Bureaus tekenen nieuwe gedragscode IAB Taskforce Search
12-02-2014 11:42:44 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3934 | Tags:

De 19 bedrijven die zijn aangesloten bij de IAB Taskforce Search hebben in goed overleg de vernieuwde Zoekmachine Marketing Gedragscode ondertekend, die als belangrijke basis dient om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparanter te maken. 

 

De laatste versie van de gedragscode dateerde uit 2009 en was sterk verouderd en niet langer werkbaar.  De nieuwe gedragscode bestaat voor een belangrijk deel uit een informatieplicht naar adverteerders toe, zodat zij op basis van de juiste informatie de juiste keuzes kunnen maken. De gedragscode dient onder meer als basis om duidelijkheid te scheppen over waar het intellectueel eigendom van campagnes ligt, om duidelijkheid te geven over de verplichtingen bij de overdracht van campagnes en om bureaus te verplichten om adverteerders correct te informeren.  

 

Joris Toonders, Voorzitter IAB Taskforce Search: “De Searchmarkt in Nederland blijft zich sterk ontwikkelen en professionalisering en transparantie is in het belang van ons allen. Bureaus zien dat en hebben zich de afgelopen jaren al verder geprofessionaliseerd. De markt is duidelijk volwassen geworden. Ik ben er trots op dat we unaniem achter deze gedragscode staan en daarmee weer een stap verder zetten in de professionalisering van de markt.“

 

De volgende bedrijven zijn lid van IAB Nederland en nemen deel aan de IAB Taskforce Search. Allen ondersteunen de Zoekmachine Marketing Gedragscode: 2befound, DTG, eFocus, Internet Advantage, Indenty, Internet Effect, Mindshare, Orange Valley, Oogst, Onetomarket, Reprise Media, Sanoma Digital, SEOlab, StormMC, Traffic4u, Traffic Builders, Yonego, Zeo en Zigt Mediabureau. 

 

De missie van de IAB Taskforce Search is het bevorderen van kennis, transparantie en innovatie in de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing. Hieronder vallen zowel zoekmachine-optimalisatie (SEO) als het adverteren in zoekmachines (SEA).  De taskforce beoogt dit te realiseren door onder andere te voorzien in kennisdocumenten en - events, het uitvoeren van eigen onderzoek en het ondersteunen van relevant onderzoek door derden en op andere wijze haar missie actief naar de markt uit te dragen.  

 

www.iab.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam