[Onderzoek] Facebook nog steeds populairst onder top 500 adverteerders
12-08-2013 15:38:30 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5845 | Tags:

 

Facebook maakte onlangs bekend dat het de omzet in het tweede kwartaal van 2013 met maar liefst 53% had weten te verhogen tot 1,37 miljard euro. Dat is dan ook volledig in overeenstemming met het beeld van de Nederlandse markt, waar de top 500 adverteerders in overgrote meerderheid kiest voor Facebook om het grootste deel van hun social media reclamebudget te spenderen. Dit blijkt uit het ‘Social Media Advertising onderzoek 2013’ dat online mediabureau PauwR Internetmarketing onlangs voor het tweede jaar publiceerde.

 

Met 70% is het grootste sociale netwerk ter wereld (meer dan 1 miljard gebruikers) het populairste advertentiemedium, gevolgd door YouTube (34%) en LinkedIn (12%). Adverteren op Twitter kan in Nederland pas sinds dit jaar op grotere schaal en dus dient dit medium nog met 4% genoegen te nemen. Driekwart van de top 500 adverteerders adverteert via sociale media.

 

De belangrijkste doelen van deze vorm van adverteren zijn bereik/branding en leadgeneratie, gevolgd door klantloyaliteit, sales en reputatiemanagement. Met al die verschillende kanalen zien de topadverteerders met name het ‘campagnemanagement’ als grootste uitdaging om deze campagnes in goede banen te leiden. Ook het bepalen van de strategie en de doelstellingen zijn zaken waarin zij nog veel uitdaging zien.

 

De uitgaven aan social media advertising lopen snel op. Het aantal bedrijven dat aangaf met een budget van meer dan 100.000 euro te werken is zelfs verdubbeld ten opzichte van 2012. Bijna alle deelnemers verwachten dat deze budgetten verder zullen stijgen of op zijn minst gelijk zullen blijven.

 

Adverteren op sociale media is bij uitstek een vorm van adverteren die deels intern wordt gedaan en deels wordt uitbesteed, het vaakst aan een (online) mediabureau of social media bureau. De tips die de ervaren marketeers aan hun (startende) collega’s zouden willen meegeven laten zich het best vertalen in de zin: “Start met onderzoek, bepalen doelstellingen en kleine budgetten, trial and error, zorg voor voldoende kennis en capaciteit en ga de dialoog aan. Maar vooral gewoon dóen!”

 

Bekijk de volledige resultaten van het onderzoek in deze presentatie.

 

www.pauwr.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie