Café de Zaak: Gratis strategisch advies op een bierviltje
24-10-2013 11:31:58 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5271 | Tags:

 

Het gaat niet goed met het Midden en Klein Bedrijf (MKB). Bijna de helft van de van de ondernemers in het MKB (40%) geeft aan er financieel slecht voor te staan. De crisis en de toenemende concurrentie van het internet zorgen voor gapende gaten in de Nederlandse winkelstraten. Volgens Reinier Steures en Rik Eysink Smeets tijd om in te grijpen. Café de Zaak, zo heet de oplossing voor de crisis volgens de twee jonge marketeers. Een café waar ze ondernemers op 31 oktober. met een groep vakgenoten advies en ideeën geven voor hun zaak. Gratis. Op de achterkant van een bierviltje. Wees gerust, we willen u niets verkopen.

 

Advies op een bierviltje
Met die gedachte richtten de twee jonge strategen Cafe? de Zaak op. Een cafe? waar zij samen met zo’n 20 reclame- en retailstrategen MKB'ers uit de meest uiteenlopende branches ontvangen. Voor een biertje e?n een gratis consult van e?e?n uur. De adviseurs van Cafe? de Zaak, allen werkzaam bij grote reclamebureau's of consultancy's, stellen hun tijd vrijwillig beschikbaar. "Wij werken bij hele grote firma’s om andere grote firma’s beter te maken. Dan is het heel dankbaar en leerzaam werk om je juist bezig te houden met de vragen en problemen van MKB’ers,", zo stellen de oprichters.

 

Speciale adviesmethode
Om binnen 1 uur bruikbaar advies te geven gebruiken de adviseurs van Cafe? de Zaak een speciaal hiervoor ontwikkelde methode. “We merken dat ondernemers er veel scherper van worden, en opeens weer precies weten wat ze doen. Wij proberen ze ideee?n en richtingen te geven waar ze de volgende dag wat mee kunnen”, aldus Rik en Reinier.

 

Gratis en voor niets
En het is dus helemaal gratis. Het bier wordt betaald door Heineken en ze bereiken de ondernemers met advertenties en radiocommercials die ze kregen van BNR Nieuwsradio. De uitingen beginnen steevast met: “Wees gerust, we willen u niks verkopen.” Een verfrissend geluid in deze tijd. Zo vinden ook de oprichters. “Je mag elkaar best een beetje helpen tegenwoordig. Wat voor ons een uur is van het werk dat we toch al de hele dag doen, kan voor een groenteboer of schoonheidsspecialist net het verschil maken tussen succes en faillissement.”

 

Over Reinier Steures en Rik Eysink Smeets

Rik Eysink Smeets (27) is consultant bij familiebedrijf Eysink Smeets Retail Consultants (www.eysinksmeets.com). Daar helpt hij grote retailers als Ahold, Unilever en Rabobank te innoveren of uit te breiden.

Reinier Steures (28) is reclamestrateeg bij Delight Agency (www.delightagency.nl) en werkt daar voor klanten als Q-Music, ID&T, stichting Meer dan Voetbal, GUIDION en SOS Kinderdorpen. Daarnaast richtte hij RA*W (www.facebook.com/pages/RAUW/183458925093017) op, een kennisplatform voor jonge reclamemakers.
 

Datum: 31 oktober / Tijd: 18:00
Locatie: Café de Zaak / Voetboogstraat 3B / 1012 XK Amsterdam
 
  
  
www.cafedezaak.org   

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie