Focum: Minder vaak beroep op incassobureaus
08-10-2013 15:49:14 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4399 | Tags:

Met de vernieuwde dienst Debiteurenbeheer verbetert en versnelt Focum het inningsproces van bedrijven, waardoor minder vaak een beroep hoeft te worden gedaan op incassobureaus. Het resultaat is aanzienlijke kostenbesparing. De combinatie van dynamische communicatie, flexibiliteit in de inhoud van de communicatie en de duidelijkheid over de status die consumenten hierdoor gedurende het gehele proces hebben, maakt Debiteurenbeheer van Focum een uniek product.

 

Debiteurenbeheer werkt als volgt. In opdracht van het betreffende bedrijf stelt Focum de facturen op en verzendt deze ook. Dat gebeurt in de huisstijl van de onderneming, waardoor de post door de consument wordt herkend als correspondentie van het bedrijf waar hij producten of diensten heeft afgenomen. Ook de stijl en toon van communiceren worden gebaseerd op de wensen van de onderneming.

 

Het bijzondere zit hem in de extra mogelijkheden van de e-mails die Focum namens de klant naar de consumenten stuurt. Aan de hand van een informatieblok ziet de ontvanger in één oogopslag wat de stand van zaken is. Moet ik nog betalen, heb ik de factuur al betaald of is de betalingstermijn al verstreken? Voor de statuswijziging hoeft geen nieuwe post te worden verzonden; automatisering maakt het mogelijk de e-mail van status te laten veranderen terwijl die in de mailbox van de consument staat.

 

De kracht van deze benadering ligt in de eenvoud. Deze wijze van communiceren voorkomt een stroom aan herinneringen en andere e-mails waardoor de consument vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Mocht een debiteur onvindbaar blijken, dan kan Focum direct de gegevens controleren en eventueel aanvullen met meer recente en relevante informatie (zoals mail- en postadressen) zodat het inningsproces vlot kan worden voltooid.

 

Door deze geavanceerde vorm van transparantie en vereenvoudiging komen minder consumenten terecht in een incassotraject. Dat verkleint voor hen de kans op schulden en voor de ondernemer werkt het kostenverlagend.

 

Daarnaast kunnen bedrijven extra boodschappen in de vorm van teksten of banners op de facturen laten meesturen. Hierdoor kan men de consument wijzen op een actie of een aanbieding. Cross- en upsell mogelijkheden worden hierdoor maximaal benut.

 

www.focum.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie