Willem-Albert Bol MediaTransfer van het Jaar 2021
27-12-2021 22:44:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 10466 | Tags:

Het is traditie dat we eind december terugkijken op het mediajaar in termen van mediatransfers. Welke bepalende spelers in de media- en marcomwereld maakten de overstap naar een ander bedrijf in de branche?

2020 was al een jaar als geen ander. Niet alleen waren er veel transfers maar ook veel mensen die alleen maar weggingen en vooralsnog nergens landden, daarom deden we afgelopen jaar een eenmalige editie van MediaTransfer To Nowhere.

2021 was zo mogelijk nog meer een jaar als geen ander. De economie explodeerde, er kwamen nieuwe varianten van het coronavirus, we kregen zoveel lockdowns dat we de tel kwijtraakten en terwijl ik dit schrijf, vragen steeds meer mensen zich af of we ons nu in een reguliere lockdown of in een vergislockdown bevinden.

Failliet gaan is onmogelijk, adverteerders adverteren zich suf, Frank, Ton en Allard verkopen naast minuten ook veel nee, zelfs dagbladen verkopen regelmatig uit, bureaus draaien overuren en er woedt een war on talent.

Hier de lijst met de 35 meest opvallende transfers die wij in 2021 publiceerden.

 

1. Willem-Albert Bol CEO Abovo Maxlead

23 FEBRUARI. Willem-Albert Bol gaat na zeven jaar DPG Media vanaf april starten als CEO van Abovo Maxlead. Het bedrijf, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest, is een onafhankelijk marketing- en media-adviesbureau met 230 medewerkers en bestedingen van 200 miljoen euro.

2021 is nog maar net begonnen maar Willem-Albert kandideert zich hiermee nu al nadrukkelijk voor Media Transfer van het Jaar.

Willem-Albert Bol startte in 2014 bij DPG Media, voorheen de Persgroep. Daar had hij diverse rollen als Manager Marketing Advertising, Creative Director en meest recent Directeur Business Development.

2021 is het jaar van Willem Albert Bol. Op 7 juli was hij spreker op het DeMedia100 | DeMarketing100 Diner als enige persoon die al tien jaar in de DeMedia100 staat en in die periode werkte aan zowel exploitant-, klant- als bureauzijde. Op 2 februari weten we wat de transfer naar de CEO positie bij Abovo Maxlead betekent voor de notering van Willem Albert Bol in DeMedia100 (maar - los van het feit dat ik de uitslag al weet - lijkt het op deze plek niet overdreven gewaagd om te veronderstellen dat deze transfer mogelijk een zeker opwaarts effect zou kunnen hebben).

In november deden we een interview met Willem-Albert Bol voor Nederlands MediaNetwerk TV.

Kijk dit interview hier:

 

2. Frederieke Leeflang volgt Shula Rijxman op als voorzitter NPO

28 SEPTEBER. Frederieke Leeflang wordt de voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Zij volgt Shula Rijxman op, die per 1 januari 2022 haar zittingstermijn als voorzitter afrondt.

Frederieke Leeflang : “Het is een enorme eer voor mij om samen met de omroepen ons publieke bestel voor alle kijkers en luisteraars de toekomst in te loodsen.” Ze is momenteel managing partner bij Deloitte Legal.

3. Justine Huffmeijer Managing Director van SimpelZodiak

8 DECEMBER. Justine Huffmeijer is per 1 februari 2022 aangesteld als Managing Director van SimpelZodiak, een label van Banijay Benelux. Zij volgt Laurens Woldberg op, die het bedrijf verlaat en aan de slag gaat als creatief producent bij KRO-NCRV. Justine Huffmeijer wordt verantwoordelijk voor de algehele bedrijfsvoering van SimpelZodiak en neemt plaats in het managementteam van Banijay Benelux.

4. Mariska Wilschut Managing Director Wunderman Thompson

3 SEPTEMBER. Mariska Wilschut is de nieuwe Managing Director van Wunderman Thompson. Het creatieve bureau in Amsterdam, gevestigd op de WPP Campus, is onderdeel van Wunderman Thompson Benelux. Mariska Wilschut volgt Anita Lotten op.

Vanuit Amsterdam, Antwerpen en Brussel wordt samengewerkt op nationale en internationale klanten zoals ING, Unilever, Randstad, Plus, MediaMarkt, Microsoft en Johnson & Johnson. De Benelux combinatie wordt leidend gezien in Europa op het gebied van creativiteit en innovatie.

5. Margriet de Kroon Managing Director HERC

17 MEI. Margriet de Kroon, tot voor kort marketing director van recruitmentspecialist YoungCapital dat de afgelopen jaren explosief groeide, wordt managing director en lid van het MT van HERC. De Kroon werkte de afgelopen jaren als klant al intensief samen met de oprichters en andere MT-leden van het creatieve bureau, Emilio de Haan en Rogier de Bruin.

6. Niels Langereis CEO New Story

24 NOVEMBER. New Story heeft Niels Langereis aangesteld als CEO. New Story (tot voor kort beter bekend als Aan Zee) is een strategisch en creatief digital agency uit Noordwijk dat 26 jaar bestaat. Niels Langereis was tot september 2021 nog CEO van de Nederlandse tak van Hogarth Worldwide alsmede teammember van WPP (Go One).
 
Niels Langereis: “Ik geloof dat New Story als partner perfect gepositioneerd is om klanten in partnership verder te helpen, omdat het samenwerken met andere bureau’s en partners in het hart van de organisatie zit. New Story heeft nooit anders gedaan. Toen duidelijk werd dat ik New Story als CEO in hun groeiambitie kon gaan begeleiden, hoefde ik niet lang na te denken."

7. Boudewijn Beusmans CEO NewBe

2 MAART. Boudewijn Beusmans, tot voor kort CEO bij EndemolShine en daar verantwoordelijk voor de activiteiten in Nederland, België, Scandinavië en Duitsland, is per 1 maart als CEO en partner toegetreden tot NewBe.

Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe: “Ik voelde in de groei van NewBe mijn rol zich al langer opsplitsen in een rol van een CEO en die van een creatief initiërende ondernemer.

8. Sanne Tolsma Managing Director van XXS

20 DECEMBER. Sanne Tolsma geeft als Managing Director vanaf 1 januari 2022 samen met oprichter Piet Hein Smit leiding aan XXS, onderdeel van het Candid-platform.  

Sinds de toetreding tot het platform is de positionering van XXS aangescherpt en focust het bureau zich volledig op merkstrategie en creatie. Het bureau werkt daarin steeds nauwer samen met alle andere gespecialiseerde bureaus op het Candid-platform.

9. Jasper Admiraal managing director Kumpany

2 FEBRUARI. Jasper Admiraal treedt aan als managing director en partner bij merkactivatiebureau Kumpany en videobureau BetterMatter in Amsterdam.

Hij is per direct verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de bureaus, en richt zich onder meer op de innovatie en de verdere digitale doorontwikkeling van de Kumpany propositie. Jan Paul de Wildt blijft CEO van het bureau en richt zich op de strategische groei van de onderneming.

10. Jeroen Oosterbaan Managing Director Marketing Sciences Mediabrands

25 AUGUSTUS. Mediabrands heeft Jeroen Oosterbaan per 1 oktober 2021 aangesteld als Managing Director Marketing Sciences, de afdeling die bestaat uit data consultants, analisten en data scientists werkzaam voor de labels van Mediabrands; Initiative, UM, Reprise en YUNE.

Jeroen Oosterbaan was hiervoor werkzaam als Marketing Effectiveness Lead bij Albert Heijn en werkte eerder voor bedrijven als HBO, Simyo, Oculon en Sanoma. Hij volgt Menno van der Steen op. 

11. Nicky Ribbers Managing Director Created First

31 MEI. Nicky Ribbers, voormalig Head of Social Advertising bij Storm Digital (part of Accenture Interactive), maakt de overstap naar Created First, onderdeel van ZIGT, waar ze per 1 mei 2021 is aangesteld als Managing Director. Performance marketing bureau Created First heeft de afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt. Created First richt zich primair op social advertising en secundair op search advertising in binnen- en buitenland en zal met de komst van Nicky haar dienstverlening verder uitbreiden. 

12. Mariëlle Krouwel Head of Branding NN Group

29 SEPTEMBER. Per 1 oktober dit jaar is Mariëlle Krouwel Head of Branding bij NN Group. Hiervoor was zij Director of Communications bij PwC Nederland.

Eerder vervulde zij marketingfuncties bij onder meer Philips, TUI, Aegon, KPN, Randstad en de Volksbank. Op 2 fabruari spreekt Mariëlle Krouwel tijdens het DeMedia100 | DeMarketing100 Diner in Amsterdam.

13. Jeroen Verkroost is directeur digitale transformatie bij Holland Casino

2 FEBRUARI. Holland Casino heeft in Jeroen Verkroost haar nieuwe Directeur Digitale Transformatie gevonden. Hij is op 1 februari gestart en wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling en realisatie van de digitale transformatie van Holland Casino, inclusief de toekomstige online activiteiten. Hij treedt hiermee toe tot het landelijk directieteam. 

14. Talpa benoemt Maarten Meijs tot Chief Executive Officer productie-tak

26 OKTOBER. Talpa heeft per begin 2022 Maarten Meijs benoemd tot Chief Executive Officer (CEO) van Talpa Concepts, Talpa Entertainment Productions en Talpa Distribution.

Hij werkte sinds december 2008 voor Talpa Media, dat in 2015 verkocht is aan ITV. Talpa Media werd in januari 2020 samengevoegd met en omgedoopt tot ITV Studios, waar hij thans President Global Entertainment is.

15. Rob Kemps tekent voor drie jaar bij Talpa Network

9 MAART. Rob Kemps, onder meer zanger van Snollebollekes, verhalenmaker, de slimste mens van Nederland, groot fan van Jacques Brel en het Franse chanson, tekent een driejarig contract met Talpa Network.

Het contract biedt Kemps de mogelijkheid om zijn talenten de komende jaren breed aan te wenden en verder te ontwikkelen. Hij zal vooral actief zijn voor SBS6, onder meer als presentator en mede-ontwikkelaar van programma’s.

16. Serge van Marion Creative Director YUNE

30 JUNI. YUNE heeft Serge van Marion aangesteld als Creative Director. Van Marion komt over van Merkle, waar hij de afgelopen vijf jaar als Creative Director werkzaam was. Eerder werkte hij onder meer voor Emakina.

De aanstelling van van Serge van Marion volgt op de herpositionering van contentmarketingbureau YUNE. Binnen de gewijzigde propositie gaat het bureau zich richten op het snijvlak tussen consumentengedrag en creatieve contentproducties.

17. Paul van Riessen volgt Sander Schimmelpenninck op bij Quote

25 JANUARI. Quote heeft in Paul van Riessen de hoofdredacteur gevonden die in de voetsporen van Jort Kelder en Sander Schimmelpenninck. Hij werkte er al als adjunct-hoofdredacteur.

Paul van Riessen: “Het is een grote eer om dit merk te mogen leiden. En dat in een bijzonder jaar, waarin we vieren dat Quote 35 jaar bestaat en we ook op feestelijke wijze de 25ste editie van de Quote 500 zullen presenteren

18. Pim van Boekhold Business Development Manager Data & Demand DPG Media

15 OKTOBER. Pim van Boekhold start als Business Development Manager Data & Demand voor België & Nederland. In deze functie gaat hij verantwoordelijk zijn voor de verdere strategische en tactische ontwikkeling en vermarkting van de DPG Data Proposities en het binnenkort te lanceren eigen programmatic inkoopplatform DPG Demand, onderdeel van DPG Ads.

DPG Ads, DPG’s trusted web, is de verzamelnaam van de verschillende initiatieven van DPG om de risico’s in de industrie te elimineren en digital advertising effectiever en efficiënter te maken. 

19. Roos Simons volgt Dave Kroon op als Director Customer Experience bij Talpa Media Solutions

26 JANUARI. Roos Simons is per direct aangesteld als Director Customer Experience bij Talpa Media Solutions. Ze vervangt hiermee Dave Kroon (Director Brand Partnerships) in het MT. Dave Kroon heeft besloten dat het na 15 jaar tijd is voor een nieuwe uitdaging. Ron Berkhout wordt Head of Brand Partnerships.

20. Patrick van Drongelen Managing Director Peek Creative Studios

3 DECEMBER. Patrick van Drongelen is per 1 december 2021 benoemd tot Managing Director bij Peek Creative Studios. Peek Creative Studios is onderdeel van de Wenneker Group. Met de benoeming vertrekt Michel Sohier die tot 21 oktober 2020 ook eigenaar was van Peek Creative Studios.

Patrick van Drongelen, werkte bij APS Group, waar hij verantwoordelijk was voor de European Marketing Operations van klanten als Albert Heijn, AkzoNobel, BMW, Adidas en Philips. Voor zijn tijd bij APS Group werkte Van Drongelen ruim 8 jaar bij Peek Creative Studios als Account/-Operations Director.

21. Mireille Elberse versterkt Wenneker Group

7 JUNI. Per 1 juni is Mireille Elberse Head of Clients & Partnerships van Wenneker Group. Vanuit Wenneker.Amsterdam begeleidt zij de grotere accounts om zoveel mogelijk synergie te realiseren binnen de Wenneker Group.

De groep bestaat uit zes productiemaatschappijen die fotografie en video voor multi asset content campagnes produceren voor grote wereldwijde merken en internationale reclamebureaus. Mireille Elberse bekleedde eerder leidinggevende functies bij reclamebureaus als Lowe, TBWA\Neboko en Alfred International als Operational Director & Client Services Director.

22. DPG Media benoemt Boudewijn Smals tot Director Video

8 SEPTEMBER. Boudewijn Smals is met ingang van 1 oktober 2021 aangesteld als Director Video bij DPG Media.

De focus lag bij DPG Media de afgelopen jaren vooral op actuele content: nieuws, sport en live-registraties. DPG Media wil een volgende stap maken met het ontwikkelen van tijdloze videoformats die een verrijking en verdieping zijn van hetgeen Nederland dagelijks bezighoudt.

23. Edward Knol van Born05 naar Candid

14 SEPTEMBER. Edward Knol is per 13 september benoemd tot nieuwe Chief Operating Officer (COO) van Candid en zal toetreden tot het directieteam van Candid. In deze functie zal hij zich richten op de verdere ontwikkeling van de bureaus en de platformintegratie binnen het groeiende communicatieplatform.

Knol was sinds 2019 CEO van digital branding agency Born05. Hiervoor werkte hij onder meer als marketingmanager voor Philips en marketingdirecteur voor K-Swiss en zette als Managing Director Maxus Nederland op, later Wavemaker.

24. Walter Kraus commercieel directeur JCDecaux Nederland

27 SEPTEMBER. Walter Kraus gaat per 1 oktober 2021 aan de slag als commercieel directeur van JCDecaux Nederland. Hij volgt Bart de Vries op, die het bedrijf na een langjarig dienstverband per 1 september heeft verlaten.

In de afgelopen jaren werkte Walter Kraus onder andere bij Philips, Bol.com en Summit Retail Media Group. In zijn verschillende rollen en als voormalig bestuurslid van het IAB (VIA) heeft hij een breed netwerk in het Nederlandse medialandschap opgebouwd.

25. Alexandra Huizer partner New Growth Strategies

11 JUNI. Alexandra Huizer is begonnen als partner bij New Growth Strategies. New Growth Stratgies is het adviesbureau binnen het netwerk van TBWA die zich richt op groeimogelijkheden van bedrijven met merkpositionering, marketingstrategie en communicatie. Het bedrijf werkt met het idee van karaktervol positioneren met de methode OGSM. OGSM dat staat voor objectives, goals, strategies and measures met de gedachte van een businessplan op één A4. 

26. DPG Media benoemt Babet Verstappen tot Director Corporate Communicatie Belgie/Nederland

19 AUGUSTUS. DPG Media heeft Babet Verstappen per 15 september 2021 benoemd tot Director Corporate Communicatie België en Nederland. De functie bestond eerder niet. Babet Verstappen heeft lang in de publieke sector gewerkt. Sinds mei 2014 werkte ze voor de NPO waar ze sinds januari 2016 Manager Corporate Communicatie was en zich de afgelopen twee jaar met het Eurovisie Songfestival bezig hield. 

27. Birgit Zuurveld Strategy Director Hammerfest

1 JUNIHammerfest heeft Birgit Zuurveld benoemd tot Strategy Director. Ze was tot voor kort Managing Director van Dorst & Lesser.

Baba Touré, Founder & Managing Director van Hammerfest: “Met meer dan 10 jaar ervaring binnen het social domein, weet Birgit als geen ander hoe je op social aan een merk bouwt. We delen de visie dat social de plek is om als merk midden in de samenleving te staan. Naast een inhoudelijke goede match, waren we met het bureau ook op zoek naar vrouwelijk leiderschap.

28. Rob Stenders zendermanager Radio Veronica

23 FEBRUARI. Rob Stenders wordt zendermanager en dj bij Radio Veronica. Ook wordt hij eindverantwoordelijk voor het muziekbeleid bij de zender. Vrijdag 26 februari 2021 is de dj voor het laatst bij BNNVARA op NPO Radio 2 te horen.

Rob Stenders gaat samen met sidekick Caroline Brouwer vanaf 28 juni 2021 iedere werkdag op Radio Veronica het programma Bonanza presenteren op een nog bekend te maken tijdstip.

29. Evert Bronkhorst naar Abovo Maxlead

2 DECEMBER. Na een periode van ruim 24 jaar bij Medialand/ Vizeum/ dentsu stapt Evert Bronkhorst over naar Abovo Maxlead. Daar zal hij een centrale rol krijgen in het mediateam van Abovo Media in Hoorn.

Evert Bronkhorst begon zijn mediacarrière in 1981 bij een aantal reclamebureaus. Hierna volgden stappen bij Schreiner & van Bokkel en Initiative Media. In 1997 werd hij partner bij Medialan, dat later overgenomen werd door Aegis en verder ging onder de naam Vizeum.

30. Bert van Grieken Directeur Strategie OOHA Media

22 APRIL. Per 1 mei wordt Bert van Grieken aangesteld als directeur strategie bij OOHA Media. Van Grieken zal samen met Erik-Jan van den Berg (algemeen directeur) de directie vormen van OOHA Media.

Bert van Grieken is de afgelopen vijftien jaar eigenaar van M2 Media geweest. Hiervoor was hij verantwoordelijk voor het opzetten en uitbouwen van de inkoopunits van onder andere Kobalt, Wavemaker/Group M en Denstu/Aegis.

31. Mandy Woelkens hoofdredacteur LINDA.meiden

6 DECEMBER. LINDA. benoemt Mandy Woelkens tot hoofdredacteur van LINDA.meiden. Mandy is presentatrice, podcastmaker, schrijfster en op dit moment adjunct-hoofdredacteur van Cosmopolitan. Mandy staat voor inclusiviteit, wil graag mensen inspireren om zichzelf te zijn en maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken. Zij gaat eerst met zwangerschapsverlof en zal in april 2022 starten bij LINDA.meiden.

32. Ellen van den Berg Head of Customer Experience bij Wunderman Thompson

11 MAART. Ellen van den Berg is aangesteld als Head of Customer Experience (CX) Wunderman Thompson in Amsterdam.

De strateeg is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en optimaliseren van de Customer Experience. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring, opgedaan bij bureaus zoals DDB & Tribal, Edenspiekermann, Mediamatic en Lava.

33-34. Mira de Mönnink en Terri Bos naar Havas Media

25 NOVEMBER. Mira de Mönnink en Terri Bos gaan aan de slag als Director Branded Content & Partnerships bij Havas Media. Met hun komst is een creatieve versterking voor het mediabureau dat zich positioneert op Meaningful Content.

Met een diep kritische consument neemt de behoefte aan bruikbare merkbetekenis toe voor zowel merken als publishers. Voor Terri en Mira is de Meaningful propositie van Havas Media daarom de belangrijkste reden geweest voor de transfer.

35. Laura van Horssen Media Relations Lead Accenture

19 AUGUSTUS. Laura van Horssen is op 1 augustus 2021 begonnen als Media Relations Lead bij Accenture. Na 4,5 jaar bij Vice Media te hebben gewerkt, eerst als Head of Communications Benelux en sinds april 2019 Deputy Communications Director EMEA, kiest ze voor een iets andere werkomgeving.

Accenture is bekend als organisatieadviesbureau op het gebied  van strategie en consulting, technologie en interactieve en operationele dienstverlening. Ook is Accenture actief op het vlak van digital experience; in Nederland nam Accenture Interactive in 2019 Storm Digital over.

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie