XXS Amsterdam creëert campagne @DigiDope voor Anderzorg
10-07-2018 10:58:58 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1804 | Tags:

Anderzorg brengt het verslavende karakter van social media onder de aandacht door zelf DigiDope; digitale dopamine, te dealen. De zorgverzekeraar wil aandacht genereren voor het probleem en iedereen een inkijk geven in wat telefoonverslaving doen met hun brein. Ook willen ze iedereen uitnodigen zelf eens kritisch te kijken naar hun eigen telefoongebruik. 
De bliepjes en lichtjes van onze telefoons maken ons verslaafd. Met elke notificatie komt er een dosis dopamine vrij in onze hersenen, waardoor we er steeds meer van willen. Dat proces is vergelijkbaar met het effect dat drugs op ons brein heeft.

Anderzorg: "Als zorgverzekeraar zien we dat er steeds meer wetenschappelijk onderzoek uitwijst, dat overmatig telefoongebruik een negatief effect heeft op onze mentale gezondheid."

Socialmediaplatforms liggen niet voor niets onder vuur. Hen wordt gevraagd of ze hun producten minder verslavend kunnen maken. Als de vergelijking met drugs zo duidelijk opgaat, is dat dan niet hetzelfde als je dealer om hulp vragen bij het afkicken? Mensen zelf vragen om te minderen blijkt niet te werken bij verslaving.

Michael Van den Brande, Strategy Director bij XXS Amsterdam: "We willen niemand vertellen wat ze moeten doen. Anderzorg wil dat mensen zichzelf de vraag stellen of ze verslaafd zijn en ze vrijblijvend uitnodigen om te kijken hoe ze een periode zonder Instagram ervaren."

Een Insta-grammetje minder

De @DigiDopecampagne start met een uitnodiging om mee te doen met het experiment van Anderzorg. Deelnemers krijgen dan een laatste shot DigiDope door het Instagramkanaal @DigiDope te volgen. Na deze laatste rush aan online aandacht, worden de deelnemers uitgenodigd zichzelf nieuw gedrag aan te leren door even 21 dagen te stoppen met Instagram.

Anne-Maro Huberts, creatief bij XXS Amsterdam: "Er is al veel gedaan rondom dit topic, maar wij kozen ervoor het onderwerp aan verslaving te koppelen en learning te halen uit de methadonbus. In een wereld vol verslaafden leek actief DigiDope dealen ons effectiever dan zeggen dat je moet minderen."

Gedurende de 21 dagen verschijnen er op Instagram Stories en IGTV achtergrondfilmpjes van psychobioloog Boy Vissers. Hij legt daarin uit wat er in je hoofd gebeurt wanneer je besluit om minder op je telefoon te zitten.

Vissers: "Het was een uitdaging om deze soms complexe materie in behapbare vorm naar het medium zelf te brengen. Ik denk dat dit een vorm is die mensen op een laagdrempelige manier toch inzicht geeft in hun eigen gedrag en waar het vandaan komt."

Met dit experiment wil Anderzorg, de zorgverzekeraar die zorgt voor #deleven, haar publiek een nieuw perspectief geven op overmatig telefoongebruik en de fysiologische gevolgen daarvan. Daarin is de vergelijking met drugs, helaas, de meest treffende.

Credits:

Adverteerder: Anderzorg | Verantwoordelijk bij adverteerder: Maurice van Dijk, Jeroen Hamstra, Cynthia de Rooij | Bureau: XXS Amsterdam | Strategy Director: Michael Van den Brande | Creative Directors: John de Vries, René Verbong | Creatie: Paul van Uden, Anne-Maro Huberts | Design: Robert-Jan Hoesman | Account: Annika Timmer | Productie: Josien de Heul, Jasper Baartmans | Motion Graphic Studio: Kreukvrij 

www.anderzorg.nl
www.xxs.amsterdam


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie