Albron duurzaamste cateraar 2013
29-10-2013 16:08:06 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4328 | Tags:

 Albron is uitgeroepen tot de cateraar met het meest duurzame en Fairtrade assortiment van Nederland. Directeur van Stichting Max Havelaar, Peter d’Angremond, reikte vandaag het Gouden Dienblad uit aan de algemeen directeur van Albron, Teun Verheij. Albron komt het beste uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is uitgevoerd door Rank a Brand, onder de 15 grootste bedrijfscateraars van Nederland. Albron zal haar gasten tijdens de Fairtrade@Work campagne extra verwennen met Fairtrade producten.

 

Onderzoek
In Nederland was in 2012 ruim 5% van het voedsel gelabeld met een duurzaam keurmerk. Binnen de catering is dat percentage 14%. De kans dat je op je werk duurzaam eet is dus groter. Deze trend is dan ook duidelijk zichtbaar in de sector; de meeste cateringbedrijven profileren zich duidelijk als duurzaam. Opvallend was volgens de onderzoekers dat een aantal cateraars moeite had om de omzetcijfers van het duurzame assortiment boven tafel te krijgen. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: “Daar is dus ruimte voor verbetering. Waar niet op wordt gemeten, wordt vaak ook niet goed op aangestuurd. De meeste cateraars hebben gelijk beterschap beloofd. Volgend jaar verwacht ik dus een spannende, nieuwe ronde”.

 

Winnaar
Albron behaalde de hoogste score voor duurzaam assortiment gemeten over alle productgroepen. Ook op het gebruik van Fairtrade producten scoort Albron het beste. Zo zijn alle bananen en ruim 60% van alle koffie Fairtrade. Daarnaast heeft Albron de duurzaamheid al deels doorgevoerd voor thee, rietsuiker en broodbeleg. Albron wordt op de voet gevolgd door foodservice specialist Compass/Eurest. Op de derde plaats staat OSP Catering, die zich vooral richt op een biologisch assortiment. Van alle duurzame producten is de Fairtrade gecertificeerde banaan het meest populair.

 

Fairtrade@Work Campagne

Tijdens de Fairtrade week (26 okt - 3 nov) wordt door Stichting Max Havelaar de Fairtrade@Work campagne georganiseerd. Deze campagne heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren. Bedrijven en cateraars worden opgeroepen een activiteit met Fairtrade producten te organiseren op het werk. Albron heeft (h)eerlijke gerechten op het menu staan en er worden leuke receptenkaartjes uitgedeeld met Fairtrade producten.

 

Over Fairtrade keurmerk van Stichting Max Havelaar:
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden. Om armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, ontvangen de boeren minimaal een kostendekkende prijs voor duurzame productie en een premie. Daarnaast gelden bij Fairtrade strenge sociale- en milieucriteria. Zo wordt bestaande handel een motor voor armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling. Inmiddels bevindt zich in 30 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie als Stichting Max Havelaar. Fairtrade producten zijn afkomstig uit 70 ontwikkelingslanden en worden geproduceerd door in totaal 1,3 miljoen boeren en arbeiders.

 

www.fairtradeatwork.nl

  www.maxhavelaar.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie