[De Nationale Coverdag] Frederik Evenblij (Studio 100%) over de beste covers van het jaar...
20-05-2014 16:14:23 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4206 | Tags:

Op donderdag 22 mei vindt de Nationale Coverdag plaats in De Fabrique in Utrecht. Wij vragen een aantal sprekers naar de beste cover van de afgelopen twaalf maanden. Nu Frederike Evenblij van Studio 100%...

 

"De Monocle covers zijn voor ons altijd inspirerend. Het is een helder concept. Je ziet in een oogopslag dat het een Monocle is. Maar er is genoeg mogelijkheid om te varieren. Binnenin wordt je overspoeld door informatie en dat zie je terug op de cover. Er straalt, zowel van binnen als van buiten, energie vanaf. Het doet ons denken aan de vibe in New York; enorm hectisch maar heel inspirerend. De-wereld-ligt-aan-je-voeten gevoel.

Waarom we hebben gekozen voor juist voor deze cover? Dit nummer gaat over reinventing retail. Wij worden nog altijd geïnspireerd door - vooral fysieke - winkels. Daar gaat het om de energie, de inhoud, de verpakking en de etalage, alles moet in balans zijn en tegelijkertijd verrassend. Dit heldere kleurrijke beeld met de tekstballonnen vertaalt dit gevoel met een fijne knipoog."

 

 

Eric Huysen van Moker Ontwerp: "Een kick-ass cover. Naast het feit dat het een blad is dat ik meest regelmatig koop, altijd goed en smaakvol opgemaakt en het beeld is gemaakt door één van mijn favoriete illustratoren, is het een voorbeeld waaraan een goede cover voor mij moet voldoen. In een fractie van een seconde grijpt het mijn aandacht en vertelt het ook nog voldoende waar het in het artikel om gaat.

Daarnaast is het zeer prettig dat de headlines van andere artikelen op een bescheiden wijze zijn gepresenteerd. Nog beter was geweest als ze dat helemaal achterwege hadden gelaten."

 

 

Danusia Schenke, art director bij nrc.next: "Waarom deze zo goed is hoef ik bijna niet uit te leggen, de cover spreekt voor zich, naar mijn idee. Iedereen die de politiek eind maart, rond de gemeenteraadsverkiezingen heeft gevolgd, weet gelijk waar dit over gaat.

Een koekje van eigen deeg voor Wilders en toch voor de lezer van NRC.Next een mooie uitleg wat er allemaal aan de hand is. De vraag in het stuk was of Wilders kan worden vervolgd voor zijn uitspraak meer of minder Marokkanen? Online reageerden bekende Nederlandse Marokkanen massaal met twitterselfies, met in hun hand hun Nederlandse paspoort."

 

 

ChoQue Ling Lau, art director bij Esquire: "Een echte favoriet cover kan ik me niet zo snel bedenken. Maar wat me wel gelijk binnenschiet zijn de split run covers van LOVE magazine van hun anniversary issue. Alle 5 covers zijn geinspireerd op Minni Mouse en geschoten door de duo Mert Alas en Marcus Piggott. Ik vind het heel knap gedaan want je krijgt totaal niet een Walt Disney vibe mee als kijker, in tegendeel zelfs. Met 4 topmodellen (of 5 Minnie bij gerekend) Rosie Huntington-Whiteley, Georgia Jagger, Edie Campbell en Cara Delevingne, die allen hun eigen karakter in beeld uitstralen. Elk model draagt een interpetatie van Minnie's oren en Minnie's strik van Gucci, Loewe, Marc Jacobs en Miu Miu die speciaal voor de cover zijn ontworpen. Minnie draagt natuurlijk haar eigen 'oren' en strikje. Vrij hysterisch, fun, stijlvol, happy en erg  fashion."
 

 

 

 

Thomas Hendriks, hoofdredacteur Quest: "Mijn cover van dit jaar - tot nu toe - is die van Vogue US met Kanye West en Kim Kardashian. Niet om het plaatje van Annie Leibovitz, zij heeft wel mooiere foto's gemaakt en schijnt er zelfs spijt van te hebben. Maar wel omdat het een magistrale PR-actie is van hoofdredactrice Anna Wintour. Tegen elke advies in zette zij twee mensen op de cover met een enorme groep fans - en de meesten daarvan zullen niet elke maand Vogue kopen. Iedereen had het erover voordat het nummer uitkwamen en iedereen wilde het hebben: K&K fans, nieuwsgierigen, collectors item-verzamelaars en uiteindelijk denk ik ook alle Vogue lezeressen, want die weten heus wel dat de inhoud ze niet teleur zal stellen. En reken maar dat adverteerders blij zijn met 1,2 miljoen verkochte exemplaren. Mooie actie van een eigenwijze hoofdredacteur!"

 

 

De Nationale Coverdag belooft ook dit jaar weer een creatief hoogstandje te worden. Niemand minder dan de kopstukken van onder meer de Esquire, Huffington Post, Big Issue en Anorakmagazine komen op deze dag uitgebreid vertellen over hun passie voor covers en bladen maken. Uiteraard zijn er ook uit eigen land weer gedreven covermakers present.

 

Ondanks de tegenwind in de magazinewereld blijft print mensen boeien en verbinden. Elke week staan weer miljoenen mensen voor het schap en schreeuwen de bladen om aandacht. Met als belangrijkste wapen een smaakvolle, provocerende, prikkelende, smaakmakende of intrigerende cover. De voorpagina als ultieme lokroep... lees verder