Broadcast Magazine: Bert Habets Omroepman van het jaar 2013
16-01-2014 17:22:14 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3531 | Tags:

 Bert Habets is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2013. De redactie van het mediavakblad reikte deze prijs voor de 23e keer uit, onder het toeziend oog van enkele honderden aanwezigen in Studio 21 op het Media Park in Hilversum.

 

Bert Habets, de CEO van RTL Nederland, treedt in de voetsporen van Matthijs van Nieuwkerk, de Omroepman van 2012 die zijn opvolger via een live videoverbinding bekendmaakte en lovend toesprak. Habets heeft zijn verkiezing niet alleen te danken aan het voortdurende en zich vernieuwende succes van RTL als zenderbedrijf, maar vooral ook vanwege zijn strategische zetten het afgelopen jaar – of zoals hij dat zelf noemt: Piketpalen slaan voor de toekomst – met name als het gaat om video on demand.

 

Zo lanceren de publieke omroep, RTL en SBS binnenkort NLziet, een gezamenlijke abonnementsdienst voor de drie online platforms NPO Plus, RTL XL en KIJK. Daar kunnen (reclamevrij) tv-series, films, reality, documentaires en shows van de Nederlandse televisie eenvoudig worden bekeken tot 365 dagen na uitzending. Het initiatief daarvoor kwam van Habets, die bovendien met de acquisitie van Videoland een belangrijke stap zette in de digitale, online ontwikkeling van RTL.

 

Bovendien was 2013 opnieuw een uitstekend jaar voor het omroepbedrijf. RTL 4 brak weer talloze records, zonder daarbij de noodzakelijke vernieuwing uit het oog te verliezen. Zo werd in een meer dan volle talkshowmarkt RTL Late Night met veel succes gelanceerd. Om een anoniem te blijven insider te citeren: “Bert heeft RTL naar een ander niveau getild. Zijn kracht om zonder conflict het programmabedrijf alle vrijheid en steun te geven en te geloven in het vakmanschap aldaar, maakt hem een zeer terechte winnaar.”

 

Bert Habets (43) was overdonderd en blij verrast toen hij hoorde tot Omroepman van het Jaar te zijn gekozen. “Ik vind het vooral een enorme eer. Als je het hele rijtje ziet met mensen van naam en faam in deze sector, ook uit het verleden, dan ben ik natuurlijk zeer vereerd dat ik me bij hen mag scharen,” aldus de bescheiden Limburger.

 

Bert Habets schaart zich in een indrukwekkende rij Omroepmannen en –vrouwen van het Jaar, die er in chronologische volgorde als volgt uitziet:

1991 Boudewijn Paans

1992 Aart Geurtsen

1993 Freddy Thyes

1994 Lejo Schenk

1995 Paul Witteman

1996 Fons van Westerloo

1997 Joop van den Ende

1998 Burny Bos

1999 John de Mol

2000 Frits Barend & Henk van Dorp

2001 Arthur Valkieser

2002 Cathy Spierenburg

2003 Peter R. de Vries

2004 Gerard Timmer

2005 John de Mol

2006 Paul de Leeuw

2007 Ton F. van Dijk

2008 Tina Nijkamp

2009 Linda de Mol

2010 Erland Galjaard

2011 John de Mol

2012 Matthijs van Nieuwkerk

2013 Bert Habets

 

In Broadcast Magazine 331 komt Bert Habets uitgebreid aan het woord. Hij siert tevens de cover van het blad, dat vanaf 20 januari ook weer landelijk verkrijgbaar is in de losse verkoop. Behalve voor de Omroepman van het Jaar heeft de dikke editie (116 pagina’s) van hét mediavakblad ook plaats ingeruimd voor onder andere de top 25 van machtigste vrouwen en mannen in de Nederlandse omroep, verhalen over Utopia en Wie is de Mol? en de tien best bekeken programma’s van 2013 in tien categorieën.

 

Daarnaast zijn er de vaste columns van onder meer Jeroen Pauw, Aad van den Heuvel en Michiel Dieperink.

 

www.broadcastmagazine.nl  

www.rtl.nl  

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie