Diederik Breijer: De bureaus van Mediabrands gaan bij pitches intellectual property vastleggen
12-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4958 | Tags:

http://api.ning.com/files/no5IbvTRqFs2EYy7mQTHY9wuuIfRAzfbqkIwSBDNWijEDPcR-E4GwXJsOwEGHR7XppCK4xPCbc0j89zK5ZCrqvPcKpBaFG0Y/DiederikBreijerMediabrands.jpg

Diederik Breijer, CEO Mediabrands Benelux, heeft vandaag bekend gemaakt dat de mediabureaus die onder Mediabrands Benelux vallen - Initiative, UM en BPN - vanaf nu intellectual property zullen claimen op strategië en ideeën die tijdens pitches aan potentiële klanten worden gepresenteerd.

 

Dat zegt Breijer in een column die vandaag in de nieuwsbrief van Initiative is gepubliceerd. Het zou voor het eerst zijn dat een mediabureau(groep) in Nederland een dergelijke stap neemt.

 

Breijer: "Ideeën zijn verhalen, verzinsels, bedenksels, oplossingen, creativiteit. Ze komen tot hun ultieme recht in de context van een evenzo briljante strategie. In het verleden het domein van reclamebureaus maar die tijden hebben we reeds jaren achter ons gelaten. Maar hebben mediabureaus dit domein wel begrepen?"

 

"Adverteerders selecteren voor een pitch gemiddeld vier mediabureaus, om veelal twee tot drie cases uit te laten werken en het moraal van het verhaal is, dat zij na afloop een lade vol hebben met de meest waanzinnige strategieën en ideeën. Dat is mooi zult u zeggen, maar klopt dat wel? Het kan mijns inziens niet zo zijn dat wij onze verfijnde strategieën en baanbrekende ideeën zomaar op verzoek over de schutting gooien, om in het duister te tasten wat er daarna mee gebeurt. Ons ‘intellectual property’ kan niet zo simpel zomaar van een ander zijn."

 

"De stelling die ik dan ook inneem is deze: Mediabrands – met haar verschillende bureaus – doet graag mee aan pitches. Zijn we kritisch? Ja, want simpelweg niet elke klant past bij ons. Echter, als het goed voelt, gaan de remmen los. Vanaf heden echter doen we dit wel met de stellingname dat strategieën en gerelateerde ideeën - welke wij bedenken ten behoeve van een pitch – ons eigendom blijven, tenzij de adverteerder ook klant bij ons wordt. In dat laatste euforische geval zijn er prima afspraken over te maken."

 

Lees de complete column van Diederijk Breijer hier

 

www.initiative.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie