Fish Tales in warp-speed van ondernemersdroom naar consumentenmerk
26-03-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4063 | Tags:

 

Een 360 °C merk in 60 dagen, het kan dankzij de Scrum-Warp Brandbuilding methode van Ping-pong Design. Hierbij loopt de merkontwikkeling parallel aan productontwikkeling, de ontwikkeling van het businessmodel, het optuigen van de ketens en merkactivatie. Vismerk Fish Tales is het overtuigende bewijs en ligt vanaf 24 maart bij Albert Heijn in het schap.

 

Creative director Barry de Bruin van het Rotterdamse Ping-pong Design over de Scrum-Warp methode: "Het is of je vijf vuurpijlen tegelijk de lucht in schiet, iedere pijl gericht op hetzelfde doel volgt z'n onafhankelijke pad. Je moet gezamenlijk de indruk van chaos accepteren en onderweg vooral blijven communiceren over de geboekte voortgang en elkaar de ongezouten mening geven. Dit alles binnen de regels van Scrum Warp (Ping-pong's persoonlijke adaptatie van de meer gebruikelijke agile manier van werken). Gaandeweg fuseren de vijf pijlen tot één raket. Een overtuigend merk bouwen kan at warp-speed."

 

Standaard bouw je een merk via een volgordelijke manier van werken, bij Fish Tales is alles simultaan ontwikkeld. Barry: "Voor je het weet heeft 'the window of opportunity' zich alweer gesloten en ben je langs drie kanten ingehaald. Zeker in de wereld van de 'food' en de 'fast movers'. Kansen zien is één ding, je dromen in recordtijd realiseren is een ander."

 

De droom van Fish Tales: de kortste - en meest duurzame - weg voor wildgevangen vis naar ieders bord. Bart van Olphen was eerder de oprichter van Fishes, daardoor kende hij de kortste weg naar het lekkerste product. Harm-Jan van Dijk was net aangetrokken voor de operationele en financiële kant van de business. Ping-pong werd direct benaderd om te participeren in de ontwikkeling van het merk, gelijktijdig werd Natwerk geworven om de brandactivation op zich te nemen.

 

Dankzij de Scrum-Warp methode ontwikkelde het Fish Tales-plan zich zo snel dat het idee binnen no-time rijpte tot een volwaardige onderneming met vijftien producten in de schappen van Albert Heijn. Ping-pong denkt dat deze geaccelereerde manier van ontwikkelen past in het huidige tijdsgewricht. Barry: "Het is een intensief traject om een merk op deze manier te ontwikkelen, maar het is dé formule om momentum te behouden en te benutten."

 

Ping-pong Design bestaat sinds 2000. Behalve meester in identity design en visual storytelling, zijn de ontwerpers voorloper in service design.

 

www.pingpongdesign.com

www.fish-tales.com