Winnaars Cross Media Awards 2020
02-07-2020 10:56:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 11749 | Tags:

Op 1 juli 2020 vond de Cross Media Awards plaats in de Kromhouthal in Amsterdam. In verschillende opzichten een uniek event. Dit was het eerste event in Nederland sinds de lockdown, dat om 00:00 uur 's nachts de aftrap had met de start van een radio-uitzending op locatie - in samenwerking met New Business Radio - die 22 uur zou duren. Ook was de Cross Media Awards 2020 de enige awardshow in zijn soort in de eerste helft van 2020 die als real live event doorging.

Peter Wybenga deed bij de opening van de Cross Media Awards 2020 een oproep aan iedereen in ons vak: "Toen de coronacrisis uitbrak, besloten hordes bedrijven onmiddellijk de hand op de knip te leggen. Dat had een desastreus economisch effect. Terwijl we juist onder dergelijke omstandigheden elkaar allemaal zouden moeten ondersteunen. Zeker in ons vak zou je toch denken dat er met veel creativiteit geweldig veel effectiviteit kan worden gerealiseerd. Business as usual. En dan een beetje anders. Natuurlijk: wat niet gaat, dat gaat niet. Maar als machines worden stilgezet, begint het roesten al vlot. En na een tijdje is er geen beweging meer in te krijgen. Treffender kan ik het denk ik niet zeggen, zeker in deze Kromhouthal, waar ooit geweldige scheepsmotoren werden gebouwd. Mijn oproep aan jullie allemaal is: ga door met je mooie werk. Blijf investeren in jezelf maar vooral ook in anderen. Laten we de machines draaiende houden voordat straks alles stil staat."

De muziek tijdens het event werd verzorgd door DJ Maestro van Jazz de Ville, pianist Bas van Lier was - op het Hammond orgel - zijn gast.

Bas Vlugt: "Allemaal thuiswerken en de hele dag achter een computerscherm is leuk maar de behoefte om elkaar te zien en spreken blijft onverminderd groot. Dat bleek ook wel uit de no-show van nul, bij onze events nog nooit eerder vertoond. Het was geweldig iedereen weer te zien. We konden elkaar niet aanraken en iedereen hield zich hier ook bewonderingswaardig goed aan. Deslaniettemin was het eindeljk weer in elkaars nabijheid verkeren voor velen een weldadige ervaring. Deze editie ging niet vanzelf. Onder de gesel van het coronavirus hebben we het Cross Media Congres online gebracht en moeten splitsen van de awards. We hebben de awards moeten verplaatsen naar een andere datum, naar een andere locatie en het event moeten splitsen in twee events: een lunch en een diner. Maar het was alle extra moeite meer dan waard. Met de winnaars van de Cross Media Awards 2020 zijn we heel blij. Een record aantal inzendingen, een record aantal nominaties en een breed spectrum aan winnaars laat zien dat de Cross Media Awards very much alive is en we kijken nu al reikhalzend uit naar de 2021 editie!"


De winnaars

Cross Media /Vrouw van het Jaar

Monique Pennings | Manager Media & Marketing Partnerships | Jumbo

Lees de winnende case hier

De Jury: "Monique Pennings maakte bij de jury veel los. Een paar quotes: “Monique Pennings is the hardest working woman in the business”. En: “Bij mij is Jumbo top of mind terwijl waar ik woon helemaal geen Jumbo in de buurt is”. Een ander hield het bij: “Monique Pennings is ongelofelijk goed”. Jumbo heeft niet het grootste marketingbudget maar – zo lijkt het – wél de meeste marketingactiviteiten. Monique stelt zelf vast dat ze daarom slimmer, impactvoller en effectiever moet zijn dan de concurrentie. Om al die campagnes en activiteiten uit te kunnen rollen, werkt Jumbo met misschien wel 100 partners en het is Monique die al deze partijen aan elkaar verbindt. Dit is het jaar van Monique. Monique Pennings is Cross Media Vrouw van het Jaar 2020!"


Cross Media Exploitant van het Jaar

DPG Media

De jury: "Dit is dé kandidaat. Als je kijkt hoeveel lef DPG Media heeft gehad in 2019, zeker ook met de overname van Sanoma. 2019 was het jaar waarin DPG Media grote crossmediale systemen aan elkaar wist te koppelen. DPG Media heeft in het portfolio een groot aantal mediamerken maar ze sluiten allemaal naadloos op elkaar aan. En dit hoeft helemaal niet het einde van de expansie te betekenen. Christian van Thillo is een bevlogen visionair met een ijzersterke strategie. Waar anderen machtsvertoon brengen, brengt Christian visie, gekoppeld aan een aangenaam soort bescheidenheid die het hele bedrijf kenmerkt, wat tot een gunfactor leidt. Door nadrukkelijk de samenwerking op te zoeken met andere spelers weet DPG op overtuigende wijze de crossmediale mogelijkheden optimaal uit te nutten."

Cross Media Adverteerder van het Jaar

Albert Heijn | voorgedragen door Dentsu Aegis

Lees de winnende case hier

De Jury: "Albert Heijn, voorgedragen door Dentsu Aegis. Albert Heijn heeft voor wat betreft de merkstrategie de afgelopen jaren heel inhoudelijke keuzes gemaakt, wat heeft geleid tot een hoge mate van consistentie. De nieuwe campagne doet het heel goed. De jury heeft waardering voor hoe Albert Heijn de mediamix benadert. Er worden duidelijk keuzes gemaakt waarbij forse investeringen in klassieke media niet worden geschuwd maar ook stelt Albert Heijn vast dat data misschien wel het belangrijkste marketinginstrument zijn van de 21ste eeuw. Crossmedia is voor Albert Heijn nooit een doel op zich. Er is geen geloof digital first of een separate eigen middelen-aanpak. Albert Heijn rekent alles heel goed door. Daarbij wordt geaccepteerd dat sommige media stand-alone soms minder presteren maar het als element in de crossmediamiddelen mix juist wel heel goed doen. Albert Heijn, voorgedragen door Dentsu Aegis, is Cross Media Adverteerder van het Jaar 2020!"

Cross Media Bureau van het Jaar

Mindshare.Greenhouse

De Jury: "Als je kijkt welk bureau het écht op een rijtje heeft, kom je uit op Mindshare.Greenhouse. Mindshare.Greenhouse heeft een structuur die staat. Dankzij de inbreng van Greenhouse is er meer aandacht voor innovatie gekomen. Crossmediaal zit Mndshare.Greenhouse heel gezond in de wedstrijd: een crossmediaal communicatieadvies is geen doel op zich. Maar om consumenteninzichten op een efficiënte én effectieve wijze samen te brengen met de ambities van een merk, is een verbonden benadering van media anno 2020 noodzakelijk. Mindshare.Greenhouse, Cross Media Bureau van het Jaar 2020!"

Cross Media Merk van het Jaar

Kek Mama

Lees de winnende case hier

De jury: "Kek Mama is super goed bezig met nadenken over het merk. De vraag die daarbij wordt gesteld is: wat moeten wij doen om mama’s te bereiken? Alle media worden daarvoor ingezet, waarbij nadrukkelijk verder wordt gekeken dan alleen de eigen platformen. Kek Mama zoekt – en vindt - samenwerking met andere spelers in de markt. Het gevolg is: succes. Het bereik is vergroot en de verschijningsfrequentie ging omhoog. En volgens de jury ligt er nog meer succes op de loer want hier moet nog meer uit te halen zijn. Gefeliciteerd Kek Mama, Cross Media Merk van het Jaar 2020!"

Cross Media Innovatie van het Jaar

THX. platform | MeMo²

De Jury: "De THX-app is heel nieuw in onderzoeksland. Je kunt dankzij deze app heel veel meer doen met verschillende mediumtypes. Het getuigt van lef dat een relatief klein onderzoeksbureau dit heeft ontwikkeld. Voor het mediavak is dit een heel grote innovatie, het brengt crossmedia-bereiksonderzoek naar een hoger niveau. Met deze innovatie loopt MeMo² internationaal voor op. Wat een winnaar!"

Cross Media Event van het Jaar

KLM 100 Experience | XSAGA

De jury: "XSAGA gelooft in het maken van écht contact met mensen en merken. XSAGA gelooft in bruggen bouwen tussen de commerciële boodschap en de ziel van het publiek. KLM 100 Experience is een personeelsevent dat zó succesvol is uitgevoerd dat het voelt als een mediacampagne: een prestatie van formaat. Nederland kon hier niet omheen. Dat je met een feestje met de medewerkers het NOS Journaal haalt, zegt genoeg. Het KLM personeel postte zich een versuffing op social media. Iedereen in Nederland bleek opeens een paar stewardessen en piloten in de vriendenkring te hebben. Wat een event, wat een bereik, wat een effect, wat een winnaar!"

Cross Media Case van het Jaar

GOUD | #DOESLIEF | SIRE

De jury: "Deze prachtige campagne voelt de huidige tijdgeest perfect aan. Het concept is in zijn schoonheid en eenvoud briljant. Vaak zijn er slechts luttele seconden nodig om de boodschap over te brengen. Deze campagne is ook een cadeau en een uitnodiging aan iedereen om te participeren. De case is een toonbeeld van crossmedialiteit waarbij creatie tot in detail is afgestemd met mediagebruik. De campagne was ook bijzonder rijk en geschakeerd: middels tal van media werden verschillende doelgroepen op relevante momenten bereikt. Deze case steekt er bovenuit en zal naar verwachting dit jaar vele prijzen gaan pakken maar juist als Cross Media Case van het Jaar 2020 past ie precies. Met de complimenten van de jury!"

ZILVER | WE Fashion X LINDA.| Talpa Vrouwen Netwerk

Lees de winnende case hier

De Jury: "LINDA. koppelt al jarenlang kwaliteit aan creativiteit en bereik. WE Fashion X LINDA. is een prachtige case en wat een werk! Een komische dramaserie in acht delen, waarin alle acteurs worden gekleed in de collectie van WE Fashion. Waarin je heel functioneel in het verhaal verzint dat tijdens een dating event alle deelnemers een naamtrui dragen. Waarvan je er vervolgens 12.000 verkoopt aan de kijkers van het programma. De best bekeken LINDA.original ooit met meer dan een miljoen online kijkers. Kan dat?  Ja hoor en glansrijk. Gefeliciteerd!

ZILVER | Maggi Lekker Bezig | UM

Lees de winnende case hier

De Jury: "Deze crossmedia branded content-campagne maakt Maggi na jaren van stagnatie weer de autoriteit in de keuken. Het bouillonblokje is wellicht niet het meest tot de verbeelding sprekende categorie in de supermarkt. Gedurfd om het volledige budget van Maggi in deze contentcreatie samenwerking te stoppen, waarbij zowel RTL, LINDA. als Talpa Network waren betrokken. Een bijzondere, mooie en leuke case!"


ZILVER | Milka – De Smaak van Nederland | Wavemaker

Lees de winnende case hier

De Jury: "Dit is goed bedacht en goed uitgevoerd. De urgentie – een verloren marktleiderschap terugveroveren – was groot. Milka is een ander soort merk geworden, heeft plezier in de merkwaarden gebracht – dit is een bold move. In de crossmediale campagne werden onder meer televisie, social media, outdoor en influencers ingezet. Een instant verviervoudiging van het bezoek aan de Mike website – deze campagne is niet onopgemerkt gebleven."

Fotografie: Punkmedia

www.crossmediaawards.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie