Paul Petermeijer, Jildou van der Bijl en Brechtje de Leij voorgedragen voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2014
04-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 22186 | Tags:

De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar 2014 heeft zich in 2013 duidelijk onderscheiden op cross media gebied. Hij of zij kan werkzaam zijn in alle geledingen van het media- en marketingcommunicatie landschap: media-exploitanten, media-,  reclame- en adviesbureaus, PR bureaus, adverteerders, mediaproducenten, journalistiek. Het is iemand die kleur geeft aan cross media, effectief aanwezig is, onderdeel is van de ontwikkeling van cross media, kan bogen op successen. De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar hoeft niet de Nederlandse nationaliteit te hebben maar moet wel werkzaam zijn in Nederland.

 

 

Dit zijn de mensen die zijn voorgedragen...

 

 

Paul Petermeijer

2013 was het jaar van BBP Media en daarmee van Paul Petermeijer, CEO van BBP Media. Niet alleen was het een heel succesvol jaar waarin BBP Media - tegen de markt in - fors groeide; ook zette BBP Media vol in op Cross Media. Succesvolle printtitels als Twinkle, MarketingTribune, SponsorTribune en CCM verder werden online uitgebouwd. Meest in het oog springt MarketingTribune dat per 1 september een compleet nieuwe website kreeg. Een website met 9 themakanalen. Elk kanaal een eigen redacteur. Dat is nog eens investeren in tijden van crisis. Een opmerkelijke transfer in 2013 die Petermeijer regiseerde, was de overstap van sales-kanon Eric-Jan Vis naar MarketingTribune, waardoor steeds meer reclame- en mediabureaus hun weg naar het belangrijkste adverteerdersvakblad hervinden. Daarnaast werd het belang in MarketingFacts uitgebreid. De derde pijler naast online en print van BBP Media is events, een tak van sport waarin Petermeijers concern in 2013 flink groeide. Tal van events als Branded Content Event, Thuiswinkel Awards, B2B Marketing Forum, Online Advertising Congres, Multichannel Conference en Social Media Congres trokken duizenden deelnemers uit in media en marketing communicatie.

De kruisbestuiving tussen print, online en events is bij dit bedrijf meer dan gezond. Steeds meer branchepartijen kiezen daarom ook voor een vorm van samenwerking met BBP Media, waarbij de redactionele integriteit van de betrokken titels in tact blijft, terwijl ieder profiteert van elkaars bereik, extra vakkennis en uitwisseling van expertise. Dat kan, zoals voor partijen als NIMA en Platform Innovatie in Marketing in vorm van een intens mediapartnership. Of, zoals voor branchepartij Platform Content, in vorm van het bieden van een compleet secretariaat en organisatie van op maat gesneden themasessies door BBP Media. Hoeveel crossmedialer wil je het hebben? Intussen maken Petermeijer cum suis ook internationaal forse stappen via E-commercefacts, een portal waar in drie talen het nieuws op het gebied van cross-border e-commerce wordt gepubliceerd en via de Global E-commerce Summit jaarlijks in Barcelona, waarop de grootste (online) retailers, ondernemers en e-commerce experts samenkomen. Naast crossmediaal ondernemen neemt Paul ook geregeld deel aan discussies binnen het vak en aarzelt daarbij niet de knuppel in het hoenderhok te gooien. Zoals hier. Meer info over BBP Media staat hier.

 

Jildou van der Bijl

Jildou van der Bijl is samen met haar team de drijvende energie achter LINDAnieuws.nl En met LINDAnieuws.nl is bewezen dat het wel degelijk kan om een oorspronkelijk print-merk te transformeren naar een succesvol digitaal merk. Waar ook nog geld mee wordt verdiend! (LINDAnieuws.nl had 2,2 mio uniek bereik in maart 2014, 6 maanden na lanceren!) Maar bovenal is Jildou voor mij crossmedia-vrouw van het jaar omdat zij helemaal niet gelooft in crossmedialiteit als doel. Het gaat om de consument. Die bepaalt waar wij met ons merk willen zijn. En tja, dat is dus in de digitale wereld, live met events, en wellicht ooit ook nog op TV. Jildou waakt over haar merk LINDA. als een leeuwin over haar welpen en daarmee wordt het merk alleen maar sterker, waardoor crossmedialiteit ook goed mogelijk is. Dus zij verdient deze prijs. Samen met haar team. Want goede dingen komen alleen door goed samenwerken.

 

Brechtje de Leij

Brechtje de Leij is misschien wel de meest crossmediale professional die er in onze industrie rondloopt. Met verschillende smartphones, een smartwatch en een Google Glass probeert zij alle innovaties zelf uit. Door zelf deze nieuwe toepassingen en devices uit te proberen kan ze als geen ander inschatten welke diensten succesvol zullen worden en welke niet, en welke context belangrijk is. Haar Twitters tream is een must-read voor alle mediaprofessionals die iets met innovatie doen.

In het kader van Google Glass organiseerde ze bij NU.nl een development dag om te experimenteren met dit nieuwe devices en contextuele triggers voor coontent. Al snel was duidelijk dat Google Glass journalistieke storytelling naar een nieuw niveau gaat tillen. “Nieuws kan letterlijk worden gemaakt uit ogen van de reporter en zo nodig live worden meegemaakt bijvoorbeeld met een Google Hangout.” volgens de Leij. Ze verwacht veel van burgerjournalistiek met Google Glass. Dit wordt makkelijk en sneller omdat burgers overal direct een camera bij de hand hebben. Met die gedachte heeft Sanoma de vooruitstrevende dienst NuFoto glassware gebouwd waarmee foto’s direct kunnen worden ingestuurd vanaf Google Glass. Daarnaast is de eerste Nu.nl app voor de smart watch inmiddels beschikbaar. Wederom een dienst waarmee Sanoma voorop loopt in de markt.

 

Lara Ankersmit

Lara Ankersmit is al enkele jaren hoofd nieuwe media bij de NOS en heeft in die functie enkele succesvolle innovaties doorgevoerd. Een prachtig staaltje werk is bijvoorbeeld de app van de NOS sportverslaglegging op smart tv's. Parallel zijn diverse streams van sportevents te bekijken, zoals bijvoorbeeld de verschillende sporten die tijdens de winterspelen werden uitgezonden. Daarnaast is ook de journaal app een mooie dienst uit 2013 die onder haar leiding tot stand kwam.

De NOS Journaal app biedt de laatste nieuws- en sportuitzendingen, uitzendingen van themakanalen Journaal 24, Politiek 24, Sport 24 en de livestreams van NOS, waaronder persconferenties en Champions League voetbal. Bijzonder aan de NOS Journaal app is dat deze bij gebruik automatisch een smart tv vindt en activeert. De afstandsbediening is dus overbodig. De kijker hoeft ook niet zelf om te schakelen van broadcast naar internetomgeving. En voor gebruik van de app hoeft ook niets extra's te worden geïnstalleerd op de televisie, enige voorwaarde is aansluiting op internet. Lara is altijd zeer open over de innovaties van de NOS en de behaalde resultaten. Op vakevenementen zoals de Cross Media Cafes van iMMovator deelt ze haar ervaringen waarmee ze een stuk kennis beschikbaar maakt voor de hele sector. Daarom is een nominatie voor Cross Media Vrouw van het jaar zeker verdiend!

 

Michiel Dieperink

Michiel Dieperink is directeur van branded entertaiment bureau Fuse, onderdeel van de Omnicom Media Group (OMG). Fuse is gespecialiseerd in sponsorships, licensing en branded content. Michiel is de grondlegger van non spot advertising in Nederland (DNA). Hij voorzag al vroeg in zijn carrière dat de disruptieve vormen van reclame onder druk zouden komen te staan. Voor Vodafone heeft hij met The Voice of Holland de grenzen van branded content verlegd. Hij heeft naam gemaakt door Vodafone, met behoud van identiteit, op te laten gaan in het TVOH-format. Via de Red Room en de thuiscoach app wist Dieperink c.s. Nederland te mobiliseren en social media verkeer succesvol te stimuleren. Het regende prijzen: van Amma’s tot Effies. In 2013 werd Vodafone uitgeroepen tot adverteerder van het jaar.

In oktober 2013 vroeg hij zich af hoe te participeren in Utopia, een programma waar de kunst van het weglaten tot in het extreme is doorgevoerd. Hij sloot voor bouwmarkt Hornbach als eerste adverteerder een sponsordeal met Talpa. Een deal waarbij de waarde van de exposure zich pas openbaart in de dialoog met de bewoners. Het lijkt erop dat hij hiermee andermaal succesvol de branded content bakens heeft verzet. Het bewerkstelligen van een natuurlijke symbiose tussen format en advertising en de doorvertaling van concepten naar andere mediakanalen, waaronder digital media, is zijn kracht. Michiel zoekt de grenzen op, bouwt graag mee aan programma’s en is een netwerker pur sang. Sinds 2012 is hij een gewaardeerde columnist van Broadcast Magazine. www.nonspot.nl

 

Annemarieke Loderus

Met haar team bedacht Annemieke Loderus in 2012 al de Cross Media Award winnende case Wie is Tim?, in 2013 deed ze dat nog even dunnetjes over met de case Springlevend. Een case waarmee GTST de schermtijd verlengde en transmedia storytelling zeer succesvol toepaste. GTST is meer dan alleen een tv-serie, tijdens de zomerapp blijven de fans bij de serie betrokken. Na een bloedstollende cliffhanger waarbij een aantal personages uit een vliegtuig springen en er 1 persoon verongelukt, konden de fans in de zomerstop op onderzoek uitgaan. Welk personage overleeft de val niet en wie is er Springlevend?

De bereikcijfers van de app waren indrukwekkend en daarmee is Annemieke Loderus er goed in geslaagd om de band met de fans vast te houden en zelfs te verstevigen. Zo trok de cliffhanger 1,8 miljoen kijkers. Na de zomer startte de serie met 2,5 miljoen kijkers. Een prachtige case en een prachtig vakmensen dat haar team met enthousiasme weet aan te sturen. Met deze topcase is Annemieke Loderus genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar.

 

Nico Rijkhoff

Nico Rijkhoff is als Brand Director de motor achter het merk Ziggo. Zijn heldere visie heeft er voor gezorgd dat het Ziggo merk staat waar het nu staat: sympathiek, relevant, vernieuwend en gepassioneerd. Dat karakter is terug te vinden in alle mogelijke uitingen, zonder enig onderscheid. Van online tot Ziggo Dome. Zoals hij zelf zei bij zijn nominatie als marketeer van het jaar: "Ziggo maakt het leven van de consument elke dag een beetje leuker en zorgt er voor dat mensen meer en meer met elkaar in verbinding kunnen staan".

De Ziggo Dome draagt volgens Nico Rijkhoff precies uit wat de kabelaar wil zijn: een verbinder. Samen ervaringen delen. En dat werkt; 67 procent van de bezoekers van Ziggo Dome is na een bezoek positiever over Ziggo. De Ziggo Dome zorgde er ook voor dat de consument 42 procent positiever over het merk is gaan denken.

 

Marc Stubbé

De komst van Marc Stubbé naar Sanoma in 2012 is niet onopgemerkt gebleven. Sterker nog: Deze werd door MediaFacts uitgeroepen tot de nummer 1 Mediamove van het Jaar. Marc Stubbé is in 2013 het gezicht van Sanoma geweest. Niet alleen was hij een ambassadeur in zijn dagelijks contact met adverteerders in zijn rol als Chief Commercial Officer, hij was in de B2B omgeving ook de stem van Sanoma richting de gehele marketingcommunicatiebranche. Hij sprak op verschillende congressen waaronder het MediaFacts Uitgeefcongres en Emerce eDay, waar hij zijn visie gaf op de future of advertising. Marc was gastheer namens Sanoma bij het Cross Media Café van media innovatieorganisatie iMMovator over Media & e-Commerce, dat bij Sanoma op kantoor in Hoofddorp werd georganiseerd. Met regelmaat geeft hij zijn mening over ontwikkelingen in het mediavak, zoals onlangs nog in het forum van MarketingTribune. Marc was ook hoofd van de vakjury Media bij de SponsorRingen.

Marc is na Unilever in de mediasector terechtgekomen, beginnend in 1996 bij het mediabureau Media Exposure. Na een aantal jaar van bijna onstuimige groei, werd Media Exposure The Media Edge en later weer Mediaedge:cia (nu MEC), waar hij mediabureau van het jaar mee werd. Samen met Ton Schoonderbeek van Mindshare heeft Marc vervolgens GroupM opgezet. Daarna ging hij naar het mediabureau Kobalt, eigendom van 8 grote adverteerders. Na de verkoop van Kobalt is Marc gaan ondernemen, binnen en buiten de digitale media. Toch gingen bepaalde zaken kriebelen en diende zich een kleine 2,5 jaar geleden het corporate media-avontuur bij Sanoma aan.

Marc is bij Sanoma als CCO verantwoordelijk voor de B2B omzet, waarin crossmediale oplossingen en langdurige marketing- en performance partnerships met adverteerders een steeds prominentere plaats innemen. Sanoma heeft het meest brede portfolio aan (cross) media van Nederland: online, desktop, tablet, smart phone, tijdschriften, evenementen en TV. In DeMedia100 – de lijst van meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media – steeg Marc Stubbé in 2013 van plaats 70 naar 46.

 

Valentijn Bras

Valentijn Bras verdient de Cross Media M/V Award omdat hij als ondernemer pur sang de mobile markt voor duizenden (retail-)ondernemers toepasbaar en rendabel heeft gemaakt. Zijn SCOUPY begon als een idee voor een appje maar is uitgegroeid tot een impactvol crossmediaal platform waarvan duizenden ondernemers en meer dan 600.000 consumenten location-based gebruik maken. Zijn SCOUPY is meer dan het platform met voordeelacties, het is een platform waarin ondernemers in staat worden gesteld om op basis van real-time data consumenten te vinden, binden en behouden. Valentijn's innovaties als de (location-based) volg-mogelijkheid en het ScoupyLytics dashboard, faciliteren dit en worden door de partners enthousiast ontvangen en ingezet. Vanuit zijn credo We willen groeien door te delen ontwikkelt hij samenwerkingsverbanden die anderen minder snel zouden verkennen. Mede hierdoor is het multi-screen platform ontwikkeld tot een crossmediaal platform, waarin ook de synergie met offline media wordt ingezet. Zijn drive, middelenbreed-denken maar ook wat hij met SCOUPY heeft bereikt, zijn voor wat mij betreft niet alleen een nominatie maar ook de Award waard.

 

Kris Sloot

Kris Sloot is als sitemanager van publieke radiozender 3FM verantwoordelijk voor alle online uitingen van de zender. 3FM is bij uitstek bekend van het crossmediale evenement Serious Request en onder leiding van Kris wordt hier ook online een enorm veel bereik en impact mee gecreëerd. Alles wat er gebeurt met de DJ's in het glazen huis kan online gevolgd worden (letterlijk 360 graden in beeld gebracht), net als alle acties die worden opgezet om geld binnen te halen voor het goede doel. Niet alleen dit evenement, maar gedurende het hele jaar door zoekt Kris naar nieuwe mogelijkheden voor de zender om nog beter met het publiek in contact te komen. Zo kon je bij 3FM als eerste een gratis 'appje' sturen via de radio-app van 3FM. Dit berichtje naar de studio kan direct worden uitgelezen door de dienstdoende DJ (net als bij een SMS). Momenteel verkent hij de mogelijkheden voor DJ's om één op één te reageren naar luisteraars en binnenkort worden ook mogelijkheden voor foto's, video's en geluidsopnames geïntroduceerd. Kris stond ook aan de wieg van visual radio (live beelden bij radio) en social radio (integratie van alle vormen van social media met de radioprogramma's).

 

Wilko van Iperen

Wilko van Iperen is het hoofd van de afdeling Digitaal & Innovatie van het gefuseerde omroepbedrijf KRO-NCRV. Wilko heeft een duidelijke visie op het veranderende medialandschap en weet deze voor de KRO-NCRV te vertalen naar een succesvolle online strategie. Wilko enthousiasmeert en motiveert mensen door buiten de kaders te denken en zo met creatieve crossmediale concepten te komen. Concepten bedacht vanuit de inhoud en de toegevoegde waarde voor de gebruiker. Sinds dit jaar worden concepten agile gerealiseerd door middel van scrummethodiek. Enkele recente successen op een rijtje: De Altijd Wat Monitor is een nieuwe vorm van open journalistiek met behulp van crowdsourcing. Na een succesvolle start met een nominatie voor de DIA en een eervolle vermelding bij de Lovie Awards, is dit het eerste concept dat online gestart is en vervolgens tot een wekelijks televisieprogramma heeft geleid. Op dit moment ontwikkelen we verder aan een  vernieuwd online concept, waar het experimenteren met online journalistieke storytelling centraal staat. Zappmysterie is een spannend transmediaal moordspel voor kinderen waar zij zelf actief een rol in hadden. Vanuit tv was de conversie 30%, kinderen waren gemiddeld 9 minuten online en het terugkerende bezoek liep op van 30% naar 80%. Zappmysterie is genomineerd voor een SpinAward. NNQ app: Met de learnings van De Slimste Mens - inmiddels meer dan 1 miljoen downloads - heeft de KRO-NCRV nu een nieuwsquiz ontwikkeld. In de eerste week al 85.000 gespeelde potjes  en een 7de positie in de appstore. Het verhaal van Boer zoekt Vrouw wordt verteld via televisie, website, social media, radio, een app én sinds dit seizoen het Reisdagboek van Yvon Jaspers. De kracht van Boer zoekt Vrouw is dat de diverse media elkaar versterken met een bereik van 1 miljoen unieke bezoekers per maand in het seizoen!

 

John Olivieira

John Olivieira, ‎manager marketing partnerships bij Sanoma, is waarschijnlijk de man met de mooiste glimlach en bekendste bril binnen de mediawereld. Voor zijn komst naar Sanoma, werkte John bij MTV Networks en verschillende creatieve bureaus. Zijn charisma, snelle denken en creativiteit neemt hij zonder moeite mee in zijn contact met partners, mediabureaus en creatieve bureaus. Altijd op zoek naar het beste concept, strategie en het gewenste Umfeld.

Vijf jaar geleden werd hem gevraagd de afdeling marketing partnerships binnen Sanoma op te zetten. Samen met zijn team ontwikkelt hij creatieve cross mediale oplossingen voor marketing communicatie vraagstukken van adverteerders. Saillant detail; de term ‘marketing partnerships’ is langzaam aan een synoniem geworden voor cross mediale oplossingen in het medialandschap. Geen slechte verdienste in vijf jaar tijd. De afdeling is nu een van de strategisch drijvende krachten van Sanoma en zorgt tegenwoordig ook voor een brugfunctie tussen Sanoma/SBS en adverteerder.

John is specialist op het gebied van branded content en heeft afgelopen jaren zijn mening over dit onderwerp niet onder stoelen of banken geschoven, maar altijd met een knipoog. Ook heeft hij afgelopen jaren verschillende innovatieve onderzoeken geïnitieerd die belangrijk zijn geweest voor de markt. Branded content onderzoek print versus digital en crossdevice onderzoek NU.nl zijn hiervan de meest recente voorbeelden. Daarnaast is hij een graag geziene spreker op congressen als Branded Content Event en presentator bij events als Cannes Lions, SpinAwards en Digital Marketing Live. Dat John niet in de DeMedia100 staat dit jaar, is een raadsel.

 

Justus Verkerk

Justus Verkerk heeft na zijn studie alle kanten van het vak gezien. Hij werkte bij reclamebureaus, Walt Disney, SBS en uiteindelijk als commercieel directeur bij IdtV / All 3Media. Als pionier op het gebeid van advertiser funded concepts heeft hij succesvol concepten als Start op Zes (winnaar Effie), Dat kan ik ook (winnaar Effie), Campinglife en Je echte Leeftijd in de markt gezet. 9 jaar geleden is Justus Verkerk samen met René Mioch het bedrijf FCCE gestart. FCCE is een internationale distributie en productie bedrijf met eigen kantoren in Amsterdam, Beijing en Los Angeles. Justus is iemand die Cross Media ademt en een bedrijf runt wat wereldwijd aan typen media platforms content distribueert. Op basis van deze ervaring heeft Verkerk met zijn team heel specifieke kennis en tools ontwikkeld om succesvol dialogen aan te gaan met communities.

Uiteindelijk is daar het concept Entertainment Experience op gebaseerd: de eerste user generated speelfilm in samenwerking met Paul Verhoeven en het publiek. Met dit project Entertainment Experience heeft hij in april 2013 een International Emmy Award gewonnen. Inmiddels start het cross media project in China met John Woo en is het in meerdere ander landen verkocht. Op basis van deze Emmy zijn nieuwe concepten ontwikkeld. Zo start in 2014 de Party Project en werkt Verkerk met diverse ministeries, overheidsorganisaties en universiteiten aan nieuwe crowd sourced solution. Hier een samenvatting van zijn visie hierop. Verkerk is een goede kandidaat voor Cross Media Man van het Jaar!

 

David Vink

David Vink heeft de moeilijke, maar ook mooie taak om het grootste betaalde magazine van Nederland; Veronica Magazine om te vormen naar een cross media merk en titel. Dit doet hij met veel passie en je kunt daarbij opmerken dat hij bereid is daarin ook risicovolle stappen te nemen.

Zo besloot hij flink te investeren in digitale media, zowel in apps als in web en lanceerde hij een vernieuwend concept 'de lekkerste 8' een soort verrijkte dagelijkse nieuwsbrief met tvtips, acties en wetenswaardigheden. Voor 2014 heeft David weer enkele grootse plannen. Verder bekleedt David sinds oktober 2013 ook de functie van crearief directeur a.i. bij SBS, waar digitaal en televisie bij elkaar komen. Een echte Cross Media Man dus!

 

Richard Otto

Richard Otto is al vanaf het begin van mobile marketing in nederland actief als 'front man'. In de begin jaren aan bureau zijde, maar sinds enige tijd heeft hij met onder meer MobileMarketing.nl (sinds vorig jaar onderdeel van Adformatie) de taak op zich genomen om de mobiele markt op de kaart te zetten en te verbeteren. Met succes! Richard Otto is het gezicht geworden van het snelstgroeiende medium van Nederland.

 

 

 

Michel van Velde

Michel van Velde is de Algemeen Directeur van OneShoe. Hij startte het bedrijf minder dan 10 jaar geleden. Het bureau biedt crossmediale oplossingen. Ze combineren strategie, concept, design, development voor web & mobile en advertisement. One Shoe heeft  40 mensen in dienst. One Shoe heeft diverse prijzen gewonnen met hun cross mediale concepten en campagnes voor o.a. Rijkswaterstaat en Go-Tan. In 2013 won Michel met Thuisarts.nl de Niek de Jong innovatie award van Zorgverzekeraars Nederland. Thuisarts.nl is een initiatief van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke vereniging van huisartsen.

One Shoe ontwikkelde het concept Thuisarts.nl voor mensen die informatie zoeken over gezondheid en ziekten. Huisartsen gebruiken de site en mobiele site als ondersteuning bij hun voorlichting aan patiënten voor, tijdens en na het consult. Daarnaast wordt er informatie via traditionele middelen verspreid.  Michel is CityManager bij Appril Utrecht, het grootste mobile evenement van Nederland. Ook is hij de bedenker en organisator van het succesvolle concept Mobile Cafe en de Dutch Mobile Marketing Group (226 leden). Hij innoveert en presenteert nieuwe technologische toepassingen zoals ibeacon en famo.us. Tevens maakt hij zich hard voor adoptie van het open source CMS Drupal en is een van de oprichters van Stichting Drupal Bedrijven Nederland.Michel is lid van het Economic Board Utrecht en vertegenwoordigt hierin de creatieve industrie uit de regio Utrecht.  Michel is een absoluut overtuigende Cross Media Man!

 

Jeroen Koopman

Jeroen Koopman is een jonge tv producent die als één van de weinigen snapt hoe je internet en televisie succesvol kunt combineren en elkaar kunt laten versterken. Met zijn interactieve drama serie Who's in who's out die werd uitgezonden door BNN won hij de prestigieuze internationale FRAPA award. Met zijn innovatieve interactieve project Max en Billy drill machine girl die hij voor het EYE Film Institute heeft gemaakt en is uitgezonden op Veronica is hij momenteel zelfs genomineerd voor een prestigieuze Emmy award (categorie Digital). Petje af voor deze jonge ondernemer!!

 

Sander Murray

2,5 jaar geleden is Sander Murray NuDeal gestart. Onder het mom van Groupon is leuk maar het kan zoveel beter. Met de instelling dat het voor elke betrokken partij beter kan, is hij naar AT5 gestapt. AT5 zag potentie in het bedrijf en de samenwerking begon. In 2,5 jaar tijd heeft NuDeal een flinke naam gevestigd in Amsterdam. Mede door de samenwerking met zowel AT5 en ook het Parool. Door Sander is NuDeal crossmediaal geworden. NuDeal is te zien op internet, televisie en ook in de krant.

De concurrentie in de business van Daily Deal sites is heel, heel sterk, maar met een eigenzinnig idee en een sterke wil, heeft NuDeal een top-3 status in Amsterdam bereikt. Daardoor is sinds februari NuDeal ook uitgebreid naar Haarlem. Ook door de ideeën van Sander is er een nieuwe branche. Een marktplaats van deals. Het daily vervaagt en het gaat er nu vooral om, om aan de eisen en wensen van de klanten te voldoen. Persoonlijk werk ik nu een half jaar nauw samen met Sander. Sander is een sterke leider, maar ook altijd erg flexibel en meegaand. Daarnaast is hij innovatief, heeft een heldere visie voor de toekomst en wilt altijd een win-win situatie creëren. Zijn motto is dan ook zonder te delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Kortom een inspirerende man waar ik nog heel veel van kan leren! Sander is Cross Media Man van 2014!

 

Henk de Hooge

Als drijvende kracht en creatief brein achter het DutchCowboys netwerk is Henk de Hooge een van de weinige media-exploitanten die content effectief inzet over verschillende kanalen. De meeste uitgevers gebruiken de sociale kanalen als traffic drivers. DutchCowboys laat op ieder kanaal ander soortige content zien. Zo krijg je als lezer elke keer een andere ervaring. Ze durven te experimenteren, maar blijven wel trouw aan de waarden van het merk. Alle kanalen zijn op een organische manier gegroeid.

De nieuwste site laten een fris beeld zien waarin foto, video en vooral emotie de boventoon voeren. Dit past perfect in de nieuwe tijd. Ook bieden zij adverteerders de mogelijkheid om ism de bloggers van DC relevante, kwalitatieve content te maken die aangejaagd wordt via de verschillende kanalen en gebruikt kan worden op de eigen kanalen.

 

Victor Bakhuis

Victor Bakhuis is de oprichter van het content marketingbedrijf Blueprint Media en het muziekblad DJBroadcast in Nederland. Beide bedrijven zijn niet zeer bekende spelers in ons land, maar naar mijn mening is er geen enkel bedrijf in ons vak zo vernieuwend bezig als Blueprint Media. De reden dat ik hem voordraag is omdat zijn bedrijf de 'diepst' mogelijke content marketing doet die ik ken. Bovendien zijn zij beter op de creatieve klasse aangesloten dan wie ook in ons kikkerlandje. Ze maken voor merken documentaires, grote workshopevenementen, muziekfestivals (ADE), richten studio's in, doen podcasts, maken magazines, apps, schrijven zich blauw aan content en vinden vaak hele grappige dingen uit zoals bv de Jagermeister Bejaardenbingo. De lijst aan content die ze maken is schier oneindig. Alles is high-end en er komt geen enkele reclameboodschap in voor. Hun onbekendheid hier heeft te maken met hun internationele orientatie.

Door een slimme samenwerking met een internationale publisher kunnen ze in potentie 110 miljoen (!!!) early adopters bereiken. Dit gaat via alle mogelijke blogs en online magazines die een groot bereik hebben. Inclusief de grootste trendblogs op de gebieden design, architectuur, internet en muziek. Dat maakt ze voor de grote adverteerders in deze wereld een zeer interessante partij die de gemiddelde investering in PR waarde makkelijk vertienvoudigen. Hun model is dat ze agency, content productie en contentdistributie ineen hebben. Inclusief shared, earned, owned PR bij elkaar. Ik draag zelden iemand voor bij dit soort dingen. Maar niemand is zo vernieuwend als Victor Bakhuis.

 

Robert van den Ham

AutoWeek is veel meer dan een tijdschrift. Sterker nog, AutoWeek heeft de term tijdschrift een nieuwe betekenis gegeven. AutoWeek is een merk, een sterk merk. Hoofdredacteur Robert van den Ham - winnaar van de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar 2013 - begrijpt als geen ander dat hij moet functioneren als hoofdredacteur van een crossmediaal merk en stimuleert die werk- en denkwijze nadrukkelijk ook naar zijn redactie. Hij is daarbij de initiator en motivator, eigenschappen die bij een Hoofdredacteur 3.0 onontbeerlijk zijn. Op zijn eerste werkdag al (lees: 2011) realiseerde hij zich door toen nog op handen zijnde media-ontwikkelingen AutoWeek als crossmediaal merk te moeten gaan neerzetten. Hij wist zijn denkwijze en visie binnen Sanoma in no time te faciliteren en zijn redacteuren om te scholen naar 'crossmedia editors'.

In sneltreinvaart werden weekblad en website uitgebreid met social media, tablet- en mobile apps, een videokanaal, nationaal auto-event en tv-programma. Er is geen enkel ander tijdschrift dat zo crossmediaal is. Door het traditionele doelgroepdenken daarbij los te durven laten en een gedurfde 360 graden-strategie te hanteren waarin de consument centraal staat, is Robert in de ruim drie jaar dat hij nu de redactionele leiding in handen heeft, in staat gebleken de nummer 1-positie die AutoWeek op alle fronten had te handhaven en bovenal naar nieuwe mediatypes uit te breiden, juist door zijn crossmediale aanpak. De werkwijze binnen AutoWeek is daarbij inmiddels een voorbeeld geworden voor andere media binnen Sanoma Media. Jury, Robert en zijn redactieteam verdienen het!

 

Ilse Godtschalk

Ilse Godtschalk is een vrouw die het eenvoudige gebruik van interactieve video dmv het product Movietrader heeft bedacht en groot gemaakt. Movietrader is een applicatie om filmpjes op een hele eenvoudige manier interactief te maken. Hiermee kunnen bedrijven hun eigen films interactief maken om bv in te zetten voor viral marketing. Maar ook wordt het succesvol ingezet in het onderwijs of bv als e-learning (KLM in 17 landen) . zie www.movietrader.nl Ilse Godtschalk bedacht dit product 5 jaar geleden uit missie om het onderwijs te vernieuwen. Daarna werd het al snel opgepikt door het bedrijfsleven. Ilse is vaak in het buitenland want zet in de hele wereld nieuwe medialabs op om kinderen en volwassenen nieuwe mediascils/vaardigheden aan te leren.

Want volgens haar is dat de ultieme armoedebestrijding en kun je hiermee alle kinderen en volwassenen van de wereld met elkaar verbinden. zie bv www.medialabcuracao.com (want hoe arm een land ook is er is meestal snel internet en telefoons) Dit doet ze ook door spraakmakende internationale nieuwe mediabattles. llse is een enorme doorzetter, ook met tegenslag gaat ze door, een echte pittbull. Ze staat in het midden van alle nieuwe mediaontwikkelingen en wil marktleider interactieve video morden wat haar gaat lukken! Op dit moment ontwikkelt ze alles wat er maar met interactieve video mogelijk is ism met andere bedrijven waar ze graag mee samenwerkt. Want wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen is haar motto.

 

 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune