Durex en MTV zetten nieuwe stap tegen HIV met online platform Someone Like Me
21-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3767 | Tags:
 
 
 
Wat vinden jongeren van…? Porno, ongepland zwanger worden, wilde experimenten, maagdelijkheid, veilige seks, HIV hebben en hoe ze er uitziet? Makkelijk om verhalen over te vertellen, maar toch wat lastiger wanneer je over jouw ervaringen moet praten. Durex en de MTV Staying Alive Foundation (MTV SAF) lanceren het platform Someone Like Me gericht op jongeren vanaf 16 jaar om de wereldwijde conversatie over seks open te gooien. Een plek waar jongeren terecht kunnen voor echt alle ideeën, vragen en problemen over seks. Seksuele voorlichting via herkenbare verhalen van andere jongeren. Het doel: meer bekendheid over het echte verhaal rondom seks, leukere en gezondere seks en uiteindelijk een wereld zonder HIV. MTV maakte een korte docureeks over hetzelfde onderwerp. Op 25 november om 20:50 uur is de eerste aflevering van de documentaire My Seks Life and Everyone Else’s te zien op MTV.
 
 
Jongeren aan het woord
Het platform bundelt persoonlijke verhalen, anekdotes, vragen en meningen van jongeren in korte vlogs. Gemaakt door jongeren van over de hele wereld die zich hebben opgegeven om onderdeel te zijn van de Someone Like Me Global Crew. Ze praten over alledaagse vragen zoals “Maak jij je zorgen over hoe je eruit ziet tijdens de seks?”, “Wat vind je van porno?” en “Hoe is het om de ouders te ontmoeten?”, maar ook over zwaardere onderwerpen als het hebben van HIV zoals het verhaal van Shane die vertelt hoe het is om het te hebben en dat het hem heeft opgelucht het te delen met zijn vrienden en ouders. Bezoekers van de site kunnen bovendien ook zelf meepraten over het onderwerp vragen stellen en hun ervaringen delen op social media via de hashtag #someonelikeme.
 
 
Documentaire

MTV heeft een driedelige documentaire gemaakt My Seks Life and Everyone Else’s. Iedere aflevering behandelt een specifiek onderwerp: Is seks beter wanneer je een relatie hebt?, Zorgt porno ervoor dat je onzeker wordt? en Wat zijn je grootste zorgen rondom seks?. Maandag is de wereldwijde première van de eerste aflevering, 20:50 uur Nederlandse tijd, te zien op MTV. Iedere uitzending duurt een uur en ook rondom de afleveringen kunnen kijkers meepraten, dit via de hashtag: #mtvmysekslife.

 

Door verhalen te delen, inspirerende acties op te zetten en te vieren dat er meer openheid en kennis is over alles wat met relaties en seks te maken heeft en daarmee meer zelfvertrouwen en controle te hebben over de eigen keuzes nodigen Durex en MTV SAF jongeren uit om zich te laten horen in de nieuwe revolutie: open en zonder schaamte te praten over seks en alles wat ermee te maken heeft, het taboe te doorbreken, het zelfvertrouwen te versterken om gezamenlijk te werken aan een wereld zonder HIV.

 

Georgia Arnold, Executive Director van de MTV Staying Alive Foundation, over dit initiatief: “In de afgelopen 15 jaar heeft de MTV Staying Alive Foundation zich ingezet om via creatieve en innovatieve projecten een positieve invloed te hebben op het seksuele gedrag van jongeren wereldwijd. Wij geloven erin dat de jonge generatie verandering kan brengen in de ontwikkeling van de HIV-epidemie en zijn enthousiast om samen te werken met Durex en zo jongeren in staat te stellen dit te doen.”

 

Volker Sydow, Durex Global Category Director van Reckitt Benckiser: “Seksuele gezondheid en welzijn zijn essentieel onderdeel van onze organisaties. MTV SAF en Durex delen dezelfde visie over het verbeteren van seksuele gezondheid onder jongeren wereldwijd evenals de energie, de betrokkenheid en de passie om dit waar te maken. We zijn enthousiast om met #someonelikeme jongeren van over de wereld te voorzien van een revolutionair platform waar zij zich kunnen uitspreken, verhalen kunnen delen en fundamentele veranderingen teweeg kunnen brengen in hun ervaringen en te zorgen voor een HIV-vrije generatie. ”

 

World Aids Day

Tijdens World Aids Day organiseren Durex en MTV SAF in 7 wereldsteden events om de revolutie te vieren, dit in de steden: Sydney, Shanghai, Singapore, Moskou, Berlijn, Mexico Stad, Bogota en Columbia.

 

Over MTV Staying Alive Foundation

MTV SAF is een internationale organisatie die content produceert en hulp verleent en zich op deze manier inzet tegen het verspreiden van HIV onder jongeren. De stichting maakt en verspreid uitdagende content voor HIV preventie. Deze content wordt wereldwijd verspreid via de MTV kanalen en andere zenders. Daarnaast steunt MTV SAF mensen die zich inzetten tegen de verspreiding van de HIV epidemie in hun eigen omgeving. MTV SAF heeft tot op de dag van vandaag alle top 50 landen waar HIV voorkomt bereikt. De stichting heeft nu al 429 subsidies verleent in 63 verschillende landen en 4,5 miljoen dollar geïnvesteerd in HIV-preventie projecten. MTV SAF staat geregistreerd in de UK als goed doel en in de US als 501c3 goededoelenorganisatie.

 

http://stayingalivefoundation.org

www.mtv.nl    

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie