Bagage Magazine, eerste Nederlandse swipeazine
09-07-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 7834 | Tags:

 

Nederland is een nieuw magazinesoort rijker: het swipeazine. Het nieuwe iPadtijdschrift Bagage Magazine is ontwikkeld voor tabletlezers en combineert artikelen en verhalen met verrijkte, multimediale content. In het iPadtijdschrift staan verhalen over mensen, leestips, previews uit nieuwe boeken en stukken die uitdagen. Daarbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de functies van de iPad, zoals audio, video en doorklikmogelijkheden naar social media en internet. Bagage Magazine komt uit rondom de grote vakantieperiodes en richt zich op slimme vrouwen die van lezen houden. Het magazineconcept is ontwikkeld door een groep tekstschrijvers die het magazine wilden maken dat zij zelf graag zouden lezen.

 

Anders dan andere iPadmagazines is Bagage van begin tot eind bedacht en opgezet voor het lezen op tablets. Met unieke schuif- en popupvensters, wegkrasmogelijkheden, slideshows en multimediale content daagt elk artikel uit tot een compleet nieuwe manier van lezen. In aanvulling op de teksten zijn er bijvoorbeeld geluidsfragmenten, filmpjes, animaties en interactieve quizzen. In bijna alle stukken zijn knoppen toegevoegd waar lezers direct genoemde boeken en apps kunnen bestellen. Ook winacties en boekaanbiedingen zijn met één tap van de vinger te benutten. De vormgeving maakt ook inhoudelijk een andere manier van lezen mogelijk. Zo zijn 'spoilers' over boeken verborgen achter een uitschuifvak: de lezer bepaalt zelf wat zij wel en niet wil weten.

 

Inhoud zomernummer, van leesfeest tot Schiphol

Bagage bevat afwisselende verhalen over en met vrouwen. Over wat hen beweegt, wat ze meemaken, wat ze lezen en hoe ze daarmee anderen kunnen inspireren. Dat gebeurt in achtergrondartikelen en speelse rubrieken. Zo opent het zomernummer van Bagage met een diepte-interview met onderzoeksjournalist en schrijfster Renate van der Zee. Wat haar drijft in haar strijd tegen eerwraak, prostitutie en mensenhandel staat daarin centraal. Ook sprak Bagage met schrijvers Hanna Bervoets en Arjen Lubach bij het Das Mag festival. Dit is te lezen in de reportage over de grootste leesclub van Nederland. Verder is er de reportage 'Op reis', gemaakt op Schiphol, voor en achter de douane. Met reizigers die vertellen wat zij in het vliegtuig lezen, de boekhandel op de luchthaven en een KLM Meet & Seat-gebruiker aan het woord. Meer ludieke stukken zijn te vinden in Doos op wielen, een 'Top Gear voor vrouwen' en 'Gratis is het woord niet' waar lezers een gedicht 'weg krassen' om te zien welk kunstwerk is voortgekomen uit de poëzie van Arnon Grunberg.

 

Over Bagage

Bagage Magazine is bedacht doorMirjam de Graaf en Edith Vos van Tekstkeuken.Dit is het tijdschrift dat zij zelf zouden willen lezen als ze op vakantie gaan; een swipeazine voor en door vrouwen met bagage. Omdat de meeste vrouwen in hun drukke leven pas tijd hebben om op vakantie te lezen komt Bagage rond de vakantieperiodes uit en biedt verhalen die zijn afgestemd op het seizoen. Het magazine is nu verkrijgbaar voor de iPad via de App Store voor € 0,89. In de toekomst is het de bedoeling dat Bagage ook voor Android tablets beschikbaar komt. 

 

www.bagagemagazine.nl

www.facebook.com/bagagemagazine

www.tekstkeuken.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis