Discovery Channel behaalt hoogste marktaandeel ooit tijdens start TV-seizoen
01-10-2013 12:09:49 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4158 | Tags:

 

Het nieuwe televisieseizoen is in alle hevigheid losgebarsten en Discovery Channel heeft met 5,1% haar hoogste september marktaandeel ooit behaald in de doelgroep Man 20-49. In vergelijking met september vorig jaar betekent dit een groei van 55%. Hierdoor was Discovery Channel in de doelgroep Man 20-49 de 6e zender van Nederland en laat daarmee onder andere concurrenten RTL5 en Veronica achter zich.

 

Alco de Jong, Country Manager Discovery Networks Benelux: “Het is bij iedereen bekend dat alle zenders in september starten met hun nieuwe programma’s. Daarom vind ik het extra bijzonder dat we met Discovery Channel zo’n mooi marktaandeel hebben behaald. Het laat zien dat de kijker ons duidelijk weet te vinden en we met onze mannenzender een sterke positie innemen in het zenderlandschap.”

 

Jonge doelgroep mannen 20-34

In de jongere doelgroep Man 20-34 heeft de zender het ook zeer goed gedaan: met een marktaandeel van 5,7% en een groei van 76% ten opzichte van september 2012, was dit voor deze doelgroep de beste septembermaand ooit. De non-fictie mannenzender was hiermee de 5e zender van de maand in de doelgroep Man 20-34 en laat daarmee concurrenten SBS6, RTL5, RTL7 en Veronica achter zich.

 

Goed bekeken

In beide doelgroepen was de kijktijd onder de kijkers hoog: gemiddeld is er 52 minuten per dag naar Discovery Channel gekeken. Een jaar geleden was dit nog circa 35 minuten per dag. Tevens had de zender maar liefst zestig programma’s die gemiddeld meer dan 100.000 kijkers trokken. Het best bekeken programma was Property Wars op 8 september met 195.000 kijkers.

 

In de afgelopen maand vielen twee programma’s extra op. Het tweede seizoen van Dynamo, Magician Impossible is gemiddeld door 150.000 mensen bekeken en de nieuwe natuurserie North America, met de voice-over van Rutger Hauer, bereikte in totaal 2,4 miljoen kijkers (van eind augustus tot eind september).

 

Discovery Networks

Door deze sterke prestaties behaalde Discovery Networks (met Discovery Channel, TLC en ID) een totaal marktaandeel van 6,3% in de doelgroep Man 20-49 en een marktaandeel van 6,7% in de brede commerciële doelgroep 20-49 jaar.
 

Bron: SKO, september 2013, tijdvak 02:00-26:00 uur

 

www.discovery.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie