Bijna helft Nederlanders neemt tijdschrift mee op vakantie
16-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3041 | Tags:


Goed nieuws voor adverteerders: bijna de helft (47%) van de Nederlanders neemt tijdschriften mee opvakantie. Daarmee behoort tijdschriften tot de top van vermaakproducten die voor de vakantie in de koffer worden gestopt. Toch verhoudt de lezersgroei in de zomer zich niet tot de drang tot adverteren.

 

Dit blijkt uit onderzoek van Magazines.nl. In de zomermaanden worden tijdschriften extra veel gelezen. Oplagecijfers vertonen in het derde kwartaal (juli, augustus, september) een piek in de oplage.

 

Tijdschriften lezen is een populaire tijdsbesteding tijdens de vakantieperiode en krijgt in de zomermaanden een boost, in tegenstelling tot veel andere media die tijdens de zomerperiode een dip kennen. Vooral bij vrouwenbladen (zowel glossies als vrouwenweekbladen), gezinsbladen, mind- en bodybladen en populair wetenschappelijke bladen is de oplagestijging het sterkst.

 

Dat tijdschriften extra gelezen worden in de zomer komt o.a. door het mooie weer. Bladen worden meegenomen naar het strand of het terras. Tijdschriften zorgen ook voor passende content: onderwerpen worden aangepast aan het zomergevoel.

 

De zomerse groei op de lezersmarkt vertaalt zich niet naar de advertentiemarkt. In de zomermaanden wordt er minder reclamegeld uitgegeven, maar voor tijdschriften is dit onterecht. De zomer heeft een positieve invloed op het lezen van tijdschriften en daar kunnen adverteerders juist van profiteren, aldus Magazines.nl.

 

 

www.magazines.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie