Zenith voorspelt 4,5% groei in adspend in 2018
28-06-2018 13:33:36 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 3854 | Tags:

Zenith voorspelt dat de wereldwijde advertentie-uitgaven in 2018 met 4,5 procent zullen stijgen en tegen het einde van het jaar $ 580 miljard (USD) zullen bereiken.

Ook dit kwartaal heeft Zenith weer een prognose gemaakt, rondom de wereldwijde advertentie-uitgaven. Deze prognose ligt iets lager dan de groei van 4,6 procent die Zenith in maart voorspelde.

Zenith verwacht dat de groeipercentages voor de advertentie-uitgaven tot 2020 achter zullen blijven op de groei van de wereldeconomie.

West- en Midden-Europa

West- en Midden-Europa heeft sinds 2014 een stevige groei doorgemaakt, vergelijkbaar met Noord-Amerika. Tijdens de crisis in de Eurozone sleepten de perifere markten zoals Ierland, Italië, Portugal en Spanje de regio als geheel omlaag. Maar nu behoren Ierland en Portugal tot de sterkste in Europa, met respectievelijk vijf en zeven procent groeivoorspelling voor 2018, terwijl Italië en Spanje enigszins achterblijven bij de regio als geheel, met een groeivoorspelling van twee procent voor dit jaar.
Voor de regio als geheel voorspelt Zenith een groei van 2,5 procent voor West- en Centraal-Europa in 2018 en een gemiddelde groei van 2,8 procent tot 2020.

Uitgaven per medium

Met audiovisueel adverteren; televisie en online video, als geheel, kan worden gesteld dat deze vorm van adverteren zijn dominante aandeel daadwerkelijk consolideert.

Televisie biedt de mogelijkheden om snel bereik op te bouwen, terwijl met online video de mogelijkheden bestaan om doelgericht te adverteren en daarnaast de potentie heeft voor het personaliseren van een boodschap. Beide zijn krachtige touchpoints om merkbekendheid te vergroten en merkassociaties te versterken.
Zenith schat dat audiovisuele reclame in 2017 goed was voor 48,4 procent van de display-advertenties, vergeleken met 43,6 procent in 2010, en verwacht dat het aandeel in 2020 zal stijgen tot 48,9 procent.



Mobiel is op enige afstand de belangrijkste motor voor wereldwijde adspend groei. Zenith voorspelt dat mobiel tussen 2017 en 2020 voor $ 83 miljard extra adspend zal bijdragen, exclusief de markten waar er geen uitsplitsing per medium is.

De groei van mobiele advertenties zal (deels) worden gecompenseerd door een daling van de desktopadvertenties met $ 13 miljard. Televisie en buitenreclame zullen met $ 7 miljard en $ 3 miljard, respectievelijk de tweede en derde grootste bijdrage leveren. Cinema en radio zullen respectievelijk met US $ 2 miljard en US $ 1 miljard groeien.

Voor de volledige analyse, klik hier.

www.zenithmedia.nl 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie