DeMedia100 2014
02-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 60190 | Tags:

 

#demedia100

 

Op 27 november is tijdens een diner voor genomineerden bij NRC Media in Amsterdam de derde editie van DeMedia100 bekendgemaakt; de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. Net als bij de eerste twee edities staan John de Mol en Matthijs van Nieuwkerk respectievelijk op de plaatsen 1 en 2. De nummer drie van de afgelopen twee jaren – Joop van den Ende – moet plaats maken voor een nieuwe nummer drie uit een nieuwe generatie; Alexander Klöpping. DeMedia100 is een initiatief van Het Nederlands MediaNetwerk en wordt uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoekbureau MediaTest.

Het was een bont gezelschap aan tafel bij NRC Media in Amsterdam bij het eerste DeMedia100 Diner. Bont en invloedrijk, want genodigd waren alle 273 genomineerden voor deze ranglijst. Er zaten 27 mensen uit DeMedia100 aan tafel en drie van hen – Joris van Heukelom, Derk Sauer en Bert Habets – gaven hun visie op de ontwikkeling van de media.

De deelnemerslijst staat hier

 

Foto- en videoverslag Punkmedia - www.punkmedia.nl


DeMedia100 editie 2014

 (1) John de Mol (Talpa)
2  (2) Matthijs van Nieuwkerk (Vara)
3  (4) Alexander Klöpping (The Gadget Company)
4  (3) Joop van den Ende (Stage Entertainment)
5  (6) Linda de Mol (RTL)
6  (5) Reinout Oerlemans (Eyeworks)
7  (8) Christian van Thillo (Persgroep)
 (10) Erland Galjaard (RTL)
9  (19) Bert Habets (RTL)
10 (7) Derk Sauer (NRC Media)
11 (31) Diederik Breijer (IPG Mediabrands)
12 (26) Joris Luyendijk
13
 (11) Jeroen Pauw (Vara)
14 (21) Peter Vandermeersch (NRC Media)
15 (23) Harry Dekker (Unilever)
16 (30) Humberto Tan (RTL)
17 (9) Frits Wester (RTL)
18 (13) Edwin Evers (538)
19 (14) Paul Witteman (Vara)
20 (17) Henk Hagoort (NPO)
21 (12) Sjuul Paradijs (TMG)
22 (27) Giel Beelen (Vara)
23 (33) Ruud de Langen (Mindshare)
24 (20) Twan Huys (NOS/NTR)
25 (42) Johan Derksen (RTL)
26 (25) Annemarie van Gaal (Van Gaal & Company)
27 (32) Nalden/Ronald Hans (WeTransfer)
28 (38) Jan Slagter (Omroep MAX)
29 (29) Rob Wijnberg (De Correspondent)
30 (16) Dick Molman
31 
(15) Albert Verlinde (RTL4)
32 (18) Jort Kelder
33 
(47) Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web)
34 (39) Ruud Hendriks
35
 (59) Jacqueline Smit (538Groep)
36 (43) Jildou van der Bijl (Sanoma Media)
37 (52) Gerard Timmer (NPO)
38 (48) Barbara van Beukering (Persgroep)
39 (28) Clairy Polak
40 
(-) Julius Minnaar (Aegis Media)
41 (24) Dieuwke Wynia (Vara)
42 (53) Duncan Stutterheim (ID&T)
43 (100) Onno Seelen (Magna Global)
44 (63) Matthias Scholten (RTL)
45 (55) Fons van Westerloo
46 
(70) Marc Stubbé (Sanoma)
47 (78) Dick Buschman (ACHTUNG!)
48 (36) Philippe Remarque (Persgroep)
49 (56) Jim Stolze
50 
(41) Ferry Mingelen
51 
(74) Jan de Jong (NOS)
52 (40) Erik Kessels (KesselsKramer)
53 (-) Arno Otto (RTL)
54 (-) Léonie Koning (Initiative)
55 (82) Shula Rijxman (NPO)
56 (49) Erwin Blom (The Crowds)
57 (35) Youp van ’t Hek
58 
(84) Gijs Vroom (Emerce)
59 (87) Ton Schoonderbeek (Mindshare)
60 (-) Rik Ruts (UM)
61 (99) Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent)
62 (45) Joris van Heukelom (MakerStreet)
63 (72) Arendo Joustra (Elvesier)
64 (46) Mariëlle Tweebeeke (Nieuwsuur)
65 (-) Astrid Prummel (Adformatie Groep)
66 (44) Brenno de Winter (De Winter Information Solutions)
67 (65) Willem Sijthoff (Adformatie Groep)
68 (-) Roland Teerenstra (Vizeum)
69 (54) Franska Stuy (Sanoma)
70 (62) Dominique Weesie (PowNed)
71 (91) Michiel Buitelaar
72 (83) Bert van der Veer
73 (-) Paul van Liempt (FD Mediagroep)
74 (64) Ronnie Overgoor (7 Ditches)
75 (-) Alex Stil (Mindshare)
76 (-) Bert Kamp (Rabobank)
77 (76) Arian Buurman (STER)
78 (-) Remko van Westerloo (SBS)
79 (-) Stephan Fellinger (Blogo Media / SpinAwards)
80 (90) Bert Wagendorp (Persgroep)
81 (-) Sven Kockelmann (KRO)
82 (51) Erik de Zwart
83 
(75) Willem Albert Bol (Vodafone)
84 (-) Jeroen Smit
85 
(-) Rens Plandsoen (.bone)
86 (-) Sjors Fröhlich (FD Mediagroep)
87 (-) Ben Tiggelaar
88
 (-) Jan Driessen (Aegon / BVA)
89 (37) Yvon Jaspers (KRO)
90 (50) Ivo Niehe (Ivo Niehe Producties)
91 (-) Michiel Mol (Media Republic)
92 (-) Henk Scheenstra (Sanoma)
93 (-) Philip Alberdingk Thijm (Sky Radio)
94 (-) André Roof (De Media Maatschap)
95 (-) Winston Gerschtanowitz (RTL)
96 (-) Lode Schaeffer (Indie)
97 (67) Marco Derksen (Marketingfacts / Upstream)
98 (-) Hans Beerekamp (NRC Media)
99 (92) Ton Rozestraten (RTL)
100 (68) Paul de Leeuw

 

MarketingTribune is mediapartner van DeMedia100

 

 

 

Ook dit jaar staat John de Mol weer op nummer 1, steviger nog zelfs dan vorig jaar. Toen kreeg hij door de 1000 respondenten 2470 punten toegekend, dit jaar 3928, aanzienlijk meer dan de nummer 2 Matthijsvan Nieuwkerk. Hij kreeg 1645 punten, iets meer dan vorig jaar. Nieuw op plaats 3 is Alexander Klöpping. Hij ruilt van positie met Joopvan den Ende, die nu vierde staat. Alexander Klöpping is de jonge (26 jaar) vaandeldrager van de internetgeneratie.

Klöpping was hoofdredacteur van 925.nl, community manager bij TEDxAmsterdam, columnist bij Zibb, Emerce en NRC Media. Hij schrijft over  technologie voor de Volkskrant, is regelmatig te gast bij De Wereld Draait Door en heeft een eigen bedrijf; The Gadget Company. In zijn netwerk bevinden zich tal van andere mensen uit DeMedia100 waaronder Matthijs van Nieuwkerk, Jort Kelder, Rob Wijnberg, Ernst-Jan Pfauth en Joris Luyendijk.

Alexander Klöpping heeft 140.000 volgers op Twitter. In de DeMedia100 hoeft hij voor wat betreft het aantal Twitter volgens alleen Giel Beelen (nummer 22, 400.000 volgers), Frits Wester (nummer 17, 285.000 volgers), Humberto Tan (nummer 16, 149.000 volgers) en Edwin Evers (nummer 18, 145.000 volgers) voor te laten gaan.

 


Van Beemen, Vandermeersch, Sauer enStandaart

 

Volgers op Twitter

22 (27) Giel Beelen – 400.000

17 (9) Frits Wester – 285.000

16 (30) Humberto Tan – 149.000

18 (13) Edwin Evers – 145.000

3 (4) Alexander Klöpping – 140.000

31 (15) Albert Verlinde – 102.000   

12 (26) Joris Luyendijk – 55.000

14 (21) Peter Vandermeersch – 47.000

13 (11) Jeroen Pauw – 46.000

29 (29) Rob Wijnberg – 36.000   

 

De Mönnink en Habets   

 

In de top 10 één nieuwe naam. RTL Nederland CEO Bert Habets stijgt dit jaar met stip van 19 naar 9. Hij heeft via de media dit jaar openlijk de confrontatie gezocht – en gevonden – met de NPO: “De enige concrete stap die de publieke omroep in negen maanden zet, is die naar het Malieveld in Den Haag. Om te demonstreren. Niet vóór een eigen visie, maar tegen het onrecht dat hen wordt aangedaan.”

Het debat werd van NPO zijde gezocht en aangegaan door NOS directeur Jan de Jong. Hij stijgt van plaats 74 naar 51: “Mijn stelling is dat niet de publieke maar juist de commerciële omroep het einde van zijn levenscyclus nadert. Ik heb het dan over de commerciële omroep zoals wij die tot dusverre kennen, met een lineaire, zendergestuurde programmering en een voornamelijk op reclamespots gebaseerd businessmodel. Net als krantenuitgevers de focus langzaam maar zeker verleggen van de papieren krant naar online producten, zullen audiovisuele mediabedrijven hun bedrijfsvoering minder en minder concentreren rond traditionele zenders.”

 

Van Heukelom, Hirman, Teerenstra, Van der Zwart, Van der Bijl, De Groot

Hentenaar

 

Opmerkelijk is de afwezigheid op de lijst van de CEO van SBS Broadcasting. De voormalige CEO, Georgette Schlick stond vorig jaar op plaats 34. Dit voorjaar vertrok ze bij SBS en verdween ze ook uit DeMedia100. In tegenstelling tot zijn voorganger en zijn collegae bij RTL en NPO opereert de nieuwe SBS Broadcasting CEO Hans Edin zo goed als onzichtbaar. Hij haalde de lijst dan ook niet     

 

De      Zwart en Smit

 

Stijgers, dalers, nieuwkomers, afvallers

Grootste stijger op de lijst is Onno Seelen, managing director van Magna Global Netherlands. Hij klimt 57 plaatsen, van nummer 100 naar 43. De één na grootste sprong op de lijst wordt gemaakt door Ernst-Jan Pfauth. Net als Alexander Klöpping is Pfauth (25 jaar) een exponent van de jonge internetgeneratie. Hij stijgt 38 plaatsen, van nummer 99 naar nummer 61. Pfauth is blogger, was hoofdredacteur van The Next Web, schreef voor NRC.next, was directeur internet bij NRC Handelsblad, is mede-oprichter van Brainsley en uitgever van De Correspondent: “De Correspondent is een dagelijks, advertentievrij medium met als belangrijkste doelstelling om de wereld van meer context te voorzien. Door het nieuws in een breder perspectief of in een ander licht te plaatsen, willen wij het begrip actualiteit herdefiniëren: niet om je aandacht te trekken, maar om je inzicht te bieden in hoe de wereld werkt.”

Middels crowdfunding werd in acht dagen tijd een miljoen euro opgehaald voor de financiering van De Correspondent. Hoofdredacteur van De Correspondent is Rob Wijnberg, filosoof en voormalig hoofdredacteur van NRC.next. Hij staat in DeMedia100 op nummer 29.

Dick Buschman, partner bij ACHTUNG! stijgt 31 plaatsen, van 78 naar 47. Jacqueline Smit verliet dit jaar Microsoft om CEO te worden van 538 Group. Ze klimt 24 plaatsen, van 59 naar 35.

 

Van Heukelom


 

In de top van de lijst worden grote stappen gemaakt door onder meer Diederik Breijer (van 31 naar 11), Joris Luyendijk (van 26 naar 12) en Humberto Tan (van 30 naar 16). Tan verruilde dit jaar zijn dagelijks radioprogramma in de ochtend bij BNR Nieuwsradio voor het dagelijks avondprogramma RTL Late Night op televisie.

Er zijn dit jaar 24 nieuwkomers, tegen 32 nieuwkomers vorig jaar. Hoogste nieuwkomer is Julius Minnaar (Aegis Media) op nummer 40. Ook hoog binnengekomen zijn Arno Otto (53 – RTL) en Léonie Koning (54 – Initiative).

 

Koning

 

En er wordt natuurlijk ook gedaald. En soms hard ook. Het zijn vooral presentatoren die bij deze editie van DeMedia100 minder invloed wordt toegedicht dan vorig jaar. Yvon Jaspers daalt 52 plaatsen (van 37 naar 89), Ivo Niehe 40 plaatsen (van 50 naar 90) en Paul de Leeuw 32 (van 68 naar 100).

Met 24 nieuwkomers, zijn er ook 24 mensen uit DeMedia100 verdwenen. Peter R. de Vries viel weg na een nummer 22 notering vorig jaar. Al eerder genoemd; Georgette Schlick, zij stond op plaats 34. Jan Willem Brüggenwirth stond op nummer 57. Hij vertrok dit jaar bij 538 Group en verliet ook DeMedia100. Bij Willem van Kooten en Harry de Winter zal leeftijd een rol hebben gespeeld, het buiten de lijst vallen mensen als Patrick Lodiers, Frank Volmer, Adjiedj Bakas, Gerard Ekdom en Harm Taselaar is niet zo eenvoudig te duiden.

 

De Mönnink, Wybenga en Vlugt

 

Stijgers

43 (100) (+57) Onno Seelen

61 (99) (+38) Ernst-Jan Pfauth

47 (78) (+31) Dick Buschman

55 (82) (+27) Shula Rijxman

58 (84) (+26)  Gijs Vroom

35 (59) (+24) Jacqueline Smit

46 (70) (+24) Marc Stubbé

51 (74) (+23) Jan de Jong

11 (31) (+20) Diederik Breijer

71 (91) (+20) Michiel Buitelaar

 

Milder

Zwaagstra, Mulder, Van Geenen, Petermeijer, Schervels en De Groot

 

Dalers

89 (37) (-52) Yvon Jaspers

90 (50) (-40) Ivo Niehe

100 (68) (-32) Paul de Leeuw

82 (51) (-31) Erik de Zwart

97 (67) (-30) Marco Derksen

57 (35) (-22) Youp van ’t Hek

66 (44) (-22) Brenno de Winter

64 (46) (-18) Mariëlle Tweebeeke

41 (24) (-17) Dieuwke Wynia

62 (45) (-17) Joris van Heukelom 


Breijer  en Horneman

 

Nieuwkomers

40 (-) Julius Minnaar

53 (-) Arno Otto

54 (-) Léonie Koning

60 (-) Rik Ruts

65 (-) Astrid Prummel

68 (-) Roland Teerenstra

73 (-) Paul van Liempt

75 (-) Alex Stil

76 (-) Bert Kamp

78 (-) Remko van Westerloo

 

              

Fellinger en Henneman              

 

Afvallers

- (22) Peter R. de Vries

- (34) Georgette Schlick

- (57) Jan Willem Brüggenwirth

- (58) Patrick Lodiers

- (60) Frank Volmer

- (61) Adjiedj Bakas

- (66) Gerard Ekdom

- (69) Harm Taselaar

- (71) Willem van Kooten

- (73) Harry de Winter


Mannen & Vrouwen

Media is een mannenbolwerk. In DeMedia100 staan 85 mannen en 15 vrouwen. Dit jaar zijn er drie vrouwen bijgekomen; Léonie Koning (54), Astrid Prummel (65) en Rens Plandsoen (85) en verdwenen er ook drie vrouwen uit de lijst; Georgette Schlick, Margriet van der Linden en Inez van Oord.

Hoogst genoteerde vrouw is Linda de Mol op nummer 5, één plaats hoger dan vorig jaar. De Mol is voor het derde jaar op rij onbedreigd de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media. Niet alleen presenteert ze televisieprogramma’s met miljoenen kijkers, zoals Ik Hou van Holland, Postcode Miljoenenjacht en Weet Ik Veel, ze is ook actrice, betrokken bij televisieproducties als Gooische Vrouwen en Divorce en het succestijdschrift LINDA.

De top-5 vrouwen wordt gecomplementeerd door Annemarie van Gaal (26), Jacqueline Smit (35), Jildou van der Bijl (36) en Barbara van Beukering (38).

 

Huffnagel en Van Gaal

 

 

Vrouwen

5 (6) Linda de Mol

26 (25) Annemarie van Gaal

35 (59) Jacqueline Smit

36 (43) Jildou van der Bijl

38 (48) Barbara van Beukering

39 (28) Clairy Polak

41 (24) Dieuwke Wynia

54 (-) Léonie Koning

55 (82) Shula Rijxman

64 (46) Mariëlle Tweebeeke

 

Van der Zande en Van der Bijl

 

In het onderzoek is het verschil in stemgedrag tussen mannen en vrouwen in kaart gebracht. Hoewel de verhouding man/vrouw onder de respondenten – 57 versus 43 procent – bijna gelijk was, werd er vaak zeer uiteenlopend gestemd.

In een aantal gevallen stemden vrouwen verhoudingsgewijs meer op vrouwen: Linda de Mol (5) en Franska Stuy (69) kregen drie maal zoveel stemmen van vrouwen als van mannen, Annemarie van Gaal (26) en Jildou van der Bijl (36) twee maal zoveel. Andersom komt overigens ook voor: Dieuwke Wynia (41), Léonie Koning (54) en Astrid Prummel (65) kregen meer stemmen van mannen, Astrid Prummel zelfs ruim drie keer zoveel als van vrouwen.

Mannen die meer stemmen van vrouwen kregen dan van mannen waren onder meer Joris Luyendijk (12), Humberto Tan (16) en Edwin Evers (18). De ultieme mannen-man in DeMedia100 is Johan Derksen (25). Elf maal zoveel mannen als vrouwen noemden hem als invloedrijk. Andere mannen met een duidelijk mannelijk stemprofiel zijn Boris Veldhuijzen van Zanten (33), Jan de Jong (51), Willem Sijthoff (67), Bert van der Veer (72) en Bert Kamp 76).

 

DJ Maestro

 

Mediabureaus

De meest invloedrijke mediabureauprofessional is – net als vorig jaar -  Diederik Breijer. Hij steeg met stip van plaats 31 naar plaats 11. Breijer is CEO van bureaugroep IPG Mediabrands Benelux, waaronder onder meer de mediabureaus Initiative, UM en BPN vallen. Breijer: “Onze sector is bijzonder competitief. Dat is op zich prima, maar het heeft in bepaalde gevallen wel iets weg van een hondengevecht. Klantje pik en landje pik. Een lage economie helpt dan niet. Leuk of niet, het zorgt er wel voor dat je op alle vlakken uitzonderlijk moet zijn, wil je beter zijn dan de ander. Dat kun je alleen ontwikkelen als je een duidelijk visie hebt op waar je als bureaugroep heen wil.”

De top-5 wordt gecomplementeerd door Ruud de Langen (23 – Mindshare), Julius Minnaar (40 – Aegis Media) Onno Seelen (43 - Magna Global) en Léonie Koning (54 – Initiative).

 

Galjaard en Scholten

Minnaar en Buurman

 

Mediabureaus

11 (31) Diederik Breijer (IPG Mediabrands)

23 (33) Ruud de Langen (Mindshare)

40 (-) Julius Minnaar (Aegis Media)

43 (100) Onno Seelen (Magna Global)

54 (-) Léonie Koning (Initiative)

59 (87) Ton Schoonderbeek (Mindshare)

60 (-) Rik Ruts (UM)

68 (-) Roland Teerenstra (Vizeum)

75 (-) Alex Stil (Group M)

 

Wolfensberger en De Langen

 

Journalisten en adverteerders

In DeMedia100 staat een flink aantal journalisten. Meest invloedrijk in de Nederlandse media is Matthijs van Nieuwkerk (2 - VARA), gevolgd door Alexander Klöpping (3 - Volkskrant), Joris Luyendijk (12 – NRC Handelsblad), Jeroen Pauw (13 - VARA) en Peter Vandermeersch (14 – NRC Handelsblad).

Er staan slechts enkele adverteerders in DeMedia100. Harry Dekker (Unilever) is meest invloedrijk. Hij stijgt van plaats 23 naar 15. Bert Kamp (Rabobank) staat op plaats 76 en Willem-Albert Bol (Vodafone) op 83.

 

Petermeijer en Vis

 

Televisie en dagbladen

Net als bij eerdere edities is televisie het meest aanwezige mediumtype in DeMedia100. De meeste kans om in DeMedia100 te komen maak je als je betrokken bent bij het produceren van televisie en ook regelmatig op televisie te zien bent. John de Mol (1), Matthijsvan Nieuwkerk (2), Linda de Mol (5) en ReinoutOerlemans (6) voldoen allemaal aan dit profiel. Met ErlandGaljaard (8) en Bert Habets (9) erbij hebben 6 van de top-10 een televisie-connectie.

NPO staat 19 keer in de lijst, RTL 11 maal en SBS 1 maal (Remko van Westerloo op positie 78).

Na televisie komt de meeste invloed uit dagbladen. Er zijn hoge posities voor Christian van Thillo (7 – Persgroep) en Derk Sauer (10 – NRC Media). De top-5 wordt gecomplementeerd door Peter Vandermeeersch (14 – NRC Media), Sjuul Paradijs (21 – TMG) en Barbara van Beukering (38 – Persgroep).

 

Noomen en De Groot

 

Als slot nog een speciale vermelding van Sanoma, het grootste mediabedrijf van Nederland. Vanwege het cross-mediale karakter van Sanoma niet zo makkelijk onder één mediumtype te scharem maar wel door vijf mensen vertegenwoordigd in DeMedia100. Hoogte positie is voor Jildou van der Bijl (ze klimt van 43 naar 36), gevolgd door Marc Stubbé (hij klimt van 70 naar 46), Franska Stuy (69), Remko van Westerloo (78) en Henk Scheenstra (92).

Opvallend is dat twee bestuurders die Sanoma dit jaar verlieten, CEO Dick Molman en MichielBuitelaar (71), nog steeds in de lijst staan. Dick Molman zakte weliswaar 14 plaatsen maar staat nog steeds op nummer 30. Hij is commissaris bij NRC Media en wordt nog veel invloed toegedicht. De nieuwe CEO van Sanoma – Peter de Mönnink, staat niet in DeMedia100. Toen zijn benoeming bekend werd gemaakt, was het onderzoek reeds afgerond.

 

De Vries, Visser, Van Wiechen, Verspaget, Smit, Milder, Brouwer, Henneman, Stuy, Croon, Koetsier

 

MediaTest

Rob Does is directeur van MediaTest: “Ik ben trots dat we met MediaTest dit onderzoek mogen uitvoeren. Het is fascinerend om te zien hoe een wild idee van Bas Vlugt in korte tijd al een spraakmakend onderzoek en dito lijst oplevert. De grote steekproef en de slimme onderzoeksopzet maken de resultaten betrouwbaar. De stabiliteit in de resultaten - John de Mol al drie keer nummer 1 - geeft ook aan dat er voldoende consistentie in de meetresultaten zit.

Als media-onderzoeksbureau hebben we ruime ervaring met online effectonderzoek. Persoonlijk vind ik de lage score van adverteerders opvallend. Kennelijk wordt hun invloed niet erg hoog ingeschat. Maar als ik de ontwikkelingen in de media nader beschouw, dan zijn kanaalkeuze, inzet van het mediabudget, sponsorcontracten en fikse tenders bepalend voor een belangrijk deel van het medialandschap. Als de adverteerders deze invloed liever in stilte gebruiken, dan is ze tot nu toe goed gelukt.

MediaTest is de Preferred Supplier voor communicatieonderzoek van veel bedrijven en organisaties. MediaTest maakt de communicatie van haar klanten beter. We geloven in een slimme opzet, nieuwe technieken en betrouwbare oplossingen. Uiteindelijk krijgen onze klanten daarmee gewoon beter onderzoek en ijzersterke rappoprtages.”

 

 

 

Onderzoeksmethode

Media- en communicatieprofessionals is gevraagd om namen aan te dragen voor een longlist. Dat heeft een lijst van ruim 500 namen opgeleverd. De namen die het meest werden genoemd en voldoen aan de criteria - zie onder - zijn op genomen in de shortlist. Daar zijn 273 namen in opgenomen. Om een hoog niveau van continuïteit te waarborgen, is de volledige top-200 van vorig jaar sowieso aan de shortlist toegevoegd.

Deze is voorgelegd aan 26.000 media- en communicatieprofessionals. Ruim 1000 deelnemers hebben aan de enquête ingevuld. Zij konden uit de shortlist maximaal 10 namen selecteren van de mensen die zij zien als meest invloedrijk in de Nederlandse media en deze vervolgens op volgorde van belangrijkheid plaatsen.

De nummer 1 kreeg 10 punten, de nummer 2 kreeg 9 punten en zo verder. Iedere respondent heeft op deze wijze 55 punten kunnen verdelen over 10 namen.

In totaal zijn 42.045 punten toegekend. Het betekent dat het merendeel van de respondenten van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om met maximale aantal namen te selecteren.

 

Vlugt en Wybenga

 

Wat wordt verstaan onder ‘invloedrijke mensen in de Nederlandse media’?

  • Het gaat om mensen die op dit moment werkzaam zijn in de media in Nederland. En het gaat om mensen die nu invloedrijk zijn, niet om mensen die invloedrijk zijn geweest of dat nog gaan worden. 
  • Daarbij wordt media zo breed mogelijk geïnterpreteerd: exploitanten en producenten binnen alle mediumtypen - televisie, radio, dagbladen, tijdschriften, internet, mediabureaus, adverteerders, branche-organisaties, onderzoeksinstituten
  • Posities kunnen uiteenlopen van CEO tot freelance journalist, van sales manager tot televisieplanner, van presentator tot uitgever, van columnist tot programmamaker, van investeerder tot starter, van marktonderzoeker tot wetenschapper, van trendwatcher to consultant, van adviseur tot scenarist, van bestuurder tot zenderdirecteur van blogger tot fotograaf, van art-director tot recensent, van marketeer tot twitteraar, van producent tot regisseur, van hoofdredacteur tot internetondernemer
  • Met meest invloedrijke mensen bedoelen we mensen die het mediavak een gezicht geven, die mede bepalen wat er in de media gebeurt - geldstromen, content - en vooral  bepalend zijn in de ontwikkeling van het mediavak - business, business modellen, innovatie.

 

Het Nederlands MediaNetwerk wordt gesponsord door:

 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie