Virtual Reality, Artificial Intelligence en andere bepalende trends in retail 2017
22-12-2016 17:54:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6343 | Tags:

2016 was een enerverend jaar voor de retailsector. Innovatieve mogelijkheden en nieuwe spelers volgden elkaar in razendsnel tempo op. Retailers moesten flink aanpoten om relevant en concurrerend te blijven. In 2017 gaat de stroomversnelling verder die in de afgelopen jaren al is ingezet. Retailers doen er goed aan hun kanalen en servicestrategieën te heroverwegen en opnieuw uit te vinden om zo concurrentie een stap voor te blijven. Webloyalty, e-commerce partner en expert in online spaar- en beloningsprogramma’s, geeft vijf verwachte trends op het gebied van (e-)commerce.

Krachten worden gebundeld

Merken houden steeds meer vast aan hun eigen specialisme en beseffen dat andere organisaties weer andere specialismen hebben. Door deze krachten te combineren, zijn ze complementair aan elkaar en innoveren ze samen. In 2016 zagen we al enkele partijen die deze ontwikkeling aanjoegen en in 2017 zal dit verder vorm krijgen. Zo verkoopt Bloomon zijn bloemen sinds kort ook in de fysieke winkel. Daarvoor werkte het samen met kledingwinkel & Other Stories, waaronder in Amsterdam.

Virtual Reality (VR) wordt standaard e-commerce tool

Door de beschikbaarheid van standaard VR-applicaties, zal de ‘virtuele showroom’ steeds meer ingezet gaan worden. Verwacht wordt dat statische catalogi en fysieke showrooms door het gemak van een virtuele showroom, weleens iets van het verleden kunnen worden. Voorloper in deze trend is IKEA, die onlangs een eigen digitale showroom lanceerde. Consumenten kunnen hier met VR-technologieën hun nieuwe keuken indelen en verschillende inrichtingen uitproberen voordat ze een definitieve keuze maken.

Artificial Intelligence (AI) als personal shopper

AI (Artificial Intelligence) kan consumenten helpen door vóór hen te denken, op basis van de voorkeuren die de consument zelf aangeeft. Er komt hiermee een einde aan het eindeloze filteren en scrollen door webshops. AI kan functioneren als een persoonlijke assistent die de consument helpt met het maken van een keuze aan de hand van intuïtieve, dialoog-gebaseerde interactie. Ook bij het kopen van cadeaus kan AI helpen. 1800-Flowers.com gebruikt deze technologie bijvoorbeeld al om consumenten te begeleiden in het kiezen van het perfecte cadeau in hun webshop.

De grens tussen on- en offline verdwijnt

Omnichannel retailing zal verder gaan stijgen in populariteit doordat de consument een naadloze integratie van retail-ervaringen via meerdere kanalen verwacht. Steeds meer bedrijven die alleen online zakendeden, gaan nu bijvoorbeeld ook inzetten op fysieke showrooms. Deze showrooms dienen als contactmoment waarna het product online besteld kan worden. De mobiele online-mogelijkheden zullen het komende jaar namelijk nog geavanceerder worden en verschillende vormen aannemen zoals gepersonaliseerde in-store winkelervaringen en apps. De luxe webshop Net-a-porter speelde hier al op in met de sociale applicatie The Net Set om de modewereld en consumenten online te herenigen.

Gemak en snelheid boven alles

Gemak en snelheid gaan in 2017 een absolute hoofdrol spelen bij het koopproces van consumenten. Retailers die het aankoopproces vereenvoudigen en obstakels verwijderen, winnen terrein en binden hierdoor hun klanten aan zich. Het principe van winkels zonder kassa, komt daarom ook steeds dichterbij. Kijk maar naar de zelfscankassa’s van de AH to go in Nederland. Amazon ging eind 2016 echter nog een stapje verder, het bedrijf ontwikkelde Amazon Go, een winkel zónder kassa. Hierbij reken je automatisch af via een ingenieus surveillancesysteem.

Tim van der Horst, Business Development Manager bij Webloyalty: “Door de snelheid waarin technologische en duurzame technologieën zich blijven ontwikkelen, zijn er komend jaar veel kansen voor retailers om zich écht te onderscheiden. Vooruitstrevende retailers kunnen flink aan de slag met mogelijkheden die de jaren hiervoor nog toekomstmuziek leken. Co-creatie met zowel andere retailers als softwareontwikkelaars, kan de consument ontzorgen waardoor de winkelervaring voor hen alleen nog maar prettiger wordt.”

Webloyalty is dé e-commerce partner in Europa, actief in de loyaliteitsmarkt en #1 in spaar- en beloningsprogramma´s. Webloyalty ondersteunt grotere e-commerce partners in de retail- travel- en leisurebranche bij het bouwen van sterke en winstgevende relaties met hun klanten.

 Partners van Webloyalty genereren door de samenwerking een extra inkomstenbron, terugkerende klanten, herhaalaankopen en extra klantwaarde. Klanten van Webloyalty partners worden als lid van het spaarprogramma beloond met aantrekkelijke kortingen en cashbacks.

 Webloyalty is in 2007 gestart in het Verenigd Koninkrijk en inmiddels actief in Frankrijk, Spanje, Ierland, Brazilië, Mexico, Turkije, Australië, België en Nederland.

www.webloyalty.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie