Arbeidsmarktmonitor 2014: LinkedIn belangrijkste middel voor arbeidsmarktoriëntatie onder wo-studenten
30-07-2014 07:27:48 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3722 | Tags:

LinkedIn is de belangrijkste website voor universitaire studenten die zich oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor 2014 van Make a Move Nederland, uitgevoerd door Intelligence Group. Voor het eerst zijn social media het belangrijkste oriëntatiekanaal voor studenten, belangrijker dan banenbeurzen en vacaturesites.

Uit het onderzoek blijkt verder dat universitaire studenten meer dan ooit verwachten dat ze op Facebook of LinkenIn relevante vacatures kunnen vinden, of informatie over werkgevers en sollicitatiemogelijkheden (zie tabel 1). In het onderzoek (onder 882 studenten) is de groep van High Potentials (HiPo’s) apart gedefinieerd.


Tabel 1: Verwachtingen van social media, 2014, 2013

 

Een succesvolle inzet van social media om onder wo-studenten interesse te kweken voor een bedrijf of organisatie, is afhankelijk van de mate waarin hun verwachtingen beantwoord worden. Onderzoeker Véronique Oonk van de Arbeidsmarktmonitor: “Dit betekent voor alle werkgevers die niet of nauwelijks social media gebruiken in hun wervingsaanpak, dat het nu tijd is om serieus aan de slag te gaan met deze kanalen en te focussen op interactie over de werkgever, werkzaamheden en functies. In de praktijk zien we dat veel werkgevers die inzetten op campusrecruitment, nauwelijks aandacht geven aan hun social media- en communitystrategie. Daarmee laten ze een belangrijke kans liggen”.

 

Social media voor het eerst belangrijkste oriëntatiebron

Social media vormen voor het eerst in de geschiedenis van de Arbeidsmarktmonitor van Make a Move onder wo-studenten de belangrijkste oriëntatiebron op de arbeidsmarkt (zie figuur 2). Als we kijken naar het ‘reguliere’ social mediagebruik, zien we dat bijna iedereen gebruik maakt van Facebook. Vergeleken met vorig jaar zijn Linkedin (81%), Twitter (18%) en Google+ (25%) significant in belang toegenomen. Hoewel ook de vacaturesites belangrijker zijn geworden, blijkt uit het onderzoek dat op titelniveau LinkedIn voor studenten veruit de belangrijkste site is (zie tabel 2).

 


Tabel 2: Bronnen die studenten gebruiken om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt, 2014, 2013

 

Onderzoeksverantwoording

De Arbeidsmarktmonitor 2014 van Make a Move Nederland is van medio maart tot medio mei 2014 uitgevoerd. Er hebben 882 wo-studenten en bestuursleden deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 227 masterstudenten en 488 High Potentials (HiPo’s). HiPo’s zijn studenten die in de voorbereiding op de arbeidsmarkt ofwel relevante bestuurs- , werk- of vrijwilligerservaring hebben, als studentassistent werken, buitenlandervaring of een eigen onderneming hebben, deelnemen aan een honoursprogramma of topsporter zijn (geweest). De data zijn gewogen op basis van de studentenpopulaties per universiteitsstad. Het onderzoek is uitgevoerd, geanalyseerd en gerapporteerd door Intelligence Group. Van de resultaten is een boek verschenen dat verkrijgbaar is bij Make a Move Nederland.


www.intelligence-group.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie