Verkoop Sanoma aan DPG Media is MediaOvername van het Jaar 2019
30-12-2019 09:06:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 13424 | Tags:

Traditiegetrouw publiceert het Nederlands MediaNetwerk eind december een overzicht van de belangrijkste overnames van het jaar.

Hoewel consolidatie in media en marketingcommunicatie ook in 2019 voortschreed, was er - net als 2018 - niet het spectakel dat er in 2017 was:

 
Deze drie overnames hadden een groot effect op de betrokken markten, die in de plooi vielen. De dagbladenmarkt kende eind 2017 slechts twee grote spelers: Persgroep en Mediahuis; de tijdschriftenmarkt ook twee: Sanoma en Hearst; de televisiewereld drie: NPO, RTL en Talpa Network.

Dit waren de belangrijkste overnames in 2018:


2019 heeft weer een andere dynamiek. Er is één grote overname die als game changer kan worden gezien, de rest van de overnames komt daar een heel eind achteraan. Door de overname zijn DPG Media en Talpa Network de twee grootste spelers in de Nederlandse media.

De internationale mediabureaugroepen stonden in Nederland voor wat overnames betreft in 2019 aan de zijlijn. De grootste onafhankelijke spelers op de mediabureaumarkt deden wel overnames: Abovo Media deed er een, Candid Group twee. Het maakte die andere twee onafhankelijke spelers - ZIGT en Mediaxplain* - voor de komende jaren meer prooi dan koper.

1 | DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over

10 december. DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over. Daarmee wordt DPG Media eigenaar van titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met gezamenlijk meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Het in Finland gevestigde Sanoma is sinds 2001 eigenaar van wat de tijdschriftendivisie was van het toenmalige VNU. Terwijl DPG Media haar activiteiten als uitgever zal zien vergroten, zal Sanoma doorgaan als Europese uitgever in de educatieve sector en actief blijven in de mediasector van Finland.

De overname wordt alom gezien als een meesterzet van Christian van Thillo. Zowel hij als John de Mol wilden graag NU.nl kopen. Van Thillo realiseerde dat door heel Sanoma over te nemen.

DPG Media betaalt een kleine half miljard euro voor Sanoma. De grote vraag is wat er met het tijdschriftenporfolio van Sanoma gaat gebeuren. De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen denken dat DPG Media het complete tijdschriftenportfolio zal doorverkopen, anderen denken dat DPG Media alles houdt, velen denken dat een deel zal worden verkocht. Nederlands MediaNetwerk deed een forum over de gevolgen van de overname voor de advertentiemarkt.

2 | Talpa Network en Linda de Mol nemen Mood for Magazines over

14 februari. Talpa Network en Linda de Mol hebben samen alle aandelen gekocht van Mood for Magazines, de uitgeverij van onder meer LINDA. Per 1 maart zijn ze gezamenlijk eigenaar. Linda de Mol wordt daarnaast samen met Jildou van der Bijl creatief directeur van Net5.

Mood for Magazines werd mede-opgericht door Linda de Mol en was de afgelopen 15 jaar onderdeel van Sanoma Media Netherlands. In deze tijd werd het magazine LINDA. uitgebouwd met diverse extensies als LINDA.meiden, de LINDA.foundation, L’HOMO. en het succesvolle LINDAnieuws en LINDA.tv.

Talpa Network neemt de partnerrol over van Sanoma en wordt, naast Linda de Mol, mede-eigenaar van Mood for Magazines. Talpa Network wil investeren in de groei en de uitbreiding van LINDA. op verschillende platformen. Daarnaast worden ook samenwerkingen ontwikkeld met andere Talpa Network-kanalen, zoals radio en televisie.

Het magazine LINDA wordt maandelijks door gemiddeld 230.000 mensen gekocht. LINDA. heeft meer dan 1 miljoen volgers via de sociale mediakanalen en LINDAnieuws heeft zich met bijna 20 miljoen pageviews per maand stevig genesteld tussen de grote online nieuwsmerken in Nederland.

3 | Accenture neemt Storm Digital over

15 maart. Accenture heeft Storm Digital overgenomen. Storm Digital is een online marketingbureau gespecialiseerd in social, programmatic en search advertising-diensten. De diensten van het bureau transformeren de klantervaring met strategische, technologische, analytische en creatieve oplossingen in het marketingdomein.

De overname versterkt de positie van Accenture Interactive als experience agency in de Nederlandse markt. Daarmee kan Accenture zowel de creatieve strategie, contentcreatie en marketingactivatie alsmede de cross-mediale optimalisatie van media en campagnes uitvoeren. In combinatie met het recent overgenomen Amerikaanse Adaptly stelt Accenture hiermee de capaciteiten van Accenture Programmatic Services te versterken.

4 | Exterion Media neemt landelijk tankstationnetwerk MMD Media over

14 oktober. Exterion Media neemt per direct het tankstationnetwerk van MMD Media over. Het netwerk bestaat uit 1378 digitale schermen verspreid over 607 tankstations door Nederland.

Met deze overname heeft Exterion Media in totaal 2600 digitale schermen en een landelijk digitaal bereik van meer dan 45 procent. Exterion Media focust zich sinds 2015 op Digital Out-of-Home en biedt momenteel een netwerk van  schermen op de Nederlandse Spoorwegen, in ruim 100 winkelcentra en nu ook op 607 tankstations.

5 | Talpa Network neemt TVGids.tv en Gids.tv over

5 december. Talpa Network heeft medio oktober 2019 het bedrijf TVGids TV B.V. overgenomen en is daarmee eigenaar geworden van de merken TVGids.tv en Gids.tv. Beide online platforms bieden via apps en websites film-, serie- en programma-informatie, afkomstig van alle in Nederland gangbare televisiezenders. Daarnaast houdt Gids.tv consumenten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de media door middel van gecureerde videocontent. Oprichter en voormalig eigenaar Stijn Veeger en het redactie- en development-team zijn bij de overname bij Talpa Network in dienst getreden.

Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network: “We geloven én in de online groeipotentie van TVGids.tv en Gids.tv én in de toegevoegde waarde van deze complementaire platforms binnen ons portfolio. Natuurlijk vanwege de mooie bezoekersaantallen, maar ook vanwege de promotiemogelijkheden voor lineaire en non lineaire tv en de data die beschikbaar komt.

6 | Globitas neemt contentmarketingbureau MPG. over

31 oktober. Investeerder Globitas neemt samen met het management contentmarketingbureau MPG. over. Bij MPG. werken meer dan 90 werknemers in kantoren in Nederland en New York voor verschillende A-merken en maakt onder meer Allerhande. Met de overname biedt Globitas MPG. de kans door te groeien door verdere digitalisering en innovatie van haar dienstverlening. MPG was onderdeel van het inmiddels failliete Roto Smeets Groep.

MPG. ontwikkelt en onderhoudt communicatieplatforms, -middelen en -campagnes voor A-merken als Ahold, ANWB, Nederlandse Spoorwegen, UWV, Espria, Rituals en Rabobank. Het bedrijf is onder andere de maker van Albert Heijns Allerhande.

Dolly van den Akker, managing director MPG.: "Ik ben blij dat we samen met het team van Globitas de juiste stappen kunnen maken richting contentmarketing 3.0, waarbij content strategisch, tactisch en operationeel ingezet wordt...

7 | Abovo Media neemt digital marketingbureau Maxlead over

26 september. Abovo Media heeft digital marketingbureau Maxlead overgenomen. De bureaus behouden hun bestaande identiteit en blijven gehuisvest in respectievelijk Hoorn en Oegstgeest. Vanaf heden werken zij wel in gezamenlijke klantteams. De nieuwe groep telt 200 medewerkers en een media en consultancy spend van 200 miljoen euro.

Marinus Zoutendijk en Kees Verbeek zijn oprichters/eigenaars van Abovo Media. Sinds 1999 bouwen zij aan een bureau gericht op de in Nederland gevestigde adverteerder die behoefte heeft aan een brede geïntegreerde dienstverlening. Zoutendijk en Verbeek zijn ervan overtuigd dat het gesprek aan tafel bij de klant behoort te gaan over de inhoud en best mogelijke conversie per euro.

8A | XXS Amsterdam sluit zich aan bij Candid Group

15 juli. XXS Amsterdam sluit zich aan bij de Candid Group. De eigenaren van het bureau treden toe als partners van het platform voor media-, technologie- en creatieve bureaus.

Candid Group werd in 2007 opgericht door Gérard Ghazarian en heeft tot doel de steeds complexere vraagstukken van klanten op te lossen. XXS Amsterdam bestaat sinds 1998.

Gérard Ghazarian: “De creatieve en strategische kracht van XXS Amsterdam vult Candid Group goed aan. Candid Group verenigt het beste van twee werelden door bureaus met hun eigen identiteit te koppelen aan de schaalgrootte en slagkracht van een netwerk. XXS Amsterdam zal de gehele groep naar grotere hoogten stuwen.

8B | Candid Group neemt daily dialogues over

22 juli. Candid Group neemt de social media marketing specialist daily dialogues over. Candid Group, opgericht in 2007, is een platform voor media-, technologie- en creatieve bureaus met als doel de steeds complexere vraagstukken van klanten op te lossen.

Gérard Ghazarian, oprichter van Candid Group: “De vraag naar targeted social blijft groeien. Met de toevoeging van daily dialogues vergroten we onze capaciteit en spelen we goed in op de groeiende vraag van klanten."

9 | Caramel Pictures gaat over in MediaMonks

16 april. Het internationale food & liquids filmproductiebedrijf Caramel Pictures sluit zich aan bij MediaMonks. Met de overname haalt MediaMonks meer dan 25 jaar aan high-end film- en fotografie-ervaring in huis, evenals Caramel’s bekroonde regisseurs, crew en high-tech studio’s. Caramel is in 1977 opgericht door Will van der Vlugt en specialiseert zich in table-top film en fotografie. Het bedrijf werkt voor FMCG-klanten zoals Unilever, Nestlé, Danone en The Coca-Cola Company en produceert content voor merken als Heineken, KFC, KitKat, Lays, Magnum en Senseo.

Victor Knaap, CEO MediaMonks:  “Merken en bureaus hebben een enorme behoefte aan snel en efficiënt geproduceerde content van de hoogste kwaliteit. Op platforms als Facebook, Google, Instagram en Amazon hebben merken maar een paar seconden om een merk te bouwen.

10 | Audax Groep koopt Bruna

18 november, Audax Groep neemt in 2020 Bruna van Shared Stories Group over. Als gevolg van de overname zal Bruna onderdeel worden van Audax Groep en daarmee fuseren. Audax is actief als zakelijk platform voor logistieke retail met merken als AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play. Bruna zal een belangrijk merk worden van de Audax Groep.

11 | Azerion neemt video-uitgever Zoomin over

28 oktober. Azerion heeft Zoomin overgenomen van Modern Times Group MTG AB. Zoomin produceert elke maand 220 video's die een breed scala aan onderwerpen beslaan, voornamelijk gemaakt voor de Generatie Z-doelgroep.

Hiervoor gebruiken ze een leger aan freelance videojournalisten en andere contentmakers. Zoomin heeft kanalen met onder andere gaming, e-sport, entertainment en milieunieuws.

12 | Marmalade Group neemt Just Media Group over

10 juli. Het Belgische media- en entertainmentbedrijf Marmalade Group heeft Just Media Group overgenomen. Just Media Group is producent en distributeur van Nederlandse en internationale films en series en eigenaar van de zender ONS.

Ook is Just Media Group ontwikkelaar en distributeur van bordspellen gebaseerd op De Slimste Mens Ter Wereld en Wie is de Mol, uitgever van kinderboeken, DVD's en Blu Ray's en biedt het haar produkten aan via VOD waaronder iTunes en Netflix en heeft het een eigen horrorfilm streamingdienst en een reclamevrije applicatie met jeugdprogramma's.

13 | Benijay neemt EndemolShine over

26 oktober. Het Franse Benijay Group heeft aangekondigd EndemolShine volledig over te nemen. Benijay Group neemt EndemolShine over van Walt Disney Company en een fonds van het private-equitybedrijf Apollo Managements. Walt Disney werd met de overname van 20th Century Fox in maart 2019 voor de helft eigenaar van EndemolShine.

14 | NU.nl neemt fotopersbureau Bruno Press over

13 november. NU.nl neemt fotopersbureau Bruno Press over. Samen met Pro Shots, waar NU.nl sinds maart 2019 een meerderheidsbelang in heeft, versterkt dit de positie van NU.nl.

Bruno Press is als fotopersbureau gespecialiseerd in entertainmentfotografie. Het werd in 1999 opgericht en levert inmiddels fotografie aan onder andere RTL Nederland en de Nederlandse tak van DPG Media.

15 | Centercom Buitenreclame neemt Bereik over

21 november. Centercom Buitenreclame neemt een meerderheidsbelang in Bereik. Bereik exploiteert ruim 75 digitale grootformaat schermen. Met deze deelneming vergroot Centercom zijn digitale footprint in de Nederlandse OOH-markt. Centercom exploiteert, naast de 36.000 buitenreclamevlakken, 460 SmartScreens in supermarkten en 220 ArtScreens in horecagelegenheden. De 75 digitale schermen op grootformaat staan hoofdzakelijk in de Randstad.

16 | Overname RIDE door Boomerang

6 december. Boomerang Agency neemt RIDE Creative Agency over. De naam RIDE verdwijnt en een deel van de medewerkers verhuist naar het kantoor van Boomerang Agency. De overname past in de consolidatietrend die momenteel gaande is in de reclamebranche. Alexander Veltman, medeoprichter van Boomerang Agency: "Wij zijn altijd op zoek specifieke expertise en goede mensen en dit was voor ons een mooie kans om Boomerang Agency verder uit te bouwen.”

17 | ID&T neemt meerderheidsbelang in Vunzige Deuntjes

12 november. ID&T heeft de 60 procent van de aandelen van oprichter Stacey Dijkstra in VD Events – Vunzige Deuntjes – overgenomen. Vunzige Deuntjes is in 2011 opgericht en van een clubavond uitgegroeid tot een evenementenorganisatie met 10 festivals, 120 clubavonden en meer dan 200.000 bezoekers per jaar. Onder de festivals van VD Events vallen onder meer Vunzige Deuntjes Festival, Parels van de Stad en By The Creek.

18 | Intracto Groep neemt marketingadviesbureau Luon over

17 januari. Intracto, de groep waaronder ook Nederlandse bureaus Have A Nice Day en Blue Web Solutions horen, neemt het marketingadviesbureau Luon uit Mechelen over. Daarmee voegt Intracto extra kennis op vlak van customer relationship marketing toe aan de groep. Ook het dochterbedrijf Raak, specialist in marketing automation, wordt door Intracto overgenomen.
 
Bij Intracto zullen na de overname in totaal 250 medewerkers komen te werken; bij Luon werken 50 mensen. De expertise van Luon bestrijkt het hele spectrum van digital, direct en social marketing, met relevante content en data als belangrijkste bouwstenen. Het bedrijf legt de focus op   interacties tussen merken en hun gebruikers, met strategieën die steunen op een doorgedreven data-analyse.

19 | Adapt Innovatie neemt Crystal Marketing over

7 mei. Adapt Innovatie heeft per 1 mei 2019 alle activiteiten en medewerkers van Crystal Marketing overgenomen. Oprichter en eigenaar van Crystal Marketing, Guus Goorts, treedt als partner toe tot Adapt Innovatie. Met de bundeling van deze krachten versterkt Adapt Innovatie zich op het gebied van digitale (marketing) strategieën. Adapt Innovatie en Crystal Marketing werkten al enkele maanden intensief samen. Guus Goorts  van Crystal Marketing is vanuit zijn expertise als Digital Marketeer al enige tijd betrokken bij Adapt Innovatie.

20 | 24i Media neemt StreamOne over

25 maart. 24i Media heeft StreamOne overgenomen. 24i Media is actief op het gebied van videoapplicaties. StreamOne is een streaming mediaprovider. Met de overname krijgt 24i Media toegang tot de kennis en technologie van StreamOne, waardoor zij de mogelijkheden voor platformintegraties met strategische partners uitbreidt, en de gebruikerservaring verbetert.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie