NRC Carrière: Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
14-07-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 6354 | Tags:

 

 

Hoe meer een bedrijf investeert in zijn werkgeversmerk (employer branding), hoe groter de kans dat het werknemers aan zich weet te binden die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 dat vandaag is gepresenteerd tijdens het Event Recruitment Kengetallen in het Hulstkampgebouw in Rotterdam, medegeorganiseerd door NRC Carrière. Een andere conclusie uit het onderzoek is dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.

 

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 is gehouden in de periode van november 2012 tot en met begin februari 2013, op initiatief van NRC Carrière, Intelligence Group, Compagnon, Carerix en Labor Redimo. Er deden 164 organisaties mee. Het onderzoek wijst uit dat 12% van de nieuwe aannames betiteld kan worden als outperformer. Bedrijven die naar verhouding een groter het deel van het recruitmentbudget besteden aan het laden en communiceren van het werkgeversmerk halen meer toptalent uit de markt. Verder toont het onderzoek een positief verband aan tussen de werkdruk van een recruitmentafdeling en het personeelsverloop binnen een organisatie. Het blijkt dat een zwaar belaste recruitmentafdeling meer misfits maakt, maar niet meer bad hires.

 

Het boek Recruitmentkengetallen 2013, met alle onderzoeksresultaten, is vandaag in de aanwezigheid van 200 bezoekers gepresenteerd tijdens het Event Recruitment Kengetallen. Gastvrouw van het event was Eline Pinkse, Director Recruitment & Employer Branding KPN. Ook Frank Roders, directeur van HR-dienstverlener Compagnon, en Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group waren aanwezig en praatten de bezoekers bij over de arbeidsmarkt, het onderzoek en de resultaten.

 

Mirjam Vollering, docent bij NCOI en voormalig Manager Recruitment bij onder meer Aegon, KPMG en KPN gaf een presentatie over het sturen met kengetallen. Vollering: “Binnen HR wordt doelgericht werken steeds belangrijker. Ken- en stuurgetallen worden gebruikt voor doelstellingen, als voortgangsinstrument en als vergelijking. In die zin biedt het onderzoek indicaties ter vergelijking. Niet meer en niet minder. Je zult verschillen vinden met je eigen organisatie, bijvoorbeeld in definities. Wie zich dat realiseert heeft een waardevol startpunt.”

 

Een ander onderzoek over inleenkengetallen loopt nog. De resultaten daarvan worden later dit jaar gepubliceerd. Het boek Recruitmentkengetallen 2013 is te verkrijgen via werf-en.nl en managementboek.nl.

 

NRC Media
NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De betaalde oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 203.000 kranten* en bereikt 502.000 lezers**. Nrc.next heeft een betaalde oplage van 74.000 exemplaren*. De krant bereikt 304.000 lezers**. Elke woensdag verschijnt bij nrc.next de redactionele arbeidsmarktbijlage NRC Carrière. De website nrc.nl heeft 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand.

*HOI jaarcijfers 2012

**NOM Printmonitor 2012 l/ 2012 II

 

www.nrccarriere.nl

www.werf-en.nl    

www.managementboek.nl 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis