Awin: verkoop smartphones blijft stijgen
25-04-2017 14:26:04 | Door: Katja Brokke | hits: 2948 | Tags:

De verkoop van losse toestellen blijft in 2017 stijgen. Dat is wat volgens affiliate marketingnetwerk Awin de telecomtrend in 2017 zal kenmerken.
Recent heeft Awin Benelux zijn Telecom Performance Barometer 2017 in combinatie met een Telecom performance-datareport gepubliceerd, waarin de analyse te vinden is van 18 Awin telecomadverteerders over het jaar 2015 en 2016. De telecomadverteerders zijn gezamenlijk goed voor de verkoop van 260.000 losse smartphones, handsets (toestel in combinatie met afgesloten telefoonabonnementen), simkaarten, internet, tv, bellen, alles-in-1-pakketten en overige telecomaccessoires.

Salesgroei in alle telecom productcategorieën

De productcategorie breedband kent een jaar-op-jaar groei van 35 procent en mag zich momenteel het grootste segment binnen de affiliate telecombranche noemen. Opmerkelijk aan de cijfers van Awin is bovendien dat de verkoop van de drie telecomproducten handset (toestel in combinatie met een abonnement), los toestel en sim only zijn gestegen.

Ruben de Wolf, accountmanager van Telecom & Utilities Awin Benelux: “Dat een stijging in de verkoop van losse toestellen gepaard gaat met een stijging van afgesloten simonly-abonnementen is niet zo vreemd, aangezien deze vaak in combinatie met elkaar worden aangeschaft. Een stijging in handsetverkopen is daarentegen wel opvallend, juist door de groei van deze losse toestellen en sim only’s.”

Bovendien ziet Awin dat de stijging in handsetverkopen vooral via de telecomproviders direct verliep, er heeft dus ook een verschuiving van de resellermarkt naar de providermarkt plaatsgevonden.

Apple en Samsung blijven ook de Nederlandse markt domineren

De Awin-data tonen allereerst dat het aantal sales van het totale telecomsegment opnieuw is gestegen in 2016 met 13,3 procent ten opzichte van 2015, met een kleine verschuiving van het piekmoment. In 2016 was deze namelijk in september, in 2015 in augustus.
De reden voor deze kleine verschuiving het afgelopen jaar is de release van de iPhone; in september van 2016 behoorde Nederland tot een van de eerste landen waarin de iPhone 7 en 7 Plus werden uitgebracht.

Zowel in 2015 als 2016 zorgden Samsung en Apple voor een aanzienlijke stijging in handsetverkopen. Dat deze twee smartphone-grootmachten dan ook het grootste marktaandeel hebben is niet verwonderlijk. Wat echter interessanter is, is dat de twee stuivertje hebben gewisseld; in 2015 is Apple nog het meest verkochte merk, maar in 2016 heeft Samsung de eerste plaats overgenomen. Dit kan overigens goed te verklaren zijn door de releasedata van de hun vlaggenschepen; de Galaxy S7 van Samsung kwam namelijk in het eerste kwartaal 2016 (maart) uit en de iPhone 7 pas in het derde. Het paradepaardje van Samsung heeft vorig jaar simpelweg een langere promotieperiode gekend dan de iPhone.

Smartphone vaker gebruikt als medium om te shoppen

Het aantal sales van telecomproducten via de smartphone was in 2015 6 procent en is in 2016 gestegen naar een solide 11 procent. De bijna verdubbeling van het aantal verkopen via de smartphone laat volgens Awin wederom zien hoe belangrijk het medium is geweest in 2016.

De Wolf: “Door verschillende ontwikkelingen op het gebied van mobiel, heeft de consument steeds betere ervaringen met het gebruik van de smartphone voor het doen van aankopen. Smartphonetoestellen worden bijvoorbeeld groter en daardoor gebruiksvriendelijker voor shoppen. Bovendien wordt het mobiel internet in Nederland steeds sneller en stabieler. Maar niet alleen aan de kant van de fabrikant en telecomprovider zien we die ontwikkelingen, ook bij de retailers. Zo worden websites mobiel beter en gebruiksvriendelijker en verschijnen er in toenemende mate m-commerce-apps of is de in-appshop sterk verbeterd.”

Het intensievere gebruik van de smartphone heeft het directe gevolg dat de Nederlandse consument behoefte heeft aan een grotere databundel. Cijfers van Vergelijksimonly.nl laten zien dat datagebruik met een groei van maar liefst 58 procent is gestegen van 838 Mb naar 1323 Mb. Providers spelen inmiddels slim in op deze behoefte door grotere databundels of zelfs onbeperkte databundels aan te bieden. Awin verwacht dan ook dat zowel aanbod als afname van deze grotere en onbeperkte databundels in 2017 verder zullen toenemen.

Cross-device tracking wordt essentieel

Volgens Dutchcowboys kijkt de gemiddelde gebruiker zo’n 221 keer per dag op zijn of haar telefoon en spendeert in totaal 3 uur en 16 minuten per dag op de de device. Awin verwacht dat de verschuiving van desktop naar smartphone dit jaar verder zal toenemen.
Het netwerk heeft de recente identiteitsverandering van zanox naar Awin aangegrepen om hun huidige platform te vervangen met een geheel nieuw technologisch platform en op de ontwikkelingen in te spelen. Een groot gewin van hun nieuwe platform is de cross-device tracking solution die het biedt. Met behulp van cross-device tracking worden clicks via verschillende apparaten, die deel zijn geweest van de customer journey en tot een uiteindelijke conversie leiden, meegewogen. Met andere woorden, clicks op bijvoorbeeld een smartphone kunnen vervolgens converteren op een desktop of tablet en vice versa.

Groei verkoop los toestel

Awin heeft de opwaartse trend van de aanschaf van een los toestel in plaats van een abonnementsdeal al enige tijd geleden zien ontstaan. Consumenten willen zelf de regie in handen hebben; zo kiezen ze niet alleen het toestel, maar ook het eventuele abonnement, de contractperiode, het maandbedrag, etcetera. De consument is bovendien veel vrijer in providerkeuze en betaalt doorgaans een (veel) minder hoog maandbedrag, doordat het toestel niet in de maandlasten is doorberekend. De keerzijde is uiteraard dat het toestel wel in een keer afgetikt dient te worden. Maar, dan is het toestel wel volledig eigendom.

Aan de trend van het losse toestel lijkt nog geen einde te komen, de verkoop van losse toestellen is van 2015 naar 2016 maar liefst 26 procent gegroeid. Awin verwacht dat de verkoop van losse toestellen onder meer door de nieuwe regelgeving van de AFM alleen maar zal toenemen en dat ook simonly-abonnementen hier het komende jaar op zullen meeliften.

De Telecom Barometer 2017 is een goede graadmeter voor ontwikkelingen in e-commerce, omdat de berekeningen niet gebaseerd zijn op projecten, enquêtes of andere deskundige adviezen, maar op de daadwerkelijke transacties van de consument; dus de aankopen, contractaanvullingen of abonnementen. De barometer is daarom een goede indicator van nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in marktaandelen en consumentengebruik op het gebied van e-commerce in de Nederlandse telecomindustrie.

De Telecom performance Barometer 2017 van Awin is hier te downloaden.

www.awin.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie