Retriever: Eerste signalen van stabilisatie gedrukte publieksbladen na shake out
02-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 6147 | Tags:

Door Harriët Koetsier. In juli dit jaar signaleerde Retriever Media Informatie een afzwakking van de grote shake out van advertentiedragende publieksbladen die in 2008 is ingezet en in 2012 een piek bereikte. Deze afzwakking heeft zich ook in het derde kwartaal van 2013 voortgezet. Retriever voorspelt dat het totaal aantal verdwenen advertentiedragende publieksbladen in 2013 nog met zo’n 30% zal stijgen naar een totaal van rond de 185 titels.  Dit is een daling van 19% ten opzichte van het totaal aantal verdwenen titels in 2012. Het is nog te vroeg om voorspellingen te doen over komende jaren. Retriever Media Informatie verwacht dat de nieuwe distributie methoden zoals tablets en mobiele telefoons ook in de komende jaren zullen zorgen voor een inkrimping van op papier gedrukte content.

 

Publieksbladen

In de periode januari 2013 t/m oktober 2013 zijn in totaal 302 media verdwenen in het advertentiedragende print- segment (publieksbladen, vakbladen, dagbladen en huis-aan-huisbladen). In deze periode zijn er 133 publieksbladen verdwenen en 53 publieksbladen verschenen. Het aandeel verdwenen publieksbladen is 40% van alle verdwenen media binnen het totale print segment.   


? Opvallend is dat een aantal grote bekende vrouwen-titels in deze periode is verdwenen:

  • Esta - Sanoma, 47.000 oplage/ verschenen juni 2004, verdwenen juli 2013
  • Elegance - Pelican Media. 48.000 oplage/ verdwenen mei 2013
  • Fab - Sanoma, 75.000 oplage/ verschenen april 2012, verdwenen okt 2013
  • Elegance - Pelican Media, 48.000 oplage/ verdwenen mei 2013 (update 30 okt 2013: doorstart Elegance in december 2013)
  • De Liefde - Weekbladpers, 60.000 oplage/ verschenen september 2012, verdwenen augustus 2013
  • Intens - Uitgeverij de Vrijbuiter (deze titel heette vroeger Intiem), 30.000 oplage, verdwenen aug 2013
  • LIS - Lis Communicatie, 30.000 oplage, verschenen januari 2012, verdwenen mei 2013  


? Een selectie uit andere tijdschriften titels die zijn verdwenen:

  • Ook! - Sanoma, oplage 35.000, verschenen april 2004, verdwenen februari 2013
  • FHM - Free Media Group Holding, oplage 31.000, verdwenen augustus 2013
  • George - Paint it Blue Magazines, oplage 30.000, verschenen November 2006, januari 2013
  • Museumkaart magazine - Nederlandse Museumvereniging, oplage 430.000, verdwenen mei 2013      


Retriever Media Informatie voorspelt dat het totaal aantal verdwenen advertentiedragende publieksbladen in 2013 nog met zo’n 30% zal stijgen naar een totaal van rond de 185 titels.  De verwachting is dat er in totaal ongeveer  60 nieuwe lanceringen zullen zijn in 2013. In vergelijking met 2012 zal in 2013 volgens deze voorspellingen het aantal verdwenen titels dalen met 20% en het aantal verschenen titels dalen met 10%. 

 

 

Huis-aan-Huisbladen

 

In de periode januari 2013 t/m oktober 2013 zijn in totaal 302 media verdwenen in het advertentiedragende print- segment (publieksbladen, vakbladen, dagbladen en huis-aan-huisbladen). In deze periode zijn 61  huis-aan- huisbladen verdwenen en 11 huis-aan-huisbladen verschenen. Het aandeel verdwenen huis-aan-huisbladen is 20% van alle verdwenen media binnen het totale print segment. Een groot deel hiervan komt door het faillissement van een enkele uitgever van Autogidsen. Een aantal andere titels zijn verdwenen als gevolg van consolidatie van losse edities.

 

? Een selectie uit andere huis-aan-huisbladen titels die zijn verdwenen:

  • AutoGids Nederland is failliet gegaan en daarmee zijn per januari 2013 ruim 20 AutoGidsen voor diverse gemeenten verdwenen
  • De Weekendkrant Arnhem en De Weekendkrant Maasland van Wegener Media zijn respectievelijk in juni en oktober 2013 verdwenen
  • WeekendGezet (alle edities) van Media Groep Limburg
  • Wijchens Weekjournaal / Dukenburgs Weekjournaal: Wegener Media, oplage 36.000, verdwenen oktober 2013  

 

? Overig opvallend - samenvoegingen diverse titels/edities:

  • Een aantal edities van Wegener is niet meer als losse editie inzetbaar, maar nog wel als combinatie- titel (voorbeeld de losse edities van De Faam)
  • Een aantal edities van NDC is niet meer als losse editie inzetbaar maar nog wel als combinatie-titel (voorbeeld Roder Journaal en Midweek)
  • Samenvoeging Zondagochtendblad Purmerend (06Y) en Zondagochtendblad Beemster (06X) van Holland Combinatie

 

 

Vakbladen

In de periode januari 2013 t/m oktober 2013 zijn in totaal 302 media verdwenen in het advertentiedragende print- segment (publieksbladen, vakbladen, dagbladen en huis-aan-huisbladen). In deze periode zijn 90 vakbladen verdwenen en 17 vakbladen verschenen. Het aandeel verdwenen vakbladen is 30% van alle verdwenen media binnen het totale print segment.    
    
Retriever Media Informatie voorspelt dat aan het eind van het jaar 2013 het aantal verdwenen advertentiedragende vakbladen rond 120 zal zijn. Dit is een daling van 35% ten opzichte van het totaal aantal verdwenen titels in 2012. Het aantal nieuw verschenen vakbladen zal volgens voorspellingen van Retriever uitkomen op zo’n 21 titels. Dit is ongeveer 30% minder dan vorig jaar. 

 

 

Harriët Koetsier is managing director bij Retriever Media Informatie

www.retriever.nl 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie