BlueConic haalt $3 miljoen op om door te groeien in de US
13-02-2014 13:48:49 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3147 | Tags:

BlueConic, producent van online customer engagement software, heeft in een eerste investeringsronde (Series A), geleid door Sigma Prime Ventures, $3 miljoen opgehaald. BlueConic gebruikt deze financiering voor doorontwikkeling en om stevig te groeien. Het bedrijf voorziet een snelle toename van de Amerikaanse verkoop- en marketingactiviteiten. Deze stap volgt direct op een verdriedubbeling van de omzet die in 2013 is gerealiseerd.

 

Omdat consumenten tegenwoordig steeds vaker verwachten dat iedere interactie met een merk een gepersonaliseerde ervaring is, worstelen marketeers met de vraag hoe ze gepersonaliseerd, zeer relevant en consistent met hen kunnen communiceren. Volgens James McCormick van research bureau Forrester 'is dat op deze schaal en over een groeiend aantal kanalen, gemakkelijker gezegd dan gedaan.' (Customer Recognition: The CI Keystone, augustus 2013). BlueConic en anderen helpen 'organisaties om klanten op alle kanalen te herkennen door technieken te gebruiken die meerdere interacties - verzameld over verschillende contactmomenten heen - aan elkaar te koppelen, maar ook aan profielen en klanten.'

 

BlueConic is een online customer engagement platform in de cloud dat voorziet in een Big Data profile interaction store en machine learning om marketeers te helpen om persoonlijk relevante communicatie op web, mobiele en sociale kanalen in real time te synchroniseren. Het platform werkt samen met bestaande marketing- en webtechnologie zodat het relevante dialogen en ervaringen op individueel niveau tijdens alle fases van de customer life cycle - van anonieme bezoekers tot bekende klanten - kan serveren. Dit resulteert direct in een betere klantervaring en verhoogt de klantwaarde op lange termijn.

 

'BlueConic heeft een uitstekend terugverdienmodel', zegt Mark van Leest, mediamanager bij Ajax, een van de grootste Europese sportmerken en klant van BlueConic. 'De onovertroffen profiel-gebaseerde benadering heeft de click trough ratios naar onze webshop enorm verbeterd, tot wel 27,5 procent, en heeft de kaartverkoop in het voorseizoen aanzienlijk verhoogd met maar liefst 36,4 procent.'

 

BlueConic, in 2010 in Nederland gestart door CEO Bart Heilbron en CTO Martijn van Berkum vanuit de moederorganisatie GX, heeft al meer dan 70 klanten, waaronder bekende merken als ING, Ajax, Postcode Loterij, Voetbal International en VARA. Het BlueConic-platform heeft op dit moment meer dan 10 miljard interacties uitgeserveerd en beheert namens haar klanten meer dan 200 miljoen bezoekersprofielen.

 

'Uit de vele discussies die wij bij Sigma Prime Ventures hebben gevoerd met klanten in middelgrote en grote Amerikaanse ondernemingen, is duidelijk geworden dat er een enorm gat in de markt is en een grote behoefte naar dit soort cloud-oplossingen.' BlueConic beantwoordt de vraag die CMO's en online marketeers van allerlei merken - groot en klein - 's nachts wakker houdt: Hoe kan ik een betere band opbouwen met onbekende toekomstige klanten en bekende bestaande klanten over een alsmaar groeiend aantal online kanalen?', aldus John Simon, managing director bij Sigma Prime Ventures. 'Het platform heeft bewezen extreem schaalbaar te zijn en het bedrijf heeft al veel grote successen geboekt, waarmee ze een heel waardevolle aanvulling zijn in het portfolio van Sigma. We zijn heel enthousiast om hen te ondersteunen nu zij vanuit Boston de Amerikaanse markt gaan veroveren.'

 

'Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van BlueConic,' zegt Heilbron. 'Sigma is de ideale partner om ons te helpen bij deze stap naar de Amerikaanse markt en deze nieuwe fase van groei. Deze investering is goed voor onze bestaande klanten en wij hebben er bovendien veel vertrouwen in dat Amerikaanse marketeers zullen zien dat het BlueConic-platform direct toegevoegde waarde heeft bij het verbeteren van de online klantbetrokkenheid en hun bijdrage aan verkoop en omzet.'

 

Over BlueConic

BlueConic helpt merken hun cross-channel marketing mogelijkheden te optimaliseren met behulp van customer engagement. Het op SaaS-gebaseerde online customer engagement platform biedt een Big Data profile interaction store en machine learning, waarmee marketeers gemakkelijk relevante boodschappen over web, mobiele en sociale kanalen real time op elkaar af kunnen stemmen. Op dit moment vertrouwen al meer dan 70 merken op de kracht van dit platform om uitdagingen op het gebied van customer engagement, channel optimization en permission marketing op te lossen, zoals Volvo, ING, Ajax, VARA, ANWB en Nationale-Nederlanden. BlueConic is gestart in 2010 en heeft kantoren in Nederland en de US.

 

www.blueconic.com

www.sigmaprime.com

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam