Clear Channel lanceert permanent interactief netwerk
12-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4168 | Tags:

 

 

Outdoor gaat interactief. De brug naar mobiel is nu werkelijk gelegd. Clear Channel Hillenaar introduceert als eerste exploitant een permanent interactief netwerk voorzien van Near Field Communication (NFC) en QR (Quick Response). Het interactieve netwerk biedt adverteerders een directe mogelijkheid tot interactie met passanten.

 

Het eerste permanente interactieve netwerk in Nederland biedt 250 vakken op strategische locaties in en nabij drukbezochte winkelgebieden, stations en parkeergarages in grote steden als Amsterdam, Eindhoven, Den Haag, Maastricht en Rotterdam. De panelen worden voorzien van een permanente interactieve tag waarin een NFC chip en een QR code zijn verwerkt. Clear Channel creëert hiermee een uniek interactief netwerk voor adverteerders. Het netwerk levert bovendien waardevolle rapportages om de effectiviteit te meten, gebaseerd op gegevens zoals tijd, locatie (GPS), type telefoon en provider.

 

NFC en QR maken het mogelijk voor consumenten om met hun smartphone via een simpele ‘tik’ of ‘scan’ informatie uit te wisselen en transacties uit te voeren. De toevoeging van een QR code op de interactieve tag zorgt ervoor dat ook consumenten bereikt worden met een telefoon die nog geen NFC ondersteunt.

 

Het interactieve netwerk biedt een waardevolle aanvulling voor adverteerders en bouwt voort op het bereik en de flexibiliteit van Abri’s. Het verdiept en versterkt de verbintenis met merken en maakt het mogelijk dat outdoor campagnes doelgerichte boodschappen bevatten. Consumenten krijgen hiermee de mogelijkheid om direct te kopen, proberen, delen, zoeken, bekijken en downloaden.

 

De introductie van het interactieve netwerk in Nederland is in navolging van succesvolle introducties in andere Clear Channel metropolen als Londen, Singapore en Sydney.

 

Over NFC

NFC is een contactloze communicatiemethode tussen twee apparaten met een bereik van ongeveer tien centimeter. De NFC technologie wordt nu al op kleinere schaal gebruikt bijvoorbeeld bij de OV chip, toegangspassen en pilots met pintransacties. Wanneer deze ontwikkeling doorzet gaat de NFC chip de portemonnee zoals we deze nu kennen volledig vervangen en gaat het toepassingen als betaalkaarten, bonuskaarten, ANWB-passen, bibliotheekkaarten, ziekenfondskaarten volledig overnemen.

 

Het gebruik van NFC is op dit moment nog relatief onbekend, maar steeds meer smartphones beschikken over de NFC technologie. Verwacht wordt dat er op korte termijn een significante stijging zal plaatsvinden. Op dit moment bevat 43% van de smartphones de NFC technologie.

 

www.clearchannel.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie