Aquent - Carrière & Motivatie onderzoek: Wat wil creatief, marketing en digitaal talent?
30-10-2013 08:59:53 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4867 | Tags:

Het salaris is de belangrijkste en tegelijkertijd meest verwarrende factor in het wervings- en selectieproces van creatieve, marketing en digitale professionals. Bij het overwegen van een opdracht is het salaris de belangrijkste factor, maar eenmaal aan het werk is de inhoud van de opdracht bepalend voor de mate van voldoening. Dit is de conclusie van een grootschalig Carrière & Motivatie onderzoek onder 899 creatieve, marketing en digitaleprofessionals en hun opdrachtgevers. 

 

Salaris of inhoud. Wat willen creatieve, marketing en digitale talenten?

Het salaris blijft de belangrijkste drijfveer op het moment dat een professional besluit om een opdracht wel of niet aan te nemen. Desondanks is het de inhoud van de opdracht die de mate van voldoening bepaalt: 72% van de professionals geeft aan dat het project bepalend is voor het werkplezier tegenover 56% die salaris als belangrijkste factor noemt. Opvallend genoeg denkt 75% van de opdrachtgevers dat salaris de belangrijkste drijver is voor het werkplezier van de specialisten die zij inhuren. Slechts 15% van de respondenten werkt uitsluitend om geld te verdienen, terwijl maar liefst 85% aangeeft voldoening uit hun werk te halen op persoonlijk (73%) of sociaal (12%) vlak.

 

Inhoud is game changer

Op de vraag ‘wat zou je willen verbeteren?’ zitten opdrachtgevers en professionals op één lijn wat betreft salaris (55%). De mismatch zit hem in de waarde die de talenten hechten aan de inhoud van een opdracht (72%) gevolgd door het verkrijgen van verantwoordelijkheden en erkenning (beide 50%). Opdrachtgevers echter hebben toekomstperspectief (52%), impact (37%) en het krijgen van erkenning (35%) op hun radar als sterkste motivatiefactoren. 

 

Persoonlijke ontwikkeling betaalt zich terug 

42% van de professionals wil zich ontwikkelen, 66% van de opdrachtgevers denkt dat de professionals dit niet belangrijk vinden. Investeren in een training op het gebied van technische, zakelijke en/of communicatieve vaardigheden werpt zijn vruchten af voor zowel de werkgever als de werknemer. Wat opvalt uit het onderzoek is dat daarom Online en Mobile Developers het meest verdienen.

 

Eigen werklocatie kiezen is belangrijk

Opdrachtgevers zijn zich er niet van bewust dat professionals een grote waarde hechten aan het kiezen van hun werklocatie, of dat nu thuis is, op hun eigen kantoor of ergens anders. Vooral voor specialisten op het gebied van Editorial/Content, Web/Mobile Development en Creatie/Design/UX is deze keuzevrijheid enorm belangrijk. Hoe meer werkervaring op zak, hoe minder graag er op het kantoor van de opdrachtgever gewerkt wordt.

 

Lisa Trapman, Country Manager Aquent Nederland:“Het Carrière & Motivatie onderzoek geeft ons een duidelijk beeld van de verschillen in perceptie tussen professionals en opdrachtgevers. De waarde die specialisten hechten aan de inhoud van een opdracht en hun werkomgeving, geeft bedrijven de kans om een bedrijfscultuur te creëren waar groei centraal staat. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door te investeren in een positieve bedrijfscultuur en door rekening te houden met de wensen van een professional bij het verstrekken van een opdracht. Hiermee worden ze niet alleen aantrekkelijker voor nieuw talent, maar houden ze ook hun bestaande teams gemotiveerd en betrokken.”

 

Carrière & Motivatie onderzoek

In de zomer van 2013 voerde Aquent een onderzoek uit onder 899 creatieve, marketing en digitale professionals. Het doel was om uit te vinden wat deze groep specialisten daadwerkelijk motiveert en wat hun opdrachtgevers dénken dat hen motiveert bij het aannemen van een opdracht voor korte of langere termijn. Het Carrière & Motivatie rapport geeft de resultaten weer, onderstreept de verschillen in perceptie tussen specialisten en opdrachtgevers en doet aanbevelingen over hoe bedrijven hun top talent beter kunnen werven en behouden. Het complete rapport is hier te downloaden: aquent.nl/motivationresults

 

Over Aquent

Aquent is wereldwijd en toonaangevend intermediair voor creatieve, marketing en digitale specialisten. Aquent’s talentpool bestaat uit freelance, project en contract-to-hire professionals. Aquent streeft ernaar om bedrijven te helpen bij het aanpassen aan veranderende omstandigheden, het vinden van nieuwe manieren van werken en het voorblijven van de concurrentie. Met een vooraanstaande lijst van klanten, een internationaal netwerk van professionals en een uitgebreid trainingsaanbod, plaatst Aquent duizenden top talenten bij opdrachtgevers wereldwijd. Aquent's hoofdkantoor zit in Boston en de Europese kantoren bevinden zichin London, Parijs en Amsterdam.

 

www.aquent.nl/lp/what-do-talent-want

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie