DDMM geeft planningsdata mobiel bereik vrij
30-06-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3182 | Tags:

VINEX, PMA en GfK hebben via het onderzoek DDMM voor het eerst planningsdata vrijgegeven van het bereik van mobiele devices. Vorige maand werd al een top 50 gepubliceerd gebaseerd op het eerste kwartaal van 2014, nu kan de markt gebruik maken van de bereikcijfers van alle bezochte websites en apps.


 
Het DDMM-onderzoek meet sinds vorig jaar september het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Door de toevoeging van de mobiele devices wordt het meten van online media fors vergroot. Wouter Hulst, a.i. directeur VINEX zegt hierover: “Mobiele devices nemen steeds meer digitale consumptietijd voor hun rekening en mediamerken verspreiden hun content nu over meerdere platformen. Dat kunnen we nu zeer gedetailleerd meten. Op siteniveau, maar ook op merkniveau, waarbij sites en apps zijn samengevoegd. Dat is uniek in de wereld.”



Johan Smit, directeur PMA is vanaf het begin betrokken bij de opzet van DDMM en wijst op de noodzaak van het meten van mobiel bereik: "De complete data in de softwaretool Probe maakt het mogelijk voor de mediaplanners om op het bereik per device, maar ook op het gecombineerde en vooral toegevoegde bereik van PC en mobiel te plannen. Dat maakt dat we digitaal een grote stap voorwaarts maken.”



De uitgevers hebben net als de mediabureaus al heel lang de wens om het bereik van mobiel te meten. Voor sommige merken geldt dat al meer dan de helft van de consumptie via mobiele devices verloopt. Volgens Rachel Gómez, voorzitter van VINEX en sales director van Sanoma is die ontwikkeling nog lang niet ten einde. “Mobiel ontwikkelt zich nu in een rap tempo en is steeds meer gemeengoed aan het worden. Adverteerders en mediabureaus kijken uiteraard ook naar die ontwikkeling. Het werd dus hoog tijd dat dit deel van de digitale media nu ook in kaart is gebracht.”



Paul van Niekerk, Directeur GfK Mediaonderzoek: “GfK speelt al jaren een rol in het digitale bereiksonderzoek en wij zijn er trots op in nauwe samenwerking met PMA en VINEX dit resultaat te hebben behaald. In een zeer korte tijd is het ons gelukt om dit project, wat complex is zowel qua panelopbouw, meettechniek en de data-integratie tussen pc- en mobiel bereik, te realiseren.”



De bereiksdata uit DDMM worden vanaf vandaag geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen.

 

De metingen van mobiel bereik vinden plaats in het panel van DDMM, wat staat voor Dutch Digital Media Measurement. DDMM is een continu digitaal bereiksonderzoek dat wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen VINEX, PMA en GfK. Het DDMM-panel bestaat uit 9.250 personen van 6 jaar of ouder. In een select deel van dat panel zijn 1.800 mobiele devices uitgerust met meetsoftware, dat nauwkeurig alle bezoeken aan websites en mobiele apps registreert. Vervolgens worden deze registraties geprojecteerd naar het totale panel, waardoor een koppeling mogelijk is met het bereik van reguliere websites op de PC/laptop.



Door zowel mobiel als websites in één panel te meten is het mogelijk om het netto bereik te berekenen van websites en apps over devices en platformen heen. Het gebruik van smartphone, tablet en PC/laptop kan nu vanuit één panel inzichtelijk worden gemaakt.



De toevoeging van het mobiele bereik resulteert in een ruime verdubbeling van de gemeten surftijd binnen het DDMM-onderzoek, waardoor er beter inzicht ontstaat in de consumptie van digitale kanalen en platformen. Deze inzichten worden door zowel de uitgevers als de mediabureaus gebruikt voor het efficiënter inzetten en promoten van die kanalen.

 

www.vinex.nl/ddmm

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie