Bereik mediamerken via mobiel stijgt 66 procent
21-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 2996 | Tags:

Grote mediamerken zien hun maandbereik aanzienlijk groeien via smartphone en tablet gebruik. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van DDMM, waarin ook het bereik van mobiele devices wordt gemeten. De top-50 van mediamerken stijgt gemiddeld met 66%.

 

De bereikcijfers van (mobiele) websites en apps die VINEX, PMA en GfK vandaag publiceren, geven aan dat het gemiddelde bereik van een merk uit de top 50 op 15,7% uitkomt, verdeeld over de desktop computer, de smartphone en de tablet. Zonder smartphone en tablet zou dat bereik 9,4% zijn. Dat betekent een toename van 66% door de toevoeging van het meten van mobiele devices.

 

Het gemiddelde bereik van een merk uit de top-50 is op de smartphone exact hetzelfde als op de tablet, namelijk 4,4%. Per merk kunnen de verschillen wel groot zijn. Zo realiseert NPO op de smartphone een bereik van 6% per maand, maar op de tablet loopt dat op naar 11%. Ook binnen de nieuwssites zijn er verschillen. Nu.nl is groter op de smartphone dan op de tablet, bij De Telegraaf is dat andersom.

 

Het grootste digitale merk binnen de deelnemende DDMM-partners is Google met een gemiddeld maandbereik van 84%, gevolgd door YouTube (62%). Dit is het bereik in de doelgroep 13 jaar of ouder via PC/laptop, smartphone en/of tablet. Het grootste deel van het digitale bereik wordt nog steeds gerealiseerd via de PC/laptop, maar voor sommige merken geldt dat al meer dan 50% van het bezoek via mobiele devices binnenkomt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Nu.nl, Buienradar, NOS en
Voetbal International.

 

De metingen van mobiel bereik vinden plaats in het panel van DDMM, wat staat voor Dutch Digital Media Measurement. DDMM is een continue online bereiksonderzoek dat wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen VINEX, PMA en GfK. Het DDMM-panel bestaat uit 9.250 personen van 6 jaar of ouder. In een select deel van dat panel zijn 1.800 mobiele devices uitgerust met meetsoftware, dat nauwkeurig alle bezoeken aan websites en mobiele apps registreert. Vervolgens worden deze
registraties geprojecteerd naar het totale panel, waardoor een koppeling mogelijk is met het bereik van reguliere websites op de PC/laptop.

 

Door zowel mobiel als websites in één panel te meten is het mogelijk om het netto bereik te berekenen van websites en apps over devices en platformen heen. Het gebruik van smartphone, tablet en PC/laptop kan nu vanuit één panel inzichtelijk worden gemaakt. Dit is nieuw voor de Nederlandse markt en is tevens ook een van de eerste wereldwijd.

 

De toevoeging van het mobiele bereik resulteert in een ruime verdubbeling van de gemeten surftijd binnen het DDMM-onderzoek, waardoor er beter inzicht ontstaat in de consumptie van digitale kanalen en platformen. Deze inzichten worden door zowel de uitgevers als de mediabureaus gebruikt voor het efficiënter inzetten en promoten van die kanalen.

 

De bereiksdata uit DDMM worden vanaf april geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen. Deze data wordt via planningssoftware van GfK gedistribueerd naar de uitgevers en mediabureaus.