Aangrijpende nieuwe campagne Alzheimer Nederland
26-08-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4276 | Tags:

Onvergetelijke muziekherinneringen, gekoppeld aan momenten van geluk, verdriet en andere belangrijke gebeurtenissen in ons leven: wie heeft ze niet? Het zijn herinneringen die niemand kwijt wil raken, maar die bij mensen met de ziekte van Alzheimer gewist worden. Daarom gaat Alzheimer Nederland samen met SBS6 en het radiostation 100%NL in heel Nederland op zoek naar onze mooiste muziekherinneringen. Nu het nog kan.

 

Alzheimer is de bekendste vorm van dementie. Eén op de vijf Nederlanders krijgt dementie. Maar ook gezonde mensen krijgen ermee te maken in hun leven. Bijvoorbeeld omdat ouders, partner, familie of vrienden door dementie worden getroffen. Op dit moment zijn er in ons land een kwart miljoen dementiepatiënten. Dat aantal zal de komende decennia door de vergrijzing alleen maar groter worden.

 

Kille cijfers
Gea Broekema-Procházka
, directeur van Alzheimer Nederland: "Het zijn kille cijfers die keihard informeren, maar soms voorbij gaan aan de emotie van deze ziekte: het onafwendbare moment dat je niemand meer herkent en je je niets meer herinnert. Dát element van de ziekte verdient meer aandacht en is de reden voor Alzheimer Nederland om deze landelijke campagne te starten. Een campagne die zich richt op iets dat wij als gezonde mensen nu nog als vanzelfsprekend zien: onvergetelijke muziekherinneringen."

 

Geld voor onderzoek is hard nodig
Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat er binnen twintig jaar een doorbraak is in het voorkomen of genezen van alzheimer. Maar: daarvoor is veel meer onderzoek - en dus geld - nodig. Alzheimer Nederland financiert een aanzienlijk deel van het wetenschappelijk onderzoek naar dementie in Nederland. Om dat geld voor onderzoek bij elkaar te krijgen, is Alzheimer Nederland afhankelijk van donateurs. Ook daarom organiseert Alzheimer Nederland samen met radiostation 100%NL en SBS6 de campagne. Samen gaan zij vanaf 26 augustus in heel Nederland op zoek naar uw muziekherinneringen. Zowel lokaal, bij grote evenementen, als via radio en televisie.

 

Muziekherinneringen verzamelen

De komende twee maanden zal Alzheimer Nederland samen met radiostation 100%NL aanwezig zijn op een aantal grote publieksevenementen. Tijdens de evenementen zal met radiostation100% NL muziekherinneringen verzamelen en ter plekke draaien. Vanzelfsprekend staat het inzamelen van geld voor onderzoek naar alzheimer centraal in deze campagne. Broekema: "Iedereen in het land kan zijn muziekherinnering met ons delen: via de website www.muziekherinnering.nl van radiostation 100%NL. Met je bijdrage steun je niet alleen de strijd tegen alzheimer, maar maak je ook kans op een thuisconcert van Charly Luske".

 

Laatste week: televisie
Op 19 en 26 oktober zal SBS6 de campagne afsluiten met het programma Muziekherinneringen. Jeroen van der Boom presenteert dit fondsenwervende programma dat geheel in het teken zal staan van bijzondere verhalen, entertainment, BN'ers, en natuurlijk muziekherinneringen. SBS Shownieuws zal in de tussenliggende week dagelijks aandacht besteden aan alzheimer en de campagne.

 

www.muziekherinnering.nl

www.sbs6.nl 
 
www.alzheimer-nederland.nl

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support  

 

                                                                                               Home

 

www.perssupport.nl/apssite/permalink/76975