatie te integreren. Wouter en zijn team hebben de afgelopen 8 jaar gebouwd aan een fantastisch bedrijf, met dito reputatie. We zijn op alle fronten een match, zowel zakelijk als persoonlijk. Ik ben zeer verheugd dat na Born05 en Blauw Gras ook deze bureaus zich aansluiten bij onze groep.”

18 | Intracto Group neemt We are you over

24 november. Met de overname van het Nederlandse We are you zet Intracto Group een volgende stap. We are you is een ijzersterk bureau dat zich specialiseert in onder andere Microsoft-technologieën zoals Sitecore en Umbraco.

Pieter Janssens, CEO Intracto Group: "We are you verwelkomen bij Intracto Group is een erg belangrijke stap. Zo halen we onvoorstelbaar veel expertise in huis. Niet in het minst op het gebied van technologieën zoals Sitecore en Umbraco.

Jorg Verweij, CEO van We are you. "In de afgelopen jaren is We are you enorm gegroeid. Nu zijn we klaar voor de volgende stap in onze groeistrategie: verbreding van onze diensten. Zo kunnen we onze klanten als sparringpartner van strategie tot uitvoering begeleiden bij hun digitalisering

18 | SuperRebel neemt Xtra Digital Agency over

16 december. SSuperRebel heeft per 16 december Xtra Digital Agency overgenomen. SuperRebel Agency werd in 2011 opgericht en is een creative agency dat zich bezighoudt met het bouwen van merken in de breedste zin van het woord. Xtra Digital Agency werd opgericht in 1995 door Chris Meeusen die samen met SuperRebel oprichter Lodewijk Varossieau ook mede-oprichter was van The Communication Company. Achter de schermen werkten beide partijen nauw samen aan projecten van gezamenlijke opdrachtgevers zoals delistaff.com, cladding.nl en VVV Zeeland.

Xtra Digital zal voor het einde van 2020 haar naam veranderen in SuperRebel Digital en wordt volledig geïntegreerd binnen SuperRebel. 

19 | MPG.Group neemt The Social Club over

7 december. De MPG.Group neemt socialmediabureau The Social Club over. Door de overname verstevigt de groep haar positie binnen het domein social en maakt het de volgende stap naar een fullservice netwerk van content- & brandpublishing bureaus.

Met het eerder geacquireerde SOCIAL.INC gaat The Social Club een innovatieve social hub vormen binnen de groep. Deze combinatie geeft de groep, samen met de slagkracht van contentmarketingbureau MPG. op strategie, creatie en contentproductie, een versnelling in het ontzorgen van haar opdrachtgevers. The Social Club werkt onder andere voor A-merken als Akzo Nobel, Eneco, Holland Casino en Sennheiser. David Barens, directeur en eigenaar van The Social Club, treedt als CMO toe tot de directie.

20 | Havas Media neemt CosmosHealth over

4 april. Havas Media heeft de activiteiten van CosmosHealth geacquireerd. CosmosHealth is sinds 2008 actief op de markt van mediaplanning en inkoop, met name in de niche van healthcare professionals. Het portfolio sluit nauw aan bij de activiteiten van Havas Media op het gebied van health marketingservices, die in deze tijd belangrijker zijn dan ooit.

De acquisitie van het portfolio van Cosmos Media en het samenvoegen van activiteiten met die van Havas betekent dat zowel nationaal als internationaal de communicatie in de medische wereld versterkt wordt. Het sluit bovendien aan op Havas Health & You, een internationaal Medical Center of Expertise met specialistische diensten in media, creativiteit, data, digital en content marketing

21 | 4NG neemt PossibilIT over

6 augustus. PossibilIT is per 1 augustus overgenomen door full-service digital agency 4NG. PossibilIT, gespecialiseerd in subscription commerce-oplossingen en met expertise in CRM tooling als Dynamics en Salesforce, werkt voor grote merken als Tony Chocolonely, Talpa Network, Videoland en de Evangelische Omroep.

De overname van PossibilIT is onderdeel van de groeistrategie van 4NG. Via het 4NG Fund voegt 4NG agencies met een specialistische focus op de customer journey toe aan de groep, om zodoende een nog stevigere positie in het Nederlandse digitale bureaulandschap in te nemen.

22 | Clarity neemt Yellow Communications over

23 september. Clarity heeft het pr- en communicatiebureau Yellow Communications overgenomen. Yellow Communications richt zich vooral op de techindustrie. Yellow Communications was volledig in handen van oprichter/eigenaar Karin van Geelen. Natasja la Lau was tot 2012 enkele jaren managing partner van het bedrijf.

Oprichtster Karin van Geelen is benoemd tot Managing Director Benelux bij Clarity. Er werken 10 mensen bij Yellow Communications. De verwachting is dat eind 2020 de naam van het bedrijf zal wijzigen in Clarity. Tot die tijd zal de ondertitel A Clarity Company worden gebruikt bij Yellow Communications

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie