VodafoneZiggo scoort met Mediabox Next: 160.000 gebruikers, eigenaar overweegt afwaardering
08-08-2019 13:06:00 | Door: David de Jong | hits: 6128 | Tags:

Er zijn inmiddels 160.000 huishoudens die de Mediabox Next gebruiken, de nieuwe interactieve decoder van Ziggo die met cloudtechnologie, IPTV en 4KD werkt. Dit hebben VodafoneZiggo en aandeelhouder Liberty Global bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

De nieuwe box werd op 6 maart 2019 voor een groep bestaande klanten en op 11 juni 2019 voor alle klanten gelanceerd. Op 22 juli 2019 maakte VodafoneZiggo het mogelijk voor de tweede televisie ook een Mediabox Next te krijgen. Het bedrijf kan met het nieuwe Mediabox Next-product technisch gezien meer met data en adverteerders. Tot nu toe is het bedrijf daar voorzichtig mee omgegaan.

De telecomaanbieder zet volop in op de nieuwe ontvanger die de in september 2012 geïntroduceerde Mediabox XL zal vervangen. Deze box werd door het toenmalige UPC als de nieuwe manier van televisiekijken geïntroduceerd, en kwam vanaf 2015 bij alle Ziggo-klanten beschikbaar. Rondom de introductie van de Mediabox Next waren er circa 1,44 miljoen Mediabox XL-abonnees.

VodafoneZiggo, dat bij de vaste klanten altijd televisie levert, telt in totaal 3,88 miljoen klanten en heeft daarmee een marktaandeel van 53,7 procent in het eigen verzorgingsgebied. Waar in het verleden VodafoneZiggo op het vaste netwerk massa's klanten verloor, is dat in het tweede kwartaal beperkt gebleven tot 1300 weggelopen klanten. Het aantal internetklanten bij het bedrijf steeg met 17.300, waarmee meer dan 80 procent van de Ziggo-klanten internet afneemt.

De gemiddelde Ziggo-klant geeft 46 euro per maand uit. VodafoneZiggo heeft volgens eigen zeggen het beste kwartaal sinds het ontstaan in 2017 gedraaid met 965 miljoen euro omzet, 1,6 miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal. Opvallend is wel dat de kabelomzetten licht zijn gedaald door iets lagere abonnee-omzetten, die bij de mobiele tak worden goedgemaakt. Het operationeel resultaat over het tweede kwartaal bedraagt 32,8 miljoen euro, dat is lager dan de 45,7 miljoen euro die het in het eerste kwartaal kon inboeken, maar hoger dan 11 miljoen in het tweede kwartaal van 2018. Netto draaide het bedrijf een verlies van 104 miljoen dollar, zo melden de rapportages van aandeelhouder Liberty Global. Dat is lager dan een jaar geleden en het eerste kwartaal van dit jaar. Het bedrijf heeft een nettoschuldenlast van 10,6 miljard euro en moet dit jaar een verplicht dividend afstaan aan eigenaren Liberty Global en Vodafone van tussen de 400 en 600 miljoen euro.

Waar VodafoneZiggo heel positief is over de resultaten, is aandeelhouder Liberty Global dat in haar beursrapportage een stuk minder. Liberty Global schrijft dat er mogelijk sprake zal zijn van een afwaardering van de ingeboekte waarde van VodafoneZiggo. Met name de mobiele diensten hebben last van prijsconcurrentie, waarbij Liberty global stelt dat regelgeving en economische omstandigheden een toekomstige afwaardering rechtvaardigen.

www.vodafoneziggo.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie