Complexiteit van afschaffen te groot; Ster laat bemiddelingskorting in tact
26-09-2013 15:49:57 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4109 | Tags:

De markt reageert positief op het voorstel van Ster om 15 procent bemiddelingskorting af te schaffen maar geeft aan dat het, gezien de complexiteit van de overgang, op korte termijn praktisch zeer moeilijk uitvoerbaar is. Ster heeft besloten de 15 procent bemiddelingskorting voorlopig intact te laten maar een vereenvoudiging van betalingsstructuren verder te zullen verkennen met haar klanten.

 

Ster kondigde een jaar geleden aan de betalingsstructuren in de media te willen vereenvoudigen en te willen starten met het afschaffen van 15% bemiddelingskorting. Met het verdisconteren van de bemiddelingskorting in de brutoprijs (de producten van Ster zouden 15% lager geprijsd worden) zou het prijsaanbod veel duidelijker en beter vergelijkbaar worden.

 

Vorig jaar stelde Ster de afschaffing op verzoek van de Bond van Adverteerders BVAenPlatform Media Adviesbureaus PMAnog met een jaar uit. Beide partijen gaven toen aan dat er meer tijd nodig was om backoffice-processen aan te passen. Met verschillende klanten en met de besturen van BVA en PMA zijn diverse gesprekken gevoerd. De branche steunt het initiatief van Ster voor vereenvoudiging: het sluit aan bij de ontwikkelingen van deze tijd en met het oog op de toekomst ziet zij het als een verstandige zet.

 

Echter: bij afschaffing van de bemiddelingskorting per januari 2014 door Ster zou voor adverteerders en mediabureaus een zeer kwetsbare en complexe situatie kunnen ontstaan. Daarom heeft Ster besloten de 15% bemiddelingskorting voorlopig intact te laten.

 

Ster startte de discussie rond de 15 procent bemiddelingskorting als reactie op marktontwikkelingen. Het kunnen vergelijken van verschillende mediumtypen wordt steeds belangrijker. Er wordt steeds meer geautomatiseerd en dan zijn goede vergelijkbare netto-netto prijzen nodig.

 

Arian Buurman, algemeen directeur Ster: “Het is erg jammer dat de markt er nog niet klaar voor is, hoewel veel van onze klanten het initiatief omarmen. Helaas moeten wij na een jaar uitstel constateren dat, hoewel veel goodwill bleek voor ons initiatief, de uitvoering op dit moment praktisch moeilijk uitvoerbaar is. Dat hebben wij onderschat. We zullen de gesprekken die lopen over de vereenvoudiging van de betalingsstructuren met individuele klanten voortzetten.”

 

Over Ster

Ster is al ruim 45 jaar een professionele partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd op de televisie- en radiozenders en de websites van de publieke omroep, levert kwaliteit en uniek bereik voor de adverteerder en zendt reclame uit met respect voor het Nederlands publiek.

 

www.ster.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie